Hjälp mig identifiera min bit (Samlingstråd)

Startat av tellblom, 01 Januari 2010 kl. 19:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Jesperallen

Citat från: Varmluftsugn skrivet 25 Juli 2026 kl. 16:04Hej!

Jag köpte lite begagnat lego. Hittade ett halvfärdigt bygge. Någon som har en känsla från vilket bygge denna kan vara?
Eller är det ett eget bygge?

kanske?

MrUzagi

Mim-81

Hej!
Jag har en fråga, det handlar inte om biten det vet jag är en 20310, utan min fråga är om nyans. Finns det olika nyanser av pearl gold? Jag beställde två av bitarna och de är väldigt mycket mörkare i färg så därför undrar jag, om någon kan hjälpa mig med svar?

andreaseldh

Enligt Bricklink är Pearl Gold den enda known färgen, men ytterligare två nyanser finns till salu. Min bild med skillnaden mellan Pearl Gold och Flat Dark Gold (se länken nedan) fick lite för stor kontrast, men man ser tydligt att båda färgerna är marmorerade vilket kan ge nyansskillnader inom färgen.

https://swebrick.se/index.php?topic=13871.msg385925#msg385925

Mim-81

Tack för hjälpen! Bitarna såg precis ut som duplofåtöljen. Fick även en slopebit i denna nyans, när jag skulle ta bort den så gick den i två bitar... då blir det att lägga en ny beställning så jag får bitarna i rätt nyans.

MagFors

andreaseldh

Citat från: MagFors skrivet 11 Augusti 2026 kl. 18:04Här är några bilder som kan hjälpa:  https://v4ei.com/brickref/golds.php

Här är kontrasten bättre än på min bild. Tre av jumper plates på den undre bilden ser ut att vara Flat Dark Gold.

Samtidigt är jag skeptisk till om Grill Tile är guld eller silver, men jag väjer att vara tyst ;)

Mim-81

Efter att ha sett de bilderna också så är jag helt säker på att de är i flat dark gold. De ser liksom ut mer som guld än pearl gold. Som sagt, jag får leta rätt på bitar och göra en ny beställning, de skiljer ju sig från pearl gold och figuren är ju i den färgen. Tack än en gång för hjälp!

Skafte

Emellertid finns den ju inte tillverkad i Flat Dark Gold. Biten började göras 2015 och den färgen fanns senast 2006.

Pearl Gold har löjligt stor variation inom färgen, så det är stor risk att de du beställer också kommer vara mörka. Är det en BL-butik kan man alltid fråga innan.

Mim-81

Jag lär mig nytt hela tiden! Ja alltså, dessa är galet mörka jämfört med alla andra pearl gold jag har. Då får jag fråga när jag beställer nya, tack för tipset. 🙏

Tack för att ni tar er tiden att hjälpa nån som inte alls har så bra koll. 

ColA

Citat från: Mim-81 skrivet 11 Augusti 2026 kl. 19:41Jag lär mig nytt hela tiden! Ja alltså, dessa är galet mörka jämfört med alla andra pearl gold jag har. Då får jag fråga när jag beställer nya, tack för tipset. 🙏

Tack för att ni tar er tiden att hjälpa nån som inte alls har så bra koll.
Visa element i den färgen skiljer sig en hel del, det har hänt rätt ofta när jag partat ut 10st likadana set och får 1-3 olika nyanser på samma bit i just pearl gold.