Hur roterar jag bitar i LDD (och andra likande frågor)

Startat av kral0001, 07 Februari 2013 kl. 10:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Markera alla med Select Connected eller håll in skift och markera flera bitar i taget. Sen ska du kunna flytta alla samtidigt.

o0ger

Ja, gör som Myko skriver, fast jag tror det är CTRL och inte Shift man ska hålla ner.

Om man gör det ofta så tjänar du på att skapa grupper av bitarna.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Select Connected funkar ju bara om du inte har några andra bitar ihopbyggda med de bitarna som du vill flytta. Det framgick inte av din fråga riktigt om bitarna du vill flytta sitter ihop med andra bitar eller ej.

Ett annat sätt är ju också att dra en ruta runt de bitar du vill markera.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Majkel

Nu funkar det :) tack för hjälpen, shift funkar och jag hade testat förut men då sedan klickat brevid bitarna som ska flyttas, det funkar bara om man markerar, håller shift och sedan klickar på någon av de markerade bitarna och sedan flyttar.

EpsilonEta

För mig funkar det att gräppa flera markerade bitar utan shift men man måste hålla ner vänster musknapp tills man börjat röra musen. annars bara markerar man den bit man klickade på. (shift fungerar också att säga till LDD att man inte bara vill ha den bit man just klickat utan hela markeringen)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Jag har ett litet problem, jag har byggt en sorts ram. Som jag duplicerar och vill ställa bredvid orginalet, för att på så sätt bygga en lång struktur.

MEN

Skitprogrammet vägrar låta mig ställa de bredvid varandra, trots att det inte finns någonting utskjutande i vägen.

Nu kan jag sitta och pilla och lösa det med manuellt arbete, men jag vill inte  ::)
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

humlan

Pillade och möts av samma vägran:

Lews

Citat från: humlan skrivet 02 Juli 2015 kl. 19:21
Jag har ett litet problem, jag har byggt en sorts ram. Som jag duplicerar och vill ställa bredvid orginalet, för att på så sätt bygga en lång struktur.

MEN

Skitprogrammet vägrar låta mig ställa de bredvid varandra, trots att det inte finns någonting utskjutande i vägen.

Nu kan jag sitta och pilla och lösa det med manuellt arbete, men jag vill inte  ::)

Går det inte att koppla ihop dem med en plate?

humlan

Citat från: Lews skrivet 02 Juli 2015 kl. 20:07
Citat från: humlan skrivet 02 Juli 2015 kl. 19:21

MEN

Går det inte att koppla ihop dem med en plate?

Går att koppla en ovanpå/utanför, med då en plate högre upp typ, så det bryter designen. Funderar dock på att bygga om, göra lite större. Tror skalan är lite fel.

humlan

Altså, progget är helt syyykt...

När jag sluter ringen typ, så går det inte att lägga bredvid. Suttit och labbat med ändsidan, men någonting som inte syns, eller finns, eller existerar på något vis gör att jag inte kan sätta dit en plate, DÄR JAG KAN SÄTTA DEN IRL!!!!!!

*muttra*

Lews

Citat från: humlan skrivet 02 Juli 2015 kl. 20:37
Går att koppla en ovanpå/utanför, med då en plate högre upp typ, så det bryter designen. Funderar dock på att bygga om, göra lite större. Tror skalan är lite fel.

Hmm. Har du lust att lägga upp .lxf-filen så att fler kan spåna?

humlan

Citat från: Lews skrivet 02 Juli 2015 kl. 22:23
Citat från: humlan skrivet 02 Juli 2015 kl. 20:37

Hmm. Har du lust att lägga upp .lxf-filen så att fler kan spåna?

Nu har jag hunnit bygga om så pass mycket att problemet är nästan borta.

I bifogad fil har jag en cirkel, den går inte att duplicera och lägga bredvid. Går att sätta med en studs mellanrum, men inte kloss i kloss.

andreaseldh

Jag satte röda plattor på insidan att fästa i och lyckades på något sätt få ihop två sådana ringar, märkligt nog förskjutna 45 grader. Att sedan kopiera dessa två och sätta ihop har jag däremot gett upp.

Jag tror problemet kan ligga i att ringen är för komplicerad, har du försökt att sätta dit ett åttondels varv i taget?

Lews

Citat från: humlan skrivet 02 Juli 2015 kl. 22:42

I bifogad fil har jag en cirkel, den går inte att duplicera och lägga bredvid. Går att sätta med en studs mellanrum, men inte kloss i kloss.

Hittade ditt problem. 63868 kan flyttas några mm i sidled i 60478 och sitter dem inte lika blir det krock med bitarna bredvid.
Om du tittar noga på de röda bitarna så ser du vad jag menar.

humlan

Citat från: Lews skrivet 02 Juli 2015 kl. 23:45
Citat från: humlan skrivet 02 Juli 2015 kl. 22:42

Hittade ditt problem. 63868 kan flyttas några mm i sidled i 60478 och sitter dem inte lika blir det krock med bitarna bredvid.
Om du tittar noga på de röda bitarna så ser du vad jag menar.

Humpf, jobbigt  8)

I retroperspektiv så borde jag mao använt andra gångjärn som inte är skack... Men många tack för hjälpen, nu ska jag bara bygga om mina fulfixar tillbaka till som jag ville ha det, men RÄTT.