Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Citat från: Lordflintstone skrivet 09 December 2015 kl. 20:09
Dagens dillema!
Jag vet egentligen svaret på denna.
Skall man lägga ner dessa set i lådor och förpassa dem till vinden för att frigöra en hylla att ha färdigbyggda sett på?
Ja det går att kolla på Brickset vilka set man har, men det är inte samma sak som att ha dem i handen. :(
Mössen blir säkert glada över Star Wars.
Om du nu nödvändigtvis måste ha alla bitar sorterade i set (vilket jag inte kan förstå) så bör du istället förvara dem i påsar och vika ihop (eller kasta) alla kartonger.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Joacim

Har godisburkar och flingsaltsburkar (lite större och med bärhandtag) samt att de är gjorda i ett något grövre plast. De fungerar väldigt bra.

//Joacim

Magnus den store

SmartStore har en låda som är cirka 30x40 cm och lite mer än 1 dm hög. Den passar utmärkt för basplattor och moduverse. Tyvärr kan man bara bygga cirka 6 bricks högt på en moduverse för att få plats. Jag kommer packa några sådana till Halmstad. Tänkte först använda den lite högre lådan. Tyvärr märkte jag inte att den är smalare i botten, och då fick jag inte plats med mina Pluppsala-kvarter. Fick spendera helgen med att bygga om några hus så att de får plats i den lägre lådan.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Peter S

Citat från: Magnus den store skrivet 19 Januari 2016 kl. 01:19
SmartStore har en låda som är cirka 30x40 cm och lite mer än 1 dm hög. Den passar utmärkt för basplattor och moduverse. Tyvärr kan man bara bygga cirka 6 bricks högt på en moduverse för att få plats. Jag kommer packa några sådana till Halmstad. Tänkte först använda den lite högre lådan. Tyvärr märkte jag inte att den är smalare i botten, och då fick jag inte plats med mina Pluppsala-kvarter. Fick spendera helgen med att bygga om några hus så att de får plats i den lägre lådan.
Kan man inte ställa plattan på locket (upp och ner) och sätta lådan som en kupa över? Ingen garanti för att de allra minsta delarna blir kvar på insidan, men aningen skyddat mot stötar och fortfarande stapelbart?

Magnus den store

Jo, det skulle kunna funka. Locket borde sitta på plats för den lilla kraften som några Lego-bitar orsakar. Fast så här i efterhand är det bättre nu. Jag har packat mycket mer kompakt, vilket underlättar transporten.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

swestar

WIP
Just nu ser arbetsplatsen ut så här i lego rummet.
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

mechamike

Så här ser det ut hos mig..  Mocs o set o table scraps på ena sidan med två bygg platser och lösa bitar och två sorteringsplatser på andra sidan.

Sent tänkte jag bara tipsa om brödkartonger , typ Pågens. De slängs av butikerna, är rena och fina (möjligen att de doftar bröd) och de är stapelbara och stabila! Finns i två höjder med plats för 2st 32x32 alt går det att précis få ner en 48x48 på bredden. Jag kommer transportera mina byggen i dom nu till Halmstad. översta kartongen vänder jag på och säkrar med en tejpbit så får man snö pillskydd., De går perfekt ner i de svarta stora tyg påsarna från Lego's butik. (har inte kollat hur de platsar i Ikea kasse ännu) Tänk dock på att de har två hål i botten som småbitar kan åka ur, så om du bär dom fritt så tejpa för hålen i kartongen
?

dalle

Citat från: mechamike skrivet 01 Februari 2016 kl. 09:57

Så här ser det ut hos mig..  Mocs o set o table scraps på ena sidan med två bygg platser och lösa bitar och två sorteringsplatser på andra sidan.

Sent tänkte jag bara tipsa om brödkartonger , typ Pågens. De slängs av butikerna, är rena och fina (möjligen att de doftar bröd) och de är stapelbara och stabila! Finns i två höjder med plats för 2st 32x32 alt går det att précis få ner en 48x48 på bredden. Jag kommer transportera mina byggen i dom nu till Halmstad. översta kartongen vänder jag på och säkrar med en tejpbit så får man snö pillskydd., De går perfekt ner i de svarta stora tyg påsarna från Lego's butik. (har inte kollat hur de platsar i Ikea kasse ännu) Tänk dock på att de har två hål i botten som småbitar kan åka ur, så om du bär dom fritt så tejpa för hålen i kartongen
Snyggt rum. Lite avis att du har ett helt rum till dit förfogande.
Sen gav du ett bra tips. Tack för det.

