Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Nyllet

Citat från: ColA_30 skrivet 26 Augusti 2017 kl. 20:13
Personligen sätter jag aldrig ihop bitar!

Ryckt ur sitt sammanhang blir det uttalandet lite udda på ett sådant här forum.  ;) ;D

crowwlime_

Citat från: Nyllet skrivet 29 Augusti 2017 kl. 21:40

Ryckt ur sitt sammanhang blir det uttalandet lite udda på ett sådant här forum.  ;) ;D
Haha kul notering!  ;D
Finns ju dock hoarders (stavning?) som samlar bara för samlandets skull..

/Kråkan

ColA

Citat från: crowwlime_ skrivet 29 Augusti 2017 kl. 21:46
Citat från: Nyllet skrivet 29 Augusti 2017 kl. 21:40

Haha kul notering!  ;D
Finns ju dock hoarders (stavning?) som samlar bara för samlandets skull..

/Kråkan

Haha 😄
Jag tror dock ingen här inne tillhör den kategorin du nämner kråkan!

crowwlime_

Nej, man kan ju nästan hoppas på det. LEGO är ju ändå tänkt att byggas med! ;)

//Kråkan

lingonfil

Citat från: crowwlime_ skrivet 30 Augusti 2017 kl. 11:47Nej, man kan ju nästan hoppas på det. LEGO är ju ändå tänkt att byggas med! ;)

//Kråkan

Jag skulle nog ändå uppskatta att en inte obetydlig andel av lego som köps av våra medlemmar aldrig byggs med. Jag köper i stort sett bara lösa bitar och jag skulle nog uppskatta att ungefär 75% faktiskt kommer till användning.

Emma

Lego behöver inte primärt byggas med. Även själva samlandet och organiserandet av bitar tilltalar nog många. Minns att eigenbrötler sagt något i den stilen förut. Att den här tråden är mer än fyrtio sidor tyder eventuellt på att det finns ett visst intresse även för icke byggrelaterade aktiviteter.

Men att aldrig sätta ihop bitar... Ja, ur sitt sammanhang blir det ganska komiskt.
Region Mitten

Nyllet

Håller med föregående talare. Säkert är det en enorm mängd bitar som köps, som köparen aldrig bygger med. Jag tänker också på butiksägare på Bricklink som partar ut helt nya oanvända set bara för att vi andra (som inte har så många bitar att bygga med) kan på ett enkelt sätt komplettera med de som saknas.

Självklart blir det en del organiserande och sorterande om antalet bitar man äger är 5-siffrigt, på gränsen till 6-siffrigt. :)

Det är väl att syssla med LEGO, det med!

Eigenbrötler

Jag sorterar mer än jag bygger, och stortrivs med det.

Har långt över 150 000 bitar i min egna samling, och ca 87 000 i butiken.

Det är terapi att sortera, avslappnande.

Och att strukturera upp ett förvaringssystem, underbart!  :D

"Ordnung muss sein"  ::)

(riva lego byggen ner till lösa bitar däremot, det är hemskt tråkigt)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Gideon

Nytt hus, nytt legorum! Dags att inreda det så ändamålsenligt som möjligt :)
Frågan är bara hur mycket plats (om någon?) som MOCs eller officiella set borde få...?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

CopMike

Citat från: Gideon skrivet 05 Oktober 2017 kl. 17:52
Frågan är bara hur mycket plats (om någon?) som MOCs eller officiella set borde få...?

o0ger

Ungefär sådär ser det ut i min källare också. Men jag delar hobbyrum med min fru (hon syr och stickar) så jag får inte lika mycket utrymme som du.

MOCs = all plats, Officiella set = 0 plats
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Eigenbrötler

på högersidan skulle alla sortimentlådor vara och på vänster sida skulle jag ha packbordet.
(hade jag det utrymmet så skulle jag dedikerat den ytan till bricklinkutrymme, och haft "mitt" lego i ett annat rum)  ;D

Ibland funderar jag på att städa bort bilbanan ur bilbanerummet och ha bricklink där istället... hmmm  ???
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Dark_Link

Någon som vet om det plastlådor vi köpt in gemensamt tidigare finns att få tag på någonstans? (med det "rätta" hela locket)
Insåg att jag har slut på 0,8l. :(

Magnusengstrom

Citat från: Dark_Link skrivet 07 Oktober 2017 kl. 21:12
Någon som vet om det plastlådor vi köpt in gemensamt tidigare finns att få tag på någonstans? (med det "rätta" hela locket)
Insåg att jag har slut på 0,8l. :(

Ja här.
http://shop.emballatorlagan.se/produkter/burkar/bp800ml

Här är en med samma mått men mer rymd.
http://shop.emballatorlagan.se/produkter/burkar/bp1300ml