Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Jag byggde en kulbana en gång i tiden, innan det fanns officiella Lego-kulor. Det var väl mestadels en nedåtlutande bana men jag hade faktiskt en roterande axel som kastade kulan upp till en tratt med den gamla 4,5-voltsmotorn...

Vibora

Jag såg att det diskuterades tidigare i tråden att bollarna hade slutat tillverkas. Det har ju kommit nya bollar sedan dess (x45pb06) så produktionen borde vara igång igen? Något för bulk?

AndersI

Nu har jag byggt en ny, inspirerad av Akiyuki. Den har även en re-cirkuleringsmekanism, så man kan stänga av flödet framåt (den rymmer inte så jättemånga bollar, så man får inte stänga av länge när den ingår i en kedja).

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Eigenbrötler

Citat från: AndersI skrivet 14 December 2014 kl. 16:10
Nu har jag byggt en ny, inspirerad av Akiyuki. Den har även en re-cirkuleringsmekanism, så man kan stänga av flödet framåt (den rymmer inte så jättemånga bollar, så man får inte stänga av länge när den ingår i en kedja).

snyggt, smidig lösning.

Jag gillart!
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Vibora

Väldigt praktisk och smidig recirkulering., och kul lyftfunktion.  :)

ByggareDan

Fiffig funktion att det kan hålla bollarna (en kort stund iallafall) inom sig vid stopp längre fram i kedjan.

Sen känns den lite "seg" om man ska försöka uppnå 1 boll i sekunden, men den kanske inte är det under en längre tid, kanske bara jag som upplever det så.

/ByggareDan

Stigge72

Snygg och smart lösning på recirkuleringsprobelemet, men det känns som att lyftarna går tomma väldigt ofta. Ingen aning om hur man ska kunna lösa det, men det känns som att det skulle kunna öka frekvensen avsevärt.

Kuiper

Akiyuki har fördjupningar där bollarna ska hämtas. Det syns om man tittar lite noggrannare i nedanstående video.

Stigge72

Citat från: Kuiper skrivet 14 December 2014 kl. 20:44
Akiyuki har fördjupningar där bollarna ska hämtas. Det syns om man tittar lite noggrannare i nedanstående video.

Den där går också tomt ibland, men har dubbelt så många "kranar".
AndersIs modul har också en ränna som bollarna plockas ifrån.

bjomark77

Citat från: Stigge72 skrivet 14 December 2014 kl. 21:38
Citat från: Kuiper skrivet 14 December 2014 kl. 20:44

Den där går också tomt ibland, men har dubbelt så många "kranar".
AndersIs modul har också en ränna som bollarna plockas ifrån.

Fast denna har ju mer än en ränna, här är det fack rakt under armen.

AndersI

Ja, jag hade också 2x2 plate där först, men fick ingen ordning på det - men nu ser jag ju att platen ligger lägre än tilen. Dags för lite ombyggnad!

För övrigt missar den mindre när det bara ligger ett fåtal bollar i rännan, och kommer in en och en.

Edit: Nu har jag byggt om rännan, och det blev en himla skillnad! Majoriteten av lyften får med sig en boll nu, även om den fortfarande missar ibland. Klar förbättring. Sen är det ju inte tekniskt svårt att ha fler än två armar, det handlar bara om bitar (och ork att bygga).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

andreaseldh

Mycket fiffig är den i vilket fall som helst!

Sollan

torso

Kul modul! Alltid intressant att se hur små förändringar kan göra stor skillnad.

Hur många armar som behövs beror väl mest på hur fort man vill köra dem och fortfarande uppnå en boll per sekund. Jag gissar att du mätt det?

Myko

Jag ser inte riktigt hur den släpper bollarna, är det så enkelt att de slår i kanten i lossnar?