Hjälp mig identifiera min bit (Samlingstråd)

Startat av tellblom, 01 Januari 2010 kl. 19:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Citat från: CopMike skrivet 24 April 2021 kl. 20:13
Citat från: Emma skrivet 24 April 2021 kl. 10:31
Citat från: ColA skrivet 24 April 2021 kl. 04:54
Citat från: Emma skrivet 23 April 2021 kl. 22:45
Jag hittar inte LEGO-loggan på denna bit. 30517. Var sitter den?

Inuti plupparna på toppen

Nä.

Under finns ett nummer. 30157 står det i alla tre. Sen skiljer det sig. 1 02 eller 2-01 eller 1-01.

2 av dem bör komma från ett Studios-set från millennieskiftet nån gång.
2-01 & 1-01 är vilken form och bitens placering i formen. Ibland står det bara ett C för copyright i bitarna - kan du se det? Jag har tyvärr bara drivor av 58827 & 95347 och där står det LEGO :(. Helt rätt gissning på set - finns med här!
Jag tittade på fyra eller fem liknande bitar, för att konstatera att det var den ena eller andra av CopMikes varianter. Till sist så hittade jag en av rätt sort (märkt 2-01) i Old Dark Grey(?). Jag har letat "överallt", och hittar bara bit- och formnummer :(. Jag trodde att jag hittade något på "baksidan" av den nedre av de två ställena som trianglarna möts med långsidorna mot varandra. Jag gissar att det har något med gjutningen att göra...

AndersI

Jag har två stycken svarta, bevisligen från det första Movie Maker Set (från 2000), och de har ingen LEGO-märkning. I botten kan läsas 2-01 och 3051? eftersom det är en förstärkning/insprutningspunkt där en femte siffra skulle stå!

Dessutom en *tydlig* gjutskarv längs hela sidan med en pelare, och tydliga artefakter (linjer/skarvar) på bottenbitens ovansida och toppbitens undersida. Kan den ha varit utlagd till någon annan tillverkare på grund av tidspress (eller annan orsak)?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Pekblom

janhansson

Nybohov Creation Ltd.

Vad heter den här lille rackaren? Den verkar inte tillhöra någon av mina favoritkategorier på BL.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreas E

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 29 April 2021 kl. 09:36
Vad heter den här lille rackaren? Den verkar inte tillhöra någon av mina favoritkategorier på BL.

87082

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

CameraMan

Vilken bit är detta? Färg: Dark Gray.

Vintage Brickworks: Bricklink - Brick Owl - TraderaInstagram

CameraMan

Vänta lite, tågräls tillbehör kanske?

Edit:
Hittade den,
4166
Vintage Brickworks: Bricklink - Brick Owl - TraderaInstagram

andreaseldh

Jag vet redan vilken biten är, ankaret 2564, det jag behöver hjälp med är storleken. Läs frågan och skriv svaret i denna tråd.

Stigge72

Jag gick och köpte mig, dvs beställde på internet, en , och fick två stycken 2x2 tiles med mer eller mindre kända magiker från Harry Potter-universumet. Längst bak i manualen finns de 16 möjliga avbildade, och den högra har jag identifierat som Salazar Slytherin. Den vänstra hittar jag inte. Kan någon annan hjälpa mig med henne(?)?

Skafte

Citat från: Stigge72 skrivet 01 Juli 2021 kl. 23:25
Jag gick och köpte mig, dvs beställde på internet, en , och fick två stycken 2x2 tiles med mer eller mindre kända magiker från Harry Potter-universumet. Längst bak i manualen finns de 16 möjliga avbildade, och den högra har jag identifierat som Salazar Slytherin. Den vänstra hittar jag inte. Kan någon annan hjälpa mig med henne(?)?

3068bpb1740 Rowena Ravenclaw. Diademet!

Stigge72

Citat från: Skafte skrivet 01 Juli 2021 kl. 23:29
Citat från: Stigge72 skrivet 01 Juli 2021 kl. 23:25

Jag tänkte på henne, just på grund av diademet, men det är inte den bild som finns i manualen.

Magnus den store

Citat från: Stigge72 skrivet 02 Juli 2021 kl. 01:35
Citat från: Skafte skrivet 01 Juli 2021 kl. 23:29
Jag tänkte på henne, just på grund av diademet, men det är inte den bild som finns i manualen.

Manualen är feltryckt. Jag har aldrig sett en bild på Rowena Ravenclaw där hon bär slips. Det är inte omöjligt, men knappast troligt med tanke på J.K. Rowlings syn på könsroller. Rowena Ravenclaw brukar ha klänning.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!