Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger Brickjet

Oj...imponerande! Är alla fyllda redan eller finns det plats för några bitar till?

Blir lite yr bara av att se så många raaco-lådor på ett ställe ;) (mina luktar fortfarande kemiskt när jag öppnar dem)

lindyhep

Äh, jag tror du satsade rätt. Det ser bra ut och klarar man att hålla ordningen är de säkert toppen. Jag skulle säkert bara lyckas sprida ut alla lådor och de skulle inte få önskad effekt då iaf..... ::)

Stigge72

Citat från: prodigy skrivet 07 Februari 2013 kl. 23:20
Citat från: lindyhep skrivet 07 Februari 2013 kl. 23:05
Tänkte just detsamma. Jag drar mig för att köpa 1 sån där Raaco-box med lådor. (Senast jag stod och kollade på den låg den väl på 600....)
Ja de är ju tyvärr lite dyra, men det har blivit någon låda då och då, så jag har spridit ut kostnaden :)
Jag hade, från början, bara tänkt mig ett par boxar, så hade jag vetat hur många det hade blivit till slut (vilket kanske iof inte slutar med "enbart" dessa) så kanske jag valt ett billigare alternativ.
Om du å andra sidan köpta alla på en gång hade du kanske kunnat få mängdrabatt. ;)
Snyggt är det iaf.

Var din Billy 39 djup skrev du? Hur bred är den? *funderar*

prodigy

Citat från: Roger Brickjet skrivet 07 Februari 2013 kl. 23:25
Oj...imponerande! Är alla fyllda redan eller finns det plats för några bitar till?
Två boxar köptes idag, så de är inte fyllda, men jag har ett gäng bitar som jag inte kunde sortera som jag ville, vilket gör att jag behövde några till. Tanken är att få till en bra ordning/gruppering som jag trivs med i lådorna (och det är ju lätt att flytta runt i dem med de lösa små facken) och därefter skriva på varje låda vad de innehåller och sortera lådorna så att man lätt hittar det man söker.

Citat från: stigge72 skrivet 07 Februari 2013 kl. 23:27
Ja 39 djup, och det för att få plats med gångjärn. Om man inte vill ha luckor på hyllan så får de precis plats i en normal Billy (som är 28 cm djup). Billy-hyllan är 80 cm bred (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10208472/#/90208473).
Ovanpå Billy-hyllan finns ett överskåp (vilket är tomt på bilden), så den riktiga Billy-hyllan slutar ovanför plastlådorna.

dalle

Snål som jag är tar jag tomma Essbox-lådor från jobbet.
Det är behändiga lådor för skruv med legoliknande lock.
Mycket bra för sortering av småbitar.

Skafte

Det är fint med ordning. Undrar om jag någonsin tagit kort på min förvaring? Får ta och plöja tråden tror jag.

Pekblom

Citat från: prodigy skrivet 07 Februari 2013 kl. 22:48
Nu har jag äntligen fått till en start av ett hobbyrum där jag nu har en Billy (39 cm djup) med Raaco Handy Box och några lådor från Clas Ohlson. Det passar perfekt för Billy-hyllan som även kommer få dörrar.
Snyggaste lego sorteringen jag sett hittills.

Om jag hade råd med det där kunde vi fortsätta ha klossarna i vardagsrummet utan att behöva ta diskussionen med alla inrednings maniska bekanta som kommer på besök.
Den löjligaste diskussionen var nog med en före detta bekant som tyckte att jag skulle "- ta in någon som slänger allt och målar hela rummet vitt" Samme någon "–Kan sedan köpa in lite tavlor och lite nya möbler från blocket, så har du något att börja med, det behöver inte bli dyrt"
Det fans ju liksom inget att diskutera så svaret blev.
-jag skall tänka på det, skaru ha en öl till?, skall vi kolla om gillen är varm?

Stigge72

Citat från: prodigy skrivet 08 Februari 2013 kl. 00:02
Citat från: stigge72 skrivet 07 Februari 2013 kl. 23:27
Ja 39 djup, och det för att få plats med gångjärn. Om man inte vill ha luckor på hyllan så får de precis plats i en normal Billy (som är 28 cm djup). Billy-hyllan är 80 cm bred (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10208472/#/90208473).
Ovanpå Billy-hyllan finns ett överskåp (vilket är tomt på bilden), så den riktiga Billy-hyllan slutar ovanför plastlådorna.
Det var det jag tyckte... (att en vanlig var 28)
Problemet är att den tanken jag fick var beroende på att jag mindes fel på en dm på ett annat mått... :(
Skulle ha en hylla som är typ 45cm djup iaf. Invändigt. Men den behöver inte vara "Billy-hög". ;)

Merkurius

Vad krävs för att skydda bitarna från sol, ljus osv? Om jag har LEGOt i genomskinliga plastlådor det varit godis i, vad krävs för att det inte ska gulna osv? Räcker exempelvis att klistra för egengjorda "etiketter" som täcker hela lådan?
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

stegu

Det är främst  UV-ljuset som gör att plasten gulnar. Jag har mina bitar i en mörk klädkammare för att vara på den säkra sidan, men jag har haft uppbyggda modeller framme i åratal utan att de gulnat märkbart. Det du ska undvika är direkt solljus. Ställ inte Legot i närheten av ett fönster så klarar det sig länge även ute i ljuset. Släng ett mörkt skynke över lådorna när du inte bygger så är du extra försiktig.

Anders67

Så här ser det ut hemma hos mig med legoförvaringen och arbetsytor!

Pekblom

Snyggt. Blir riktigt avundsjuk på det kliniskt välstädade rummet och inser att jag inte vågar visa mitt rum. Som kanske är en gnutta stökigare.  ;)
Men jag skyller på att det är stora spänningar i jordskorpan under rummet och att jordbävningar är vanliga. Även mycket lokala vulkanutbrott förekommer.
Ur det perspektivet är det rätt välstädat. :D

Anders67

Pekblom

Tie Fighter

Citat från: Pekblom skrivet 21 April 2013 kl. 01:53
Snyggt. Blir riktigt avundsjuk på det kliniskt välstädade rummet och inser att jag inte vågar visa mitt rum. Som kanske är en gnutta stökigare.  ;)
Men jag skyller på att det är stora spänningar i jordskorpan under rummet och att jordbävningar är vanliga. Även mycket lokala vulkanutbrott förekommer.
Ur det perspektivet är det rätt välstädat. :D
Hmmm jag känner igen mig i din beskrivning.