Hjälp mig identifiera min bit (Samlingstråd)

Startat av tellblom, 01 Januari 2010 kl. 19:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Citat från: JonKlarstrom skrivet 03 Oktober 2019 kl. 22:12
https://www.instagram.com/p/B3K0Ii-oo2y/?igshid=193x0drjm8nys

I brist på kunskap så la jag upp bild på insta o klippte In länken. I brist på kunskap om biten så la jag inlägget med länken här.

Fridens,

Jon
Jon, När du vill lägga in en bild i inlägget, klicka på Bilagor och andra tillval nedanför svarsrutan. Vid bifoga klickar du på Browse och väljer den bild du vill bifoga till inlägget. Om du vill bifoga fler bilder, klicka på fler bilagor efter varje bild du lagt till.

JonKlarstrom

Najs, satt med telefon så var så himla litet =)
Är inte ett dugg fyndig idag.

Selander

Försöker reverse-engineera en truck av Calin....
Många klurigheter är det, men just nu undrar jag vad de två dubbelt rundade mörkgrå (DBG?) elementen i grillen är för något?

Edit:. Kom på det....technic liftarm thin....

shiftaltcmd

Ingen bit

Någon som vet vad förpackningen heter på Bricklink?
Tänkte fylla med egna minifigurer.

shiftaltcmd

Godtfred

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 30 December 2019 kl. 20:02
Ser ut som 37494 som sitter fast med clips.

Stämmer, men de har "fuskat", för den biten finns inte i rött.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 30 December 2019 kl. 20:56
Citat från: Godtfred skrivet 30 December 2019 kl. 20:02
Ser ut som 37494 som sitter fast med clips.

Stämmer, men de har "fuskat", för den biten finns inte i rött.

Och jag som tänkte använda den till en röd strömavtagare  :'(

BeO

Någon som har koll på den gamla UFO-serien? Jag har två 30118pb03 som enligt Bricklink inte fanns i något set   ???  Det finns en liknande bit som är vänd på andra hållet, 30119pb01, lätt att förväxla de två  :) 

Jag har gått igenom instruktionerna till de gamla UFO-seten men ej hittat den där heller.... ett mysterium!

Magnus den store

Citat från: BeO skrivet 01 Februari 2020 kl. 19:25
Någon som har koll på den gamla UFO-serien? Jag har två 30118pb03 som enligt Bricklink inte fanns i något set   ???  Det finns en liknande bit som är vänd på andra hållet, 30119pb01, lätt att förväxla de två  :) 

Jag har gått igenom instruktionerna till de gamla UFO-seten men ej hittat den där heller.... ett mysterium!

Jag har sett båda i samma set men utan klistermärken.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

BrickMe

Jag har några Ufo set tillgängliga, bl a och 30118pb01 är den med 2 studs upptill och 2x fyra nedtill. Ser identiskt ut med 30118pb03

Edit:
Det kan vara så att mina kids bytt plats från   :-\

Ett tips kan vara att googla bilder på original askar och ta fram luppen ;)

Larry Lars

Hur har du fått tag i biten? Jag gissar att det är ett feltryck från fabrik som kanske tagit sig ut på marknaden via blandlåda eller Lego-park. Från den tiden med sämre kvalitetskontroll kanske set kunde få med rätt bit med fel tryck. Skulle då antagligen ha ersatt 30118pb01 eller möjligen samma bit helt utan tryck.

Eftersom det trycket har tydligt uppåt och nedåt med "predetor-hjälmen" så är jag ganska säker på att det är ett feltryck. Ett tema från långt innan TLG började tänka utanför boxen.  :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

BeO

Citat från: Larry Lars skrivet 02 Februari 2020 kl. 18:00

Hur har du fått tag i biten? Jag gissar att det är ett feltryck från fabrik som kanske tagit sig ut på marknaden via blandlåda eller Lego-park. Från den tiden med sämre kvalitetskontroll kanske set kunde få med rätt bit med fel tryck. Skulle då antagligen ha ersatt 30118pb01 eller möjligen samma bit helt utan tryck.

Eftersom det trycket har tydligt uppåt och nedåt med "predetor-hjälmen" så är jag ganska säker på att det är ett feltryck. Ett tema från långt innan TLG började tänka utanför boxen.  :)

Jag har funderat lite i samma banor, att det är någon form av feltryck. Men det måste ha förekommit i lite större mängd då biten faktiskt har ett eget id och även finns några stycken till salu på Bricklink. Och dessutom har jag två :)

Jag anar att mina kommer från set då jag har andra bitar liggande som endast fanns till detta set (tyvärr ej komplett :( ) Men då jag inte har de "rättvända" bitarna 30119pb01 och endast två av motsvarande utan tryck 30119 kan det ha saknats två bitar med den formen i setet. Vilket måste ha varit väldigt frustrerande för den som köpte det nytt.

Nåväl, det får förbli ett mysterium. Tack till er som hjälpt mig att spekulera kring dessa bitar :)

tobababy

Hej forumet. Jag har lurkat ett tag utan att haft något vettigt att skriva och nu börjar jag med att be om hjälp, känns lite fräckt, så hoppas ok  :)

Anyhow... nån som vet vad den gråa biten längst ner till höger på den här bilden https://i.ibb.co/Kb5dJCR/Screenshot-2020-02-11-at-14-35-25.png är för någon? Försökt leta bland slopes och tiles utan att lyckas.