Hur roterar jag bitar i LDD (och andra likande frågor)

Startat av kral0001, 07 Februari 2013 kl. 10:17

Föregående ämne - Nästa ämne

kral0001

SuperMario

Man markerar den/dem och använder sig av pil-tangenterna.

Det finns tråd för sådana frågor:
http://www.swebrick.se/index.php?board=42.0

Kvarnbacka

Ska det gå att flexa en "flex hose" i LDD? Jag lyckas inte ens markera den biten när jag klickar på flex mode. Jag har lyckats böja en gångjärnsbit, och jag tänker mig att flex borde fungera på liknande sätt (om det fungerar).

Lews

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 30 Juli 2013 kl. 23:07
Ska det gå att flexa en "flex hose" i LDD? Jag lyckas inte ens markera den biten när jag klickar på flex mode. Jag har lyckats böja en gångjärnsbit, och jag tänker mig att flex borde fungera på liknande sätt (om det fungerar).

Har du satt något i båda ändarna på biten? Har märkt att saker slutar flexa ordentligt om man gör så.
Dubbelkolla också så att den bit du vill flexa har en liten gul ikon i högra hörnet också.

Kvarnbacka

Citat från: Lews skrivet 30 Juli 2013 kl. 23:41
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 30 Juli 2013 kl. 23:07

Har du satt något i båda ändarna på biten? Har märkt att saker slutar flexa ordentligt om man gör så.
Dubbelkolla också så att den bit du vill flexa har en liten gul ikon i högra hörnet också.

Det slog mig senare att den kanske måste sitta fast i något. Jag ska prova det, tack för tipset!

Illuwatar

Hur gör man bäst med larvband (i första hand 57518, men även 3873 och 3711)? Att få dem runt hjulen på en bandvagn på smidigast sätt...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Myko

Går det att rotera utan tangentbordet på nåt vis? Håller en modell i vänsterhanden och försöker styra LDD med bara höger.

Går det att få Clone-tool att fortsätta sätta in delar som man kan göra när man placerar nya bricks?

Superkalle jag förväntar mig att du får detta fixat till helgen!

Anders67

Citat från: Myko skrivet 26 Augusti 2014 kl. 18:49
Går det att rotera utan tangentbordet på nåt vis? Håller en modell i vänsterhanden och försöker styra LDD med bara höger.

Går det att få Clone-tool att fortsätta sätta in delar som man kan göra när man placerar nya bricks?

Superkalle jag förväntar mig att du får detta fixat till helgen!

Copy n paste funkar på grupper av bitar markera dom och sedan ctrl c och sedan ctrl v, ctrl v, ctrl v, vtrl v, ctrl v osv.

Myko

Jag har en bit i rätt färg och rätt orientering i modellen som jag vill ha säg 5 till av, då tar jag clone tool och klickar på den och så får jag ju en likadan. Men efter jag satt ut den nya måste jag klona om och om igen.

o0ger

Kan du inte ta en ny bit istället för att kopiera då? Du kan ju byta färg på bitarna först.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Jo men det tar så lång tid att leta i listan och hoppa runt mellan färgdialoger osv. Oftast ställer jag in bitarnas färg till den vanligaste i min modell och sen bara målar de som ska vara andra färger med målarverktyget. Får upp bra flyt i modelleringen genom att klona bitar ur min modell, och använda den som en palett.

AndersI

Rotera vad? Bilden eller biten du håller på att placera? Bilden roterar ju om du håller ner höger musknapp, men vad du skulle kunna använda förutom tangentbordet för att rotera biten du håller på att placera övergår mitt förstånd - rulla med ögonen?

En gamer-mus, med massor av programmerbara knappar, så att du kan utföra piltangenterna med den?

Citat

Det verkar inte så, du får klicka cloneknapp - klicka bit - placera - klicka annan bit - placera - klicka tredje bit - placera, osv.

Du får väl helt enkelt börja använda BlockCAD i stället, där kan du både rotera [biten] med musen och få en ny kopia av det du just placerat ut, oavsett hur du bar dig åt för att få det placerbart (OK, jag vet att BC är lite väl begränsat, men en del användbarheter har jag i alla fall fått in i det...).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Myko

Citat från: AndersI skrivet 26 Augusti 2014 kl. 21:15

Rotera vad? Bilden eller biten du håller på att placera? Bilden roterar ju om du håller ner höger musknapp, men vad du skulle kunna använda förutom tangentbordet för att rotera biten du håller på att placera övergår mitt förstånd - rulla med ögonen?

Rulla med mushjulet för att rotera längs Y-axeln? :)

Rotera skärmen men biten följer inte med kunde vara en idé också. Dvs att biten roterar 90 grader när man roterat kameran 90.

Nextuz

Jag vill oxå kunna rotera bitar utan tangentbord... Sitter på en surface pro o bygger.. men lär ju ha piltangenter tillgängligt :/ 

Majkel

Hur gör jag för att flytta flera ihopsatta bitar samtidigt? Jag lyckas bara om jag kopierar bitarna och klistrar in dom, men det blir inte så bra när jag bara ska flytta dom några studs...