Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Jag fick hem ett tåg, , som jag kände att jag behövde bygga ihop.
Tyvärr var det lite ont om plats, så rälsen leder igenom en medeltida krigszon. Lyckligtvis är det inte ett passagerartåg.
Detta är mitt första 9V-tåg någonsin, jag brukar bara köpa 12V och (nutida) batteritåg annars...

4563.jpg

Skafte

Om man har tråkigt kan man få gissa vilka tre set jag byggt, enda ledtråden är den här bilden med extrabitarna:

IMG_9659.jpg

Återkommer med recensioner! :)

MrUzagi

Citat från: Skafte skrivet 01 Juli 2024 kl. 23:57Om man har tråkigt kan man få gissa vilka tre set jag byggt, enda ledtråden är den här bilden med extrabitarna:

Återkommer med recensioner! :)

Jag tror att det är , och .

Jag borde nog gå och lägga mig nu... ::)

Skafte

Citat från: MrUzagi skrivet 02 Juli 2024 kl. 02:09Jag tror att det är , och .

Jag borde nog gå och lägga mig nu... ::)
Alla rätt, snyggt jobbat!

Skafte

Då följer här en redogörelse för de senaste dagarnas byggen:

Space Scince Lab

Efter att januari-setens rymdfarare lyckligen etablerat baser på en främmande planet (det känns som Mars, men det nämns väl ingenstans?) så har nu även forskningen fått komma på plats. Setet har 545(+28) bitar och tre minifigurer. Mest intressant är kanske de stora panelerna 87375 i nya Trans-Black.

IMG_9660.jpg

En kvinnlig (blått) och en manlig (grönt) forskare samt en alien i rymddräkt står för de vetenskapliga insatserna. Bra inkludering med en i rullstol, men det verkar ju lite omständligt att behöva tillgänglighetsanpassa byggnader på andra planeter. Men är någon expert som behöver vara på plats så... Rullstolen sitter på en speeder för uppdrag utanför labbet. Ännu mer frågetecken blir det av en utomjording som fått dra på sig en dräkt med space-logga och hjälm. Är den utsatt för försök? Är den sin planets Sheldon Cooper som hjälper forskarna? Varför verkar den ha två armar och två ben när arten i tidigare set uppträtt med sex nedåtriktade tentakler?

IMG_9661.jpg

Labbets fyra väggar öppnas och avslöjar själva forskningsobjektet (?), kan det vara en geologisk struktur med organiska utväxter? Tur att den fanns, så de kunde fästa topp-parabolen på något... några skärmar, en säng och ett mikroskop är all övring inredning (förutom den i temat allomstädes närvarande batterienheten).

IMG_9662.jpg

Två ingångar finns, en med vertikal skjutdörr och en med luftslussar, tydligen anpassad för att kopplas ihop med största setet i temat, . Speedern har sin dockningsplats med batterier, uppenbarligen uppladdningsbar.

IMG_9663.jpg

Generellt sett ett trevligt bygge, 560kr i ordinarie pris - strax över en krona per bit - är väl kanske lite i överkant. Jag gillar verkligen färgschemat i det här rymdtemat, förutom vitt, grått och svart accentfärgerna Sand Blue och Reddish Orange, alla fönster i nya Trans-Black och då batterikristallutvinningsgrejen, som jag gissar är huvudfokus med uppdragen, i Satin-Trans Purple. (Även lite Trans-Dark Pink, bl a en extra 22388 som jag visst börjat färgsamla på.)

Plus för: Panelerna, forskningsfokus, moduläritet
Minus för: Pris, lite mycket klistermärken
Betyg: Fyra kristaller av fem

Tribute to Jules Verne's Books

Jag läste på 80-talet gamla Jules Verne-böcker (alltså med gammal stafning) som jag hittade på farmors vind och slukade sedan allt som fanns på hyllan på biblioteket. Allt är inte lika bra, alls... Setet var en GWP på Legos hemsida om man handlade för 1800kr mellan vissa datum i juni. Verkar just nu kosta runt 300kr på BL. 347(+19) bitar, en minifig.

IMG_9664.jpg

Överst en luftballong, från Vernes debutroman "Fem veckor i en ballong". Sedan ett tåg på en bro ("Jorden runt på 80 dagar") och längst ner ubåten Nautilus, från "En verldsomsegling under hafvet" (som min upplaga stavades. Jösses, den måste ju vara första översättningen från 1870-talet...). Till vänster Monsieur Verne själv, och "hans" namnteckning.

IMG_9665.jpg

Minifigen har inga nya delar, han har samma huvud som en äldre Obi-Wan (och Gustave Eiffel!) och torson är lånad från en Gringotts-goblin. Jag tycker nog han kunde fått ett något stabilare skägg. Namnteckningen är inte som han skrev den, men det verkar finnas copyright-bestämmelser kring den som gör att "originalet" inte kunde användas.

IMG_9666.jpg

Hela bygget är alltså gjort i en bok (som tidigare med t ex Dickens och Andersen), intrikat uppbyggd med massor av snot och andra (faktiskt!) rätt avancerade tekniker. Ballongen är fin i sin enkelhet med relativt nya 1871 i två färger, och sitter fast på den vinklade bakdelen med en vinklad bar så att den är rak. Typ. Tåget är enkelt och inte så snyggt, trots att det är mörkgrönt, men bron det kör på är inte bara snygg utan utgör också konstruktionen som gör att bokens två halvor sitter ihop, mycket fiffigt! Ingen bild jag googlar fram av Nautilus förklarar varför man använt guldplaten med tre tänder på sidorna, annars är den steampunkig och frän.

