Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 Mars 2013 kl. 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: cyberwilma skrivet 28 Juni 2022 kl. 19:55
Hur står grisen i krockvolymen? Som fåret?

Ja precis! Glömde fota den.

Eriol

Citat från: andreaseldh skrivet 27 Juni 2022 kl. 19:03

• Rören på undersidan av plattan 25549 går hela vägen, det innebär att man inte kan fästa LEGO på denna sida.

De äldre Duploplattorna där rören på undersidan inte går hela vägen ner har å andra sidan neckdelen att duplobitar på undersidan i mitten av plattan hamnar ca en millimeter djupare in än de som sitter vid kanten. 

andreaseldh

På 1970-talet hade man en annan lösning för rören och kompatibiliteten med vanligt LEGO.

https://img.bricklink.com/ItemImage/EXTN/46503.png

Samtidigt som man ändrade rören, gjorde man även knopparna högre.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Old_duplo_bricks.jpg

Boathill

Hej!

Någon som kan lösa hur jag kan försänka den röda 61409 i mitten så den "lirar" med de gröna på sidorna? Utmaningen är att det måste vara "slät yta" från betraktningsvinkeln och helst bara en stud djupt.
Region Hufvudstaden

Magnus den store

Citat från: Boathill skrivet 27 Januari 2025 kl. 17:27Någon som kan lösa hur jag kan försänka den röda 61409 i mitten så den "lirar" med de gröna på sidorna? Utmaningen är att det måste vara "slät yta" från betraktningsvinkeln och helst bara en stud djupt.

Så här gjorde jag för några år sedan, men numera finns det även brackets som förenklar det hela.

Single Line Grille Slopes by Magnus, on Flickr
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Eller med bracket nu för tiden.

20250127_174037.jpg
Region Mitten

Boathill

Wow, stort tack. Mitt problem (som jag inte var tydlig med att beskriva) är att jag inte kan bygga den "högre" än vad bilden visar.

Gjorde en ny bild som mer visar hur det faktiskt ser ut och där jag helst vill att det som är rött är rött och gult e gult :)
Region Hufvudstaden

o0ger

Citat från: Boathill skrivet 27 Januari 2025 kl. 17:56Wow, stort tack. Mitt problem (som jag inte var tydlig med att beskriva) är att jag inte kan bygga den "högre" än vad bilden visar.

Gjorde en ny bild som mer visar hur det faktiskt ser ut och där jag helst vill att det som är rött är rött och gult e gult :)
Måste det se "bra" ut från båda hållen? Eller räcker det om det funkar från ena sidan?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Äh, jag lyckas inte komma på nåt
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Citat från: Boathill skrivet 27 Januari 2025 kl. 17:56Wow, stort tack. Mitt problem (som jag inte var tydlig med att beskriva) är att jag inte kan bygga den "högre" än vad bilden visar.

Okej, det är lite svårare. Finns det plats för några bitar på baksidan?

boathill.png

Boathill

Stort tack! ja det där kan funka, de bitarna kan jag nog gömma! :)
Region Hufvudstaden

Magnus den store

Citat från: Boathill skrivet 27 Januari 2025 kl. 19:09Stort tack! ja det där kan funka, de bitarna kan jag nog gömma! :)

Varsågod, tänk dock på att jag bara pusslat lite så jag vet inte hur det håller ihop i verkligheten.

Magnus den store

Två filmer om hur en förskjutning på 1 LDU kan åstadkommas.

Förklaring vad LDU är:
https://bricknerd.com/home/ldu-and-you-the-oldest-new-lego-measurement-unit-2-9-23

ldu.png
LDU

Emma

Region Mitten

MrUzagi

Det där är en kanal som tar sig. Jag hittade den för några veckor sedan. Undrar om det inte var just den om LDU, eller serien om obelisken.