Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Jag har de färger jag använder mest uppsorterade på 1or, 2or och 3or. Se bild. De lådor som är bakvända har jag inga 1×3-bricks i den färgen.

Blå-färger, orange-färger, rosa/lila-färger mfl har tillsammans med andra bitar resp färg. Blå, gul, röd har jag också flera olika  bitar i samma låda.
Region Mitten

andreaseldh

Rent teoretisk kan man sortera färger i höjdled och bittyper i sidled. Totala antalet färger är lätt att ta reda på, det är 187 st enligt Brickset. Antalet bittyper är det värre med, om man exempelvis kollar kategorin tap på BrickLink så får man svaret 10 men jag tycker det räcker med 4. Totalt har BrickLink 63 200 parts, men om alla kategorier fungerar på samma sätt så kanske det räcker med 20 000. Men i listan ingår i vilket fall som helst samtliga enskilda tryck och applicerade klistermärken som någonsin har funnits i officiella set, så mina matematiska utflykter är alltså totalt meningslösa!

Känner någon till siffrorna för TLGs årliga produktion?

• Antal bittyper
  • Antal färger
  • Kombination typ/färg
  • Antal olika tryck
Eller kanske bara storleken på designernas bitförråd?

Eriol

Citat från: ColA skrivet 22 December 2020 kl. 15:27
Hur sorterar ni era 1x1 bricks 3005

Skulle vara kul att höra lite olika varianter.

För mig som inte har så fruktansvärda mängder bitar så tycker jag det funkar bra att ha alla vanliga 1 x X-bricks färgsorterade. En ziplockpåse per färg som ligger i två stycken 5-liters Samla-lådor från IKEA. En låda för gråskala (vitt, lbg, dbg, svart) och en för resten (som nu börjar bli full så ytterligare uppdelning krävs snart). För enstaka färger räcker det inte med en 1-liters ziploc och då sorterar jag ut den storlek jag har mest av i en egen påse. (Har gjort så för tex 1 x 4 bricks i medium blue.) Tycker det går bra att hitta även 1 x 1-bitarna i påsen, men om man det är förhållandevis få kvar av den sort man vill ha kan man få hälla ut allt på en bricka för att hitta.

Godtfred

Bricks har jag färgsorterade, eller i liknande färggrupper. 1x1 däremot ligger alla i samma låda. Dom är svåra att hitta annars. Men finns så klart undantag för bitar i bulkkvantitet som ligger separat.

Record

Jag kör med en stor 2L burk med blandade i, som jag använder mest, sedan har jag 0,3L? askar sorterade på färg, samt en del på färg i Zip-lock.
Friskt satsat, hälften vunnet..

o0ger

Jag har alla mina 1xX bricks färgsorterade. Jag har så mycket LBG så där har jag alla 1x1, 1x2, 1x3 och 1x4 i en låda. Allt som är större i det i en låda.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

AndersI

Min grundprincip är "varje form, och färg, för sig", men principer är till för att brytas. Färger där jag har allmänt ont om bitar sorteras enbart på färgen, bitar som jag har få av sorteras enbart på formen (utom eventuella färger där jag har många bitar (LGB t.ex.) som särsorteras). Krångligare bitar sorteras på funktion. Osv.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

andreas E

Jag har mina 1x1 färgsorterade i rack. Sen alla vidare bricks 1x2 osv i smartstore 1 burkar, färgsorterade i de färgerna jag använder.
Resten ligger sen i en enda stor låda.
Bricks 2x ligger i stora lådor  varje storlek för sig.

embe

Jag sorterar efter de flesta principer samtidigt. Med målet att jag ska hitta och komma ihåg de bitar jag har och behöver. Tricket är att glömma tanken på det perfekta systemet, även om jag medger att det är svårt. Jag använder lådor och burkar utan lock samt zip-lock påsar. När jag får nya bitar adderar jag nya sorteringsprinciper snarare än gör om sorteringen i grunden. Det fungerar "skapligt", för den mängd bitar jag har. Att sortera kommer på andra plats efter att bygga men före att riva på nöjeskontot.

Skafte

Det finns fler sätt att sortera sina bitar än det finns AFOLs. Alla har mer än ett system vad jag förstår...

CopMike

Alla färger i en enda IKEA Samla 22L

ColA

pehter aka ibbe

Mmm, Technic i princip bitsorterat på färg.

Resten beror på färg och/eller bit  ;)
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

ColA

Citat från: CopMike skrivet 23 December 2020 kl. 12:57

Alla färger i en enda IKEA Samla 22L

Bara löst i en så stor låda är cray cray men spännande :P

Anders67

Jag har också flera system igång.
För technic så är det mesta sorterat ner till design ID och till och med element id i sortimentsskåp.
Många bitar i 1x1 storlek är också i sortimentskåp ner till element ID.
Bricks, 1x är uppdelat i olika primärfärger, t.ext 1x4 upp till 1x16 i ljusgult, gult, varmgult, orange, rött och dk rött i en ikea låda, samma sak med grått, blått, grönt, jordfärger, vitt/svart.
1x1-1x3 i samma låda på samma sätt. Även plates 4x och 6x-8x-.
2x plates är design id sorterade, så en låda med 2x6, 2x8, och 2x10-16

Jag har vissa bitar element ID sorterade i zip påsar men jag tycker det är lite bökigt att pilla med zip påsarnas lås, så det blir nog in i sortimentsskåp istället!