Hjälp mig identifiera min bit (Samlingstråd)

Startat av tellblom, 01 Januari 2010 kl. 19:12

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Har jag en unik bit, eller är det en felgjutning?

När jag gick igenom mina större plates dök jag på den här konstifika biten - 8 x 16 vit, men med ett urtag i ett av hörnen. Det ser alldeles för perfekt ut för att vara en felgjutning, men å andra sidan kan jag inte komma på vad det skulle vara bra för, och bricklink tycker inte att det finns någon sådan.

Nån som vet nåt, eller har åsikter?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 07 Mars 2021 kl. 15:26

Jag gissar på felgjutning. Varför skulle det annars finnas antydan till en knopp?

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 08 Mars 2021 kl. 00:31

Jag gissar på felgjutning. Varför skulle det annars finnas antydan till en knopp?

Andra alternativet är att det är smält. De där krusningarna i plasten ser lustiga ut.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Stigge72

Citat från: Magnus den store skrivet 08 Mars 2021 kl. 02:21
Citat från: andreaseldh skrivet 08 Mars 2021 kl. 00:31

Andra alternativet är att det är smält. De där krusningarna i plasten ser lustiga ut.
Jag tycker att urtaget ser tillverkat ut. Som att någon tagit en helt normal 8x16-platta, och gjort ett urtag för att kunna använda biten på något sätt för att smycka någonting med lego.

AndersI

Det troligaste är väl att det blivit en luftbubbla i hörnet av gjutformen, men den är så symmetrisk, och det är inte i hörnet längst från injektionspunkten.

Bearbetning i efterhand tror jag inte på, det borde synas på att själva ytan såg annorlunda ut, men här är ytan perfekt, det är bara formen som är fel.

byStfn

Ser ut som en klassisk "Short shot"! Dvs att plasten hinner stelna innan den fyller upp hela formen. Kan bero på undertryck eller feltemperaturer. Finns massor av såna legobitar (och folk som samlar på de)..

Illuwatar

Ser ut som en kabelgenomföring. Men med tanken på hur plasten har deformerats så är det nog ett gjutfel.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

CameraMan

Jag har problem att hitta den här (färg: Dark Gray)
Vintage Brickworks: Bricklink - Brick Owl - TraderaInstagram

jvettefors

CameraMan

Citat från: jvettefors skrivet 09 Mars 2021 kl. 10:08
Det ser ut att vara 30198

Slog mig inte att det kunde vara en Minifigure utensil.
Tack! Vad använde du för taktik för att hitta den?
Vintage Brickworks: Bricklink - Brick Owl - TraderaInstagram

BrickMe

Citat från: CameraMan skrivet 10 Mars 2021 kl. 07:20
Citat från: jvettefors skrivet 09 Mars 2021 kl. 10:08
Det ser ut att vara 30198

Slog mig inte att det kunde vara en Minifigure utensil.
Tack! Vad använde du för taktik för att hitta den?
Inte så vanlig bit då den bara fanns i 6 set. Kände igen den direkt då mina barn hade ett flertal set i Aquazone/Aquashark serien. Naturligtvis svårt att hitta biten om man inte byggt de seten ;)

Tillbaka till din fråga om hur jag skulle ha sökt upp biten så skulle man tycka att det är någon slags bar/arm men som jag tror så är den placerad i rätt kategori. Där finns bl a munstycken till brandslangar som är snarlik.

AndersI

En nyckelkedja som jag inte klarar av att hitta på Bricklink. Fick den när jag var domare på FLL (First Lego League) för omkring tio år sedan. Den är limmad som alla andra nyckelkedjor, och huvudet är tryckt, så det kan ju inte gärna vara något lokalt bygge - man tycker den borde finnas på fler ställen över världen?

CopMike

Det finns nog inte i katalogen. Så lägg till den med bild mm så får du cred för det :)!
https://www.bricklink.com/wantedCatalog.asp?catType=G
Det finns två andra - kvinna & man 853275/853274

AndersI

Knöligt formulär - hur ska jag kunna sätta ett Item Number på någonting? Hur ska jag kunna ladda upp bilder när jag inte har ett Item Number för grejen?

Amatörer!  :(

ingels

Hej på er mästerdetektiver :)

Sitter och sorterar och nu är det äntligen inte mycket kvar (förutom alla bricks man tappat och landat på ställen jag lär Yogatisera min kropp för att få fram)

Undrar om någon kan sitta på svaret vad det här är för ena konstig bit ?

Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr