Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Dark_Link

I hopp om en nytändning i byggandet så tyckte jag att det var en bra idé att byta arbetsplats, så blev lite ändring idag!

Före

Efter

Känns spontant som jag kommer att behöver mer hyllmeter på sikt, men klarar mig nog ett tag till iaf.
Dags att ta tag i sorteringen!  8)

eon

Hur tänker ni vad det gäller solblekning av ert bitsortiment?

Det är ju vanligt att förvara sina bitar i plastaskar i rummet och då kommer vanligtvis solljuset åt askarna och bitarna. Moderna fönsterglas är metallbelagda för att isolera bättre och då skärmas väl UV-strålarna bort till viss del. Men till vilken grad och har resterande UV-strålning någon betydelse för Legot? Jag tänker nu på normala moderna fönster.

o0ger

Citat från: eon skrivet 10 Oktober 2017 kl. 11:33

Det är ju vanligt att förvara sina bitar i plastaskar i rummet och då kommer vanligtvis solljuset åt askarna och bitarna. Moderna fönsterglas är metallbelagda för att isolera bättre och då skärmas väl UV-strålarna bort till viss del. Men till vilken grad och har resterande UV-strålning någon betydelse för Legot? Jag tänker nu på normala moderna fönster.
Jag håller mina bitar borta från UV-ljus så mycket som möjligt. Alla bitar förvaras i plastlådor i ett källarrum utan fönster.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Dark_Link

Just nu mörkläggningsgardin och en tjockare gardin. :P
Men finns väl någon form av UV-film man kan montera på insidan av fönstret. :)

crowwlime_

Citat från: Dark_Link skrivet 10 Oktober 2017 kl. 12:02

Just nu mörkläggningsgardin och en tjockare gardin. :P
Men finns väl någon form av UV-film man kan montera på insidan av fönstret. :)

Någon här på forumet hade köpt det på biltema vill jag minnas. Och lär väll finnas hos div bygghandlare, glasmästare och kanske någon målarfirma.
Frågan är hur mycket ljus de släpper igenom bara.. Man vill ju kunna se skillnad på gammal grå och lbg.. (Ja jag har inte sorterat upp ALLT mitt gamla lego än :( ) Men samtidigt skydda bitarna.

Bore helt enkelt köpa bättre lampor och spika för fönstret ;)

eon

Hmm, mitt Lego är i sovrummet och där vill jag inte ha mörklagt dagtid.

pehter aka ibbe

Citat från: crowwlime_ skrivet 10 Oktober 2017 kl. 12:14

Någon här på forumet hade köpt det på biltema vill jag minnas. Och lär väll finnas hos div bygghandlare, glasmästare och kanske någon målarfirma.
Frågan är hur mycket ljus de släpper igenom bara.. Man vill ju kunna se skillnad på gammal grå och lbg.. (Ja jag har inte sorterat upp ALLT mitt gamla lego än :( ) Men samtidigt skydda bitarna.

Bore helt enkelt köpa bättre lampor och spika för fönstret ;)

Tror det är den här som jag har använt, vanliga fönster är enklare att sätta upp på än bilrutor. Tydligen ska den typen som proffsen använder vara mer lättarbetat, mortil kan garanterat rekommendera vilken typ man ska köpa isåfall  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Godtfred

Har kört med Biltemas 45% solskyddsfilm (39771). Funkar bra om man har små fönster långt upp utan utsikt som i mitt fall. Blir gärna en "hinna" på utsikten, så lär inte bli bra i ett vanligt fönster med utsikt.

mortil

Då ska jag försöka förklara.
Det är skillnad om man har isolerglas med energiglas (typ alla nya fönster)och vanliga kittade när man ska sätta solfilm med uv/värmereflekterande.

Vanliga fönster går bra sätta på insidan.
Isolerglas med energi ska man undvika sätta solfilm med värmereflekterande/uv på insidan då glaset är gjort att släppa in värme medans folien är gjord för att stoppa de. Då fastnar värmen i rutan i stället och snabbar på åldrande av lim och kan göra så rutan spricker.

Samtidigt är en utvändig film gjort för att funka optimalt med vidgningar i olika temperaturer
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

crowwlime_

Citat från: mortil skrivet 12 Oktober 2017 kl. 07:06
Isolerglas med energi ska man undvika sätta solfilm med värmereflekterande/uv på insidan då glaset är gjort att släppa in värme medans folien är gjord för att stoppa de. Då fastnar värmen i rutan i stället och snabbar på åldrande av lim och kan göra så rutan spricker.

Låter i mina öron som att jag får ta fram hammare och spik ändå! ;)

mortil

Citat från: crowwlime_ skrivet 12 Oktober 2017 kl. 16:38
Citat från: mortil skrivet 12 Oktober 2017 kl. 07:06

Sätt solfilmen på utsidan då. Men inte biltema bilfilm utan riktig fasasfilm
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Peter S

Finns det något test som visar vad som händer med bitarna under vanliga rumsfförhållanden? Indirekt /direkt solljus filtrerat genom ett fönsterglas? Jag vill helst inte ta bort något ljus alls, men har också valt att inte ha en södervänd lägenhet (de var dessutom dyrare vid nyproduktion!).

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 13 Oktober 2017 kl. 07:43
Finns det något test som visar vad som händer med bitarna under vanliga rumsfförhållanden? Indirekt /direkt solljus filtrerat genom ett fönsterglas? Jag vill helst inte ta bort något ljus alls, men har också valt att inte ha en södervänd lägenhet (de var dessutom dyrare vid nyproduktion!).

Bra fundering. Jag har inte mörklagt min hörna i vardagsrummet, så en del indirekt solljus når säkert mina bitar och byggen. Hur stort är problemet?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

crowwlime_

Citat från: mortil skrivet 13 Oktober 2017 kl. 02:00
Citat från: crowwlime_ skrivet 12 Oktober 2017 kl. 16:38

Sätt solfilmen på utsidan då. Men inte biltema bilfilm utan riktig fasasfilm

Rutan sitter dock 7m upp i luften, på snedtakt, och går inte att öppna.

mortil

Citat från: Peter S skrivet 13 Oktober 2017 kl. 07:43

Finns film som bara tonar ytterst lite.
Du kommer förmodligen inte ens tänka på den.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.