Plus för: "Gratis" är gott, helheten, byggteknik
Minus för: Det skulle väl vara att det saknas info om Verne/böckerna i instruktionen
Betyg: Fyra starka ingeniörer af fem

Millennium Falcon

Star Wars-temats brandstation kommer här i sin tjugoåttonde upplaga (enligt Bricklink. Jag tror jag har fler. Och snart kommer en till) och det blir verkligen inte sämre med åren. Tidigare kallade man sånt här "midi-skala", men nu verkar man ha hittat en ny marknadsföringsterm och lanserar "Starship Collection"

IMG_9667.jpg

1150kr för 921(+34) bitar är i mesta laget - det är ju inte heller några stora paneler eller plates att tala om, de flesta är under 2x2x1/3 i storlek... Man har dock lyckats pussla ihop dem på ett väldigt trevligt sätt! Knepiga tekniker, innovativa bitanvändningar (några nya bitar) och inte en enda klisterlapp så långt ögat kan nå! Lite repetitivt med vissa grejer, men man måste hela tiden hålla ett extra vaket öga i beskrivningen eftersom galaxens snabbaste skrothög inte är helt symmetrisk.

IMG_9670.jpg

Bilden ovan visar flera av de speciellt för setet tryckta bitarna. Även några lite mindre lyckade glipor kring cockpit-korridoren. Det svarta stället vinklar Falken i en smickrande position.

IMG_9671.jpg

Här i jämförelse med  Midi-Scale MF från 2009 (utan klistermärken, eftersom jag inte gillade dem redan då). Enorm skillnad i utseende och detaljrikedom. Jag roade mig också med att väga dem - 346 respektive 519gram (utan ställ) visar hur mycket mer bitar man använt (7778 innehåller 356st). Inuti den nya finns några små scener, där staplade 4073or föreställer våra hjältar spelandes spel, träna på att känna Kraften och att hångla (sant!). Extra plus för att den här tilen:

får illustrera Dejarik-spelplanen! (98138pb383 från )  

Plus för: Bra tryckta bitar, hela konstruktionen, detaljerna
Minus för: Priset, lite glapp på nåt ställe
Betyg: 4.6 Parsec av 5.

Eriol

Jag tyckte min upplaga av världsomseglingen var rätt gammal, men det är ju tryckår 1957 och med modern översättning av Eyvind Johnson.

IMG_20240702_140709.jpg

För övrigt tycker jag den där guldfisken som ska föreställa Nautilus ser hemsk ut.

andreaseldh

När vi nu ändå är Off Topic, fascineras jag själv över rymlig inredning och 5 meters takhöjd i denna bok och även exempelvis den amerikanska TV-serien Voyage to the Bottom of the Sea från 1964. All denna luft ger onödigt mycket flytkraft...

Bricks By Jesper

Det är ju klart att man ska ha en Concorde på jobbet när man jobbar ute på Arlanda ☺️✈️

IMG_20240703_145150.jpg

humlan

"Vi" byggde min födelsedagspresent i fredags  8)

PXL_20240719_123034179.MP.jpg

PXL_20240719_151329085.MP~2.jpg
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

Skafte

Hittade en intressant shortshot när jag byggde Barad-dûr i förmiddags.

IMG_9710.jpg

Som vi rett ut på FB är det två olika fel som lett till att den hamnat i en påse:

* Gjutmaskinen har skjutit in för lite material i gjutformen.

* Räknemaskinen har pluttat i en svart 2x2 för mycket.

Eftersom den felgjutna 2x6:an och den extra 2x2:an väger exakt lika mycket som en korrekt, och har hamnat i samma påse så har inte felen uppmärksammats av de vågar som påsarna passerar på sin väg till kartongen.

E25C446D-9BA0-42FE-BC2D-00F76DF9D2FD.jpg

Detta får en ju att fundera om det är en fullständigt osannolik situation, eller om det är ganska vanligt med shortshots och/eller extra bitar som då upptäcks innan paketering. Troligen inget Lego vill berätta mer djuplodande om.

Godtfred

Rimligen ett extremt osannolikt dubbelfel... -> Köp en lott.

ColA

Just det där har jag aldrig varit med om även om märkliga saker skett i alla set man öppnat. 

Tunnan

När jag byggde för ett tag sen fick jag en 2357 istället för en 3622.
Första gången jag fått ett fel under alla min a år som lego fantast men mistänker oxå viktfel i en maskin och inget jag inte kunde leva med då en ny bit kom på posten veckan efter...

janhansson

Jag har byggt ihop bussarna till 4 st , och håller på med att modda dem lite lätt.
En fundering är om det skulle funka tillräckligt bra att skriva ut egna stickersersättare på papper (för att få olika destinationer och nummer på bussarna), eller om man kan beställa utskrifter på bättre material någonstans...

bussar1.jpg

bussar2.jpg

Magnus den store

Citat från: janhansson skrivet 28 Juli 2024 kl. 00:08En fundering är om det skulle funka tillräckligt bra att skriva ut egna stickersersättare på papper (för att få olika destinationer och nummer på bussarna), eller om man kan beställa utskrifter på bättre material någonstans...

Jag använder en märkmaskin från Brother (PT-H102) för tillfälliga saker. Det finns blå, röd, svart och vit text till genomskinligt tape. Jag tycker att det funkar helt okej för enkel text. För annat, som jag vill ha mer permanent, har shiftaltcmd hjälpt mig.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!