Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: Myko skrivet 12 Augusti 2015 kl. 14:08
Min förvaring börjar gå åt pipan. Många askar som inte får plats med sitt innehåll. Mer lego än totalt utrymme, osv. Skicka hjälp.

Jag har en idé för AFOL vs AFOL men tror inte jag hinner köpa bitar i tid. Är du villig att sälja det jag behöver?

Emma

Mitt lager av zip-påsar har tagit slut. Det verkar finnas flera internetbutiker som säljer zip-påsar. Någon rekommendation vilken som är bra att köpa ifrån? Vad är vettigt pris?

Var har ni köpt era påsar?
Region Mitten

MartinAberg

Citat från: Emma skrivet 15 Augusti 2015 kl. 08:12
Mitt lager av zip-påsar har tagit slut. Det verkar finnas flera internetbutiker som säljer zip-påsar. Någon rekommendation vilken som är bra att köpa ifrån? Vad är vettigt pris?

Jag lånar mest från jobbet, har även köpt en del från jennie här på forumet...
http://www.swebrick.se/index.php?topic=7627.0

Sollan

Citat från: AndersI skrivet 03 Augusti 2015 kl. 11:19
Du kan diska lösgodislådorna flera gånger om, och det doftar fortfarande godis om dem. Svårt att koncentrera sig på Lego då...

Ättika! Mycket bra mot lukt man vill bli av med.

Odidoma

jag kan ta med ett gäng till nästa träff, jag vet aldrig vad jag ska göra av mina.

marpe

Köper från ett stort lokalt kontorsvaruhus med ca 50 olika storlekar att välja emellan. Lättare att bedöma kvalitet och form än via internet.

Pekblom

Citat från: Myko skrivet 12 Augusti 2015 kl. 14:08
Min förvaring börjar gå åt pipan. Många askar som inte får plats med sitt innehåll. Mer lego än totalt utrymme, osv. Skicka hjälp.
Gör som mig. Ös ner bitarna i flyttlådor och stapla flyttlådorna på Shurgard.
Självklart kan man inte hitta något sen men då kan man köpa nytt från BL..  :)

Lordflintstone

Denna  gjordes till sonen men Kansk kan en AFOL med plats ta idén och bygga vidare. Förvaring i kombo med display.
2 IKEA hyllor med 10 små hjul och lådor. Billigt och tog en timme att bygga.
Man skulle kunna sätta på en våning till för mer fövarig och högre sitthöjd.

MartinAberg

Citat från: Lordflintstone skrivet 12 September 2015 kl. 07:28
Denna  gjordes till sonen men Kansk kan en AFOL med plats ta idén och bygga vidare. Förvaring i kombo med display.

*Stående ovationer*

Magnus den store

Bra leklösning. Är det Expedit/Kallax?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

mssm

Snål-tipset:

31 liters plastlåda från Curver med lock. Nackdelen är rätt så svag låsning på locket.

http://jysk.se/forvaring/korgar-mm/plast/forvaringsbox-tony-b29xl39xh25cm-vit

Jysk kör ofta kampanj på dessa 2 för 129 kronor, men fyller man i för nyhetsbrevet får man 100 kronor rabatt på ett köp. Minimibelopp att handla 150 kronor.

Rabattkoden innehåller ingen kod, utan man visar upp mailet så får man rabatten och man blir "beordrad" att radera mailet, men det finns ingen fysisk koppling till din mail.

2 st förvaringslådor och så brukar jag köpa något ljus/lykta att ge bort till min sambo för 35 spänn.
Vips, 2 förvaringslådor á 31 liter och ett ljus för 50 spänn totalt. Har funkar flera gånger.

K-rauta har kört kampanj på samma låda, 3 för 99 kronor tidigare också.

Emma

Citat från: Odidoma skrivet 25 Augusti 2015 kl. 23:45

jag kan ta med ett gäng till nästa träff, jag vet aldrig vad jag ska göra av mina.

Jag glömde bort det här. Men tack för omtanken! Ingen kris längre, jag har en rulle tomma hemma nu!
Region Mitten

Lordflintstone

Citat från: Magnus den store skrivet 12 September 2015 kl. 11:32

Bra leklösning. Är det Expedit/Kallax?

Sorry missade denna!
Det heter kallax nu för tiden.  Jag har till och med fuskat med ihopsättning av hyllorna, jag använde fallskydds ögglorna och band ihop dem med ståltråd i stället för att skruva ihop dem.

Lordflintstone

Dagens dillema!
Jag vet egentligen svaret på denna.
Skall man lägga ner dessa set i lådor och förpassa dem till vinden för att frigöra en hylla att ha färdigbyggda sett på?
Ja det går att kolla på Brickset vilka set man har, men det är inte samma sak som att ha dem i handen. :(
Mössen blir säkert glada över Star Wars.

Roger Brickjet

Citat från: Lordflintstone skrivet 12 Augusti 2015 kl. 11:13
Ett lite roligare än praktiskt sätt att fövara legot på!
VHS fodral från mina ungdoms klassiker!
Nakdel: du är inte säker på vad det är i.
Fördel: du kan öppna och får en större yta att rota i.
Svarar på ett gammalt inlägg men som gammal filmnörd tyckte jag de här var riktigt finurliga! Ännu roligare blir det ju om man skriver ut nya omslag med samma bild men photoshopar in nya titlar med samma typsnitt som de gamla. Så att "Nikita" blir "Tiles med tryck".