Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Ras 74

Antar att du menar i någon affär då Robban?
Vet att CopMike gjorde det i början med. När man öppnade en del av hans lådor luktade de
Ferrari bilar och lite annat. Vet att han försökte få bort klistermärken av en del och det var inte
alltid det lättaste.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Olsson

Hej
Relativt ny i mitt sorterande. Fastnade dock för dessa från Clas Ohlson för mindre delar http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=150284277
De små lådorna är flyttbara så jag enkelt kan flytta över dem till andra likadana lådor i takt med att jag inser att de passar bättre i just den lådan. Svarta med med transparent lock och väldigt gedigna.
Dessutom har jag fått en drös med 3 liters lådor från en godisaffär gratis. Trista är dock att pilla bort etiketterna. De hade hur många som helst från lösgodiset och ville bara bli av med dem.

Tobbe Arnesson

Jag har tidigare fått mina "godislådor" från diverse butiker, men det brukar högst bli något tiotal åt gången. Nu behöver jag typ 200 direkt och har ingen lust att stå och diska så många (om jag skulle få tag på den mängden på en gång från butik)...

Etiketterna bryr jag mig inte i. :)
Blogg: Robotkampen

Fredrik

visst, man kan fråga efter de i affären. Men jag tror inte de har 1l lådorna, och de är de jag vill ha  :-\

Skrytsson

Har jag förstått det rätt; ni går in i matbutiker och frågar personalen om ni kan få deras godislådor?
Eller passar ni på då det verkar som att någon anställd håller på att ta bort de gamla och sätta in nya?

robban

Det bästa är att gå till en butik som enbart säljer plockgodis, har en här i karlstad som har stora staplar av lådor i entren och en skylt där det står  "Varsågod att ta några lådor"

Jisses vad gött det luktar i hela bilen på väg hem.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Skrytsson

Citat från: robban skrivet 06 December 2010 kl. 16:52
Det bästa är att gå till en butik som enbart säljer plockgodis, har en här i karlstad som har stora staplar av lådor i entren och en skylt där det står  "Varsågod att ta några lådor"

Haha  :D

Någon som vet var det finns sådana plockgodis-butiker i Stlm?

Pekblom

Citat från: Fredrik skrivet 05 December 2010 kl. 19:06
Ingen från stockholm som kan tänka sig samköp? själv skulle ja behöva 25 3l lådor och 25 1l lådor..

Jag bor i Stockholm och är i behov av fler lådor hela tiden. Vid ett ev. samköp är jag intresserad av att vara med och dela på frakten.
.

Stigge72

Citat från: Skrytsson skrivet 06 December 2010 kl. 16:53
Citat från: robban skrivet 06 December 2010 kl. 16:52
Det bästa är att gå till en butik som enbart säljer plockgodis, har en här i karlstad som har stora staplar av lådor i entren och en skylt där det står  "Varsågod att ta några lådor"

Haha  :D

Någon som vet var det finns sådana plockgodis-butiker i Stlm?
Att det finns plockgodisbutiker vet jag, t ex ett par stycken i närheten av Hötorget, men huruvida de ställer ut sina lådor med skyltar med önskemål om att bli av med dem, kan jag inte uttala mig om.

Fredrik

Citat från: Skrytsson skrivet 06 December 2010 kl. 16:43
Har jag förstått det rätt; ni går in i matbutiker och frågar personalen om ni kan få deras godislådor?
Eller passar ni på då det verkar som att någon anställd håller på att ta bort de gamla och sätta in nya?
Jag brukar först ringa till en vanlig mataffär och be dem att spara lådorna nästa gång de fyller på med godis. Ett par dagar senare går jag till butiken och går hem med lådorna  :)

Tobbe Arnesson

Citat från: Skrytsson skrivet 06 December 2010 kl. 16:43Eller passar ni på då det verkar som att någon anställd håller på att ta bort de gamla och sätta in nya?

Notera nu att det är lådorna som godiset transporteras i mellan fabrik och butik, inte de lådorna du plockar ur i butiken (även om några har samma låda i båda fallen).

Alla som säljer lösviktsgodis får massor med sådana transportlådor över.
Blogg: Robotkampen

Art Vandelay

Finns det någon som har provat att sortera Lego efter bitarnas nummer?

Jag har ju precis börjat med Lego igen och har fastnat lite för "skattjakten". Det vill säga att jag ibland köper beggat Lego per kilo för att se vilka godsaker som döljer sig där.

Så när jag letar bitar så är det specifika sådana för att komplettera upp halvfärdiga satser och teoretiskt så känns det som om nummersorterade i zippåsar skulle vara det bästa.

Tankar och ideér om det?

mechamike

Det fanns en vits med att Ikeas möbler fick namn istället för nummer.. ;)

Men om jag hade ett datoriserat höglager med tillhörande databas så hade jag nog valt den modellen.
Men tills dess tror jag ska börja med att sortera på namn/typ.
?

Dreadcore

Jag sorterar efter de benämningar delarna har på Bricklink, och när man väl lärt sig namnen så funkar det jättebra :)

EX:

Myko

Har till nu skiljt min gamla LEGO-samling från det jag köpt efter mina dark ages. Funderar nu på att slå ihop de schysta bitarna från min gamla samling, det känns otroligt dumt att inte använda dem då det är en stor mängd. Jag har dock en hel del repiga och även ritade på bitar med tuschpenna jag inte vill använda.

Hur gör ni med nytt och gammalt grått? Kan man lägga de i samma lådor och skilja på dem utan stora problem?