Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Såg att Lego har en ny låd-enhet till försäljning på amerikanska S@H.

Lego.com

Ikeas nya Kupol är ett annat alternativ. Stapel- och utdragbar förvaring som finns i lite olika kombinationer med djupet 18 eller 35 cm, höjden 8 eller 16 cm och bredden 13, 27, eller 53 cm. Jag har fattat tycke för lådan som är 27 bred, 35 djup och 8 cm hög. Den kommer jag köpa många av.

Ikea.com
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AntonYmer

Hojhoj!

Jag har blivit med ett nytt LEGO-rum. :D
Så då behöver jag ett bra hyllsystem som praktiskt tar (plasts)backar av varierande storlek.
Tips?

Jag funderar på en 3-modul IVAR från inredningsfirman med stort I. Den är inte apsnygg, men duger för ändamålet. Finns det, månne, bättre?

// AY, som varit borta ett tag

marpe

Grattis till Lego-rummet.
Jag gillar Expedit från samma företag. Den är fruvänlig och stadig. Det finns stort sortiment av backar, så man kan sortera och sortera om allteftersom samlingen växer. Misstänker att det finns en stor begagnatmarknad, vid varje varuhusbesök har det varit rea på på Expedit, så jag har inte behövt undersöka saken närmare.  :)

Tillägg:
Önskar att jag även hade Legot i Expedit istället för som nu, Pax.

Wineyard

Upptäckte här om dagen att Clas Ohlsons Raaco-system funkar perfekt till Billyhyllor:

Tobbe Arnesson

Citat från: AntonYmer skrivet 22 Maj 2012 kl. 14:18Jag har blivit med ett nytt LEGO-rum. :D

Grattis!

Jag har börjat köpa på mig 13L plastbackar på Rusta. De kostar 30,- styck. Finns även en billig variant på Biltema och där får man själv välja om man vill betala för ett lock eller ej. Fast jag hade redan börjat när jag upptäckte det. 13L backarna är för vanliga klossar, plattor och annat man har i stor mängd. Jag skickar i alla färger av samma typ i dem, kanske med påsar för var färg i framtiden. Kompletterar med de klassiska godislådorna för specialbitar och sortimentslådor för verkligen specialbitar, beroende på vilka volymer jag har. Tror det är vettigare än att dela upp i ytterligare fraktioner hela tiden.

Kommer bygga egna enkla stommar i troligtvis plywood (kanske MDF) för dem vad det lider, inte olikt Expedit men måttanpassat efter mina behov. Stommarna i Expedit är dessutom onödigt tjocka och det stjäl en massa utrymme.

Ivar är som sagt inte särskilt snyggt och det kommer vara svårt att få någon packtäthet i dem utan att stapla en massa på varandra och det är inte praktiskt.
Blogg: Robotkampen

marpe

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 22 Maj 2012 kl. 16:12
Citat från: AntonYmer skrivet 22 Maj 2012 kl. 14:18Jag har blivit med ett nytt LEGO-rum. :D
Stommarna i Expedit är dessutom onödigt tjocka och det stjäl en massa utrymme.

Ivar är som sagt inte särskilt snyggt och det kommer vara svårt att få någon packtäthet i dem utan att stapla en massa på varandra och det är inte praktiskt.

Ja. I ytterkanterna är Expedit 3.5 cm tjockare än plywood. 3.5 x 2 = 7 cm. När jag måttar 7 cm mellan fingrarna och tänker på mitt rum, så känns det inte så farligt.  :)
Hoppas din plywoodlösning blir riktigt snygg, vad det lider.

Tufs

Jag har för tillfället inget smart sätt att sortera det på. Just nu har jag ca hälften av allt någorlunda sorterat i två stora lådor som innehåller sex mindre lådor var som har 5 fack i olika storlekar. Plus några 2 liters glass byttor. Rester ligger i en stor kista, och jag har inte plats för mer sorterat på den lilla plats jag har att använda.

Roger Brickjet

Citat från: Wineyard skrivet 22 Maj 2012 kl. 14:59
Upptäckte här om dagen att Clas Ohlsons Raaco-system funkar perfekt till Billyhyllor:
Hur funkar de doftmässigt? Jag har två sortimentlådor från Raaco (som f.ö. tydligen är danskt) som luktar så starkt bittermandelaktigt att jag får huvudvärk varje gång jag öppnar dem. Skulle egentligen byta ut dem men de har uttagbara transparenta askar som är helt underbara :)

Wineyard

Jag har aldrig märkt att de luktar något speciellt - de luktar bara Lego ;)

Roger Brickjet

Citat från: Wineyard skrivet 22 Maj 2012 kl. 22:20
Jag har aldrig märkt att de luktar något speciellt - de luktar bara Lego ;)
:) Ok tack! Blir nog en tur till C.O. imorgon då. Förresten är det den här jag har  fast med rött handtag, även de på C.O. om någon råkat missa dem :)

Tobbe Arnesson

Jag är lätt Aspergerig och får huvudvärk av dofter, men har inte märkt något av mina Raaco med rött handtag.
Blogg: Robotkampen

Roger Brickjet

Ok, det låter bra, jag har säkert måndagsexemplar. Har varit på C.O. idag och fick med mig två större Raaco-enheter hem. Nu är väl bara problemet om jag ska packa dem ordentligt och frigöra arbetsyta eller dela upp ännu mer och minska arbetsytan :)

El Dingo

Jag sorterar efter nyans och vilken "familj" de tillhör, mestadels i zip-påsar. Jag föredrar transparenta lådor.

Större lådor använder jag IKEA:s. Dessa finns med insatser.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49871676/

Mindre sortimentlådor från Biltema.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Sortimentlada-och-modulback/Sortimentlada-20590/

Myko

Mitt Julavaruhus har äntligen fått in mitt favoritskåp igen, så det blir en tur efter jobbet och plocka upp två stycken:

http://www.jula.se/sortimentskap-18-fack-660005

Lagom stora lådor som lätt glider ur facken, i hård plast som inte böjs och bråkar. Enda nackdelen är att passformen i billy-bokhyllorna inte är optimal.

marpe

Jag har jagat efter sortimentskåp ett tag, men jag är lite kräsen. Verkar som om det är en kandidat att kolla på.