AndersI

Citat från: mechamike skrivet 01 Februari 2016 kl. 09:57
<fin bild>

Mycket bra bild, mechamike, den ska jag visa upp för den delen av hushållet som börjar tycka att jag har tillräckligt med bitar och hyllor i mitt LEGO-utrymme...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

andli

Citat från: andli skrivet 09 Januari 2014 kl. 09:49
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50043573/

Jag började med fem, som jag tänkte modda så att de blev stapelbara, (fem, hur tänkte jag där?)
De stog staplade i varandra och på något sätt ökade antalet sakta..

Jag gav upp iden att stapla dem på varandra, jobbigt att få ut den understa och jag hade inga hyllor att ha de på.
(För hyllan de stog på togs mer och mer upp av ihopbyggda modeller)

Så jag åkte till bauhaus och köpte mig två st 2400x250x18 hyllplan och en massa meter 12x12 trekantslist.
Hyllplanen ställdes på högkant mot varandra som gavlar och skruvades ihop med några reglar. var 8 cm spikades det fast 24 cm trekantslist.
Nu har jag ett rack som rymmer ca 30 låder. Med ett minimalt golvfootprint.

Sorteringen görs efter form, med blandade färger, liknande bitar hamnar i samma låda, om det blir för fullt delas de upp på fler olika lådor.
Svagheten i det systemet är att tex alla varianter av "Brick, Modified 1 x 1" bor i samma låda, så har jag enstaka varianter av någon och väldigt många av någon annan variant så kan de enstaka lätt försvinna/inte ses... Samma gäller ju för enstaka bitar med udda färg.

Sannolikt kommer unika bitar i stora volymer få helt egna lådor.

Och jo det har redan börjat dyka en sortimentlådor/fiskelådor..
Och ett rack blev två rack...
Och div bulk-inköp förstörde sorteringen efter form, då de två plate 2x2 röda försvann i den 200 grå.
Så nu har vissa färger jag har mycket av fått egna backar, med bitarna till viss del sorterade efter typ.

sakta men säkert har ZipLock påsar smugit sig in för att hålla halvstora kvantiteter skilda åt.

Och efter helgen tror jag det slutliga kaoset infann sig, j-vla lego, kan de inte behålla sina bitar själv?
Ospecade bulklådor kan vara roliga, men det skapar också en hel del sorteringsproblem och visar på svagheter i ens system.

Den drastiska lösningen blev att helt enkelt inse att vissa bitar behöver jag inte, de får hamna i en leklåda på jobbet!

Och ändå har jag inte bitarna jag behöver till mitt nästa projekt, sambon kommer ju tro att jag blivit knäpp när jag beställer än mer bitar :)
Tur att jag oftast utmanar mig själv att försöka bygga med de bitar jag har...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Pappaphu

Jag har i flera år köpt LEGO-adventskalendrar till mina barn, och efter julen så tar jag ut plast-tråget som finns däri,
har gott om praktiska 24-fackstråg som dessutom är stapelbara ...
Lätt att få en överblick, suveränt till små bitar...

Stigge72

Citat från: Pappaphu skrivet 01 Mars 2016 kl. 03:56
Jag har i flera år köpt LEGO-adventskalendrar till mina barn, och efter julen så tar jag ut plast-tråget som finns däri,
Förutom att de är för djupa i förhållande till ytan, så man inte når småbitarna som ligger på botten.
Jag har vid något tillfälle klippt ur facken lagom höga och fyllt någon chokladkartong med.

o0ger

Citat från: Pappaphu skrivet 01 Mars 2016 kl. 03:56
Jag har också ett gäng sånna, jag tycker de är ganska bra.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Mikael Sol

Har köpt på mig åtta plastbackar av den här sorten på Clas Ohlson för att babysäkra mina klossar tills att sonen blir gammal nog att inte vilja äta dem ... Kommer nog behöva köpa några till, men är i ett läge där jag testar mig fram med dem.

Har hällt ner mina olika lådor med sorterade delar i transparenta blå soppåsar för att de inte ska blandas ihop i backarna.

Det som är bra med dessa är att man ser vad som är i dem och att de är svåröppnade. Ska tyvärr ställa dem i ett förråd i några år och fokusera på att köpa retro-sets under tiden som jag kommer ha på hyllor högt upp på väggen i hallen där det inte finns fönster som släpper in solljus.

Lordflintstone

Skulle ni våga ha uppbyggt Lego i ett förråd utomhus med hänglås.
min fru tycker inte, men jag undrar om en tjuv verkligen skulle göra sig besväret att hälla ner allt i flyttlådor och sen bära ut.