Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Citat från: Myko skrivet 15 December 2014 kl. 14:04
Jag ser inte riktigt hur den släpper bollarna, är det så enkelt att de slår i kanten i lossnar?
Titta på "hela" filmen ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Jag menade Anders film alltså.

AndersI

Mekanismen är helt och hållet stulen från Akiyuki - titta på hans film 1:10 - 1:17 så ser du hur en L-formad bit trycker till mot den gummibandsbelastade gripklon så att den öppnar sig.

Eller ännu bättre lite senare när bara en arm är monterad. Lika tydligt som en byggbeskrivning!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

AndersI

På Eurobricks kan man nu läsa om Akiyukis Ball Factory, se bygginstruktioner (reverse engineer-ade) på video och ladda hem bitlista, LDRAW- och LDD-filer av den.

http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=107736

Ashman

Citat från: AndersI skrivet 15 April 2015 kl. 17:54
På Eurobricks kan man nu läsa om Akiyukis Ball Factory, se bygginstruktioner (reverse engineer-ade) på video och ladda hem bitlista, LDRAW- och LDD-filer av den.

Har du byggt den?

Håller på och samlar bitar till den, tänkte det skulle bli en bra intro till gbc. Blev dock lite peppad på att köra den i Friends -tema när jag såg den rosa varianten och ungarna blev heltända, så nu letar jag bitar i vitt, tan, mangenta, mm  :)

Peter S

Citat från: AndersI skrivet 15 April 2015 kl. 17:54

http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=107736

Det är helt galet! Allt drivs av en motor för att inte tappa den viktiga synkningen!

Ashman

Förresten, jag såg att det länkades till plastkulor på ebay, istället för Lego-bollarna. Är det någon som testade dessa och isåfall hur gick det?

Jag tänkte köpa på mig billiga kulor och sen om det här verkar kul så kanske jag säljer bilen och huset och får råd till en näve äkta Lego-bollar   ;)

pehter aka ibbe

Citat från: Ashman skrivet 15 April 2015 kl. 20:26
Förresten, jag såg att det länkades till plastkulor på ebay, istället för Lego-bollarna. Är det någon som testade dessa och isåfall hur gick det?

Jag tänkte köpa på mig billiga kulor och sen om det här verkar kul så kanske jag säljer bilen och huset och får råd till en näve äkta Lego-bollar   ;)
Har en bunt som funkar fint att testköra med i min modul, vet att minus hade någon modul som inte funkade med såna. Har för mig att det slank med några runt den banan utan problem förutom vissa kommentarer  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Ashman

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 15 April 2015 kl. 21:12
Citat från: Ashman skrivet 15 April 2015 kl. 20:26

Har en bunt som funkar fint att testköra med i min modul, vet att minus hade någon modul som inte funkade med såna. Har för mig att det slank med några runt den banan utan problem förutom vissa kommentarer  ;D

Hehe, kommentarer har jag inget emot...
Är rätt sugen på att dra igång nu men har inga bollar och originalen är ju snuskigt dyra.

minus

I uppsala upplevde jag pärlorna som studsigare än LEGO bollarna. Speciellt som en av mina moduler ibland fick  för sig att skjuta bollar omkring sig.

Ashman

Citat från: minus skrivet 16 April 2015 kl. 07:32
I uppsala upplevde jag pärlorna som studsigare än LEGO bollarna. Speciellt som en av mina moduler ibland fick  för sig att skjuta bollar omkring sig.
Ok, det är ju inte så bra. Men alternativet att köpa originalbollar finns inte just nu. Ska man hitta nån på BL som har lite större mängd så får man ge ett par tusen kronor för att täcka behovet. Har nån av er en rekommendation på vilka fulbollar jag ska köpa?

pehter aka ibbe

Citat från: minus skrivet 16 April 2015 kl. 07:32

Man kan även se det som att funkar modulen med pärlorna som kommer den garanterat att fungera med Lego bollar  ;D

Det var ett tag sedan som jag köpte dom. Har för mig att jag gjorde en sökning på smoth beads 14 mm och hittade 100-pack blandade färger för ca 35 kr påsen. Funkar fint för testkörning, har 2 st Lego bollar som jag har använt för sluttestning när pärlorna inte ramlar av längre  8)
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

torso

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 16 April 2015 kl. 09:19
Man kan även se det som att funkar modulen med pärlorna som kommer den garanterat att fungera med Lego bollar  ;D

Höll på att skriva samma sak. :D

Det är legobollarna som gäller, men låt det inte stoppa dig ifall du inte får tag i sådana. 72824 finns på B&P för 7.15 kr/st. Annars borde väl möjligheten att låna föreningsbollar finnas kvar?

AndersI

Just nu håller föreningsbollarna på att samlas inför Visby, så det kanske inte är läge att skicka iväg några. Men kolla med Vibora, det är han som samlar dem. Jag har inga kvar längre.