Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

federico

Ser att flera förvarar sina bitar sammansatta på olika smarta sätt (http://www.swebrick.se/index.php?action=dlattach;topic=41.0;attach=4049;image). Själv har jag inte mycket lego men vill ändå komprimera förvaringen så mycket det går. Finns det några nackdelar med att förvara bitar/plattor på det här sättet? Tänker mest på om materialet (plasten) påverkas negativt.

Magnus den store

Citat från: federico skrivet 03 Juni 2012 kl. 22:24
Ser att flera förvarar sina bitar sammansatta på olika smarta sätt (http://www.swebrick.se/index.php?action=dlattach;topic=41.0;attach=4049;image). Själv har jag inte mycket lego men vill ändå komprimera förvaringen så mycket det går. Finns det några nackdelar med att förvara bitar/plattor på det här sättet? Tänker mest på om materialet (plasten) påverkas negativt.

Så där gör jag med mina bitar. Så länge det inte rör sig om några regelvidriga ihopsättningar har jag svårt att se någon negativ påverkan. Bitarna nöter lite på varandra när de sätts ihop en extra gång och greppet kan på så sätt försämras. Å andra sidan nöter lösa bitar varandra när de ligger i en låda. Frågan är vilket nötning som är värst?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

marpe

Citat från: Magnus den store skrivet 04 Juni 2012 kl. 23:11
Bitarna nöter lite på varandra när de sätts ihop en extra gång och greppet kan på så sätt försämras. Å andra sidan nöter lösa bitar varandra när de ligger i en låda. Frågan är vilket nötning som är värst?
Förslag:
Man bör vara lite försiktig så att man inte optimerar Legosorteringen på fel kriterier. Bättre att välja fram ett fåtal personliga favoritkriterier och bestämma sig för att vara nöjd. :)

Exempel på kriterier att välja bland
Söktid (efter bit), accesstid (efter bit), robusthet. Överskådlighet för dig själv och barn/partner. Tid att skapa och underhålla sorteringen. Partnervänlighet. Osv.

AndersI

Bitar som ligger löst tillsammans, som man sedan river runt i för att hitta rätt, blir garanterat mer repade än bitar som ligger ihopsatta. Givetvis kan Lego repa Lego...

Å andra sidan bär det (mig) emot att lagra bitarna ihopsatta.

Slutsats: Behöver massor med förvaring, med en enda bitsort/färg i varje låda. Men det tar för stor plats och blir för dyrt.

Suck...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tobbe Arnesson

Eller lådor för bittyp innehållande påsar med färgvarianter...
Blogg: Robotkampen

Roger Brickjet

Citat från: marpe skrivet 05 Juni 2012 kl. 12:19
...
Söktid (efter bit), accesstid (efter bit), robusthet. Överskådlighet för dig själv och barn/partner. Tid att skapa och underhålla sorteringen. Partnervänlighet. Osv.
Bra kriterier! Just "partnervänlighet" är mitt största problem, framförallt när det gäller utrymme men också ljudnivå :) Testade med hoptryckta plates för att undvika störande krafsande under småtimmarna men det kändes för begränsande. Just nu provar jag att gruppera mer efter hur jag tror/hoppas att de kommer att användas t.ex. alla ljus- & mörkgrå plates, större än 2x4, i en låda och resten av färgerna i en. Men alla småbitar hamnar numera i sortimentskåp per sort.

federico

Citat från: AndersI skrivet 05 Juni 2012 kl. 15:09
Bitar som ligger löst tillsammans, som man sedan river runt i för att hitta rätt, blir garanterat mer repade än bitar som ligger ihopsatta. Givetvis kan Lego repa Lego...

Å andra sidan bär det (mig) emot att lagra bitarna ihopsatta.

Slutsats: Behöver massor med förvaring, med en enda bitsort/färg i varje låda. Men det tar för stor plats och blir för dyrt.

Suck...

Eftersom mina barn leker med legot och det mesta är begagnat så finns det repor och det kommer att bli nya, men det är synd om bitar spricker. Läste någonstans att lego kan spricka om det förvaras ihopbyggt en längre tid, stämmer det? I så fall är det väl inte bra att förvara bitar/plattor ihopsatta, eller är det bara vissa bitar som är extra känsliga?

Roger Brickjet

Vet inte hur det är med nya bitarna men de gamla håller bra än idag. Plockade isär en massa CS-set som legat ihopsatta sedan 87 och allt var helt...en aning gult, men helt :)

Magnus den store

Citat från: Roger Brickjet skrivet 05 Juni 2012 kl. 20:42
Bra kriterier! Just "partnervänlighet" är mitt största problem, framförallt när det gäller utrymme men också ljudnivå :) Testade med hoptryckta plates för att undvika störande krafsande under småtimmarna men det kändes för begränsande.

Ljudnivån och utrymmesbristen är två skäl till att jag staplar en del bitar. Det är framförallt bricks och en del sorters plates som jag staplar. Små och stora bitar gör jag inget besvär med.

Jag har två till skäl. Det ena är att jag snabbt kan plocka ut alla bitar av en färg ur en färgblandad låda. Jag förvarar helst bitarna var för sig efter art- och färg, men jag har inte plats för det. Den ena måste blandas. Mitt sista skäl är att jag lätt kan ta med mig några staplar och sätta mig vid ett annat bord. Lättare att bära en stapel med 100 stycken 1x3-bricks än samma bitar löst. Den första kan jag ta med en hand, den andra kräver en låda.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Tobbe Arnesson

Drömmer mig bort... I framtiden kanske en sådan här robot kan pyssla med sortering medan man sover eller är på jobbet:

mechamike

och som bonus luktar legot gummi med en touch av nybryggt kaffe!
?

Tobbe Arnesson

Win-win!

Gillar man inte kaffe kan man istället ha granulerade kakaobönor i påsen.

swestar

[/quote]
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 19 Juni 2012 kl. 13:59
Drömmer mig bort... I framtiden kanske en sådan här robot kan pyssla med sortering medan man sover eller är på jobbet:

Citat från: mechamike skrivet 19 Juni 2012 kl. 14:05
och som bonus luktar legot gummi med en touch av nybryggt kaffe!

Kan bara instämma ;D
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

micke

Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke