När hobbys kolliderar. ;)

Startat av 42Hz, 20 Maj 2012 kl. 22:38

Föregående ämne - Nästa ämne

42Hz

Byggde något nyttigt idag. :)

Blev inspirerad av en länk som Tobbe postade på G+, denna: http://makrofokus.se/blogg/2012/1/12/planboksvanlig-studiostackning.html/

Blev ett snabb-bygge for att se så det fungerar som tänkt, version 1a prototyp, ser ut att fungera alldeles utmärkt!

Matarbordet behöver nog ingen större förändring men maskinen som trycker på fjärrutlösaren behöver nog trimmas för att bli 100% tillförlitlig, funderar på en justeringsmöjlighet för att kunna trimma höjden i små steg och med precision.

Det är alltså ett bord som flyttar sig stegvis mot kameran samtidigt som det tas en bild för varje steg så att man senare kan "stacka" ihop bilderna i photoshop för att få skärpa över hela motivet, detta då objektiv oftast har väldigt kort skärpedjup på den bländaröppning som ger skarpast bilder.

Använder en Nikon D7000 med Tamron 180mm makro-objektiv, sedan har jag ytterligare en diopter, Raynox DCR-250 som förstorar ytterligare. Tyvärr saknade jag en adapterring från 49mm till 52mm så det fick bli lite provisorisk fastsättning av ringblixen med tape tills en sådan diper ner via posten. :)

Matningen av bordet sker med skruvmatade kugghjul mot kuggspår, verkar vara stabilt så det räcker för ändamålet, kameran utlöses med IR-fjärr och en till motor som pressar ner ett "finger" på avtryckaren. Allt styrs av en gammal hederlig RCX.

Tror det som tog längst tid var att försöka få igång någon form av programering av RCX:en i widows 7, kör 64-bits versionen och USB-tower drivrutinerna vägar fungera, inte ens i en virtuell installation (32-bit) fick jag fart på det. Löste sig i alla fall efter att ha hämtat en laptop på jobbet med 32-bit win 7.

Inte lätt med gammal windowsmjukvara!

Lite bilder.

Kamera och objektiv.

Billig ringblixt och man ser lite av Raynox dioptern, även motivet.

Matarbordet.

Nerdrevning av motorhastigheten.

"Snäckväxel" för ännu noggranare matning

Ett av kugghjulen som ligger mot kuggspåren.

Rotationssensor som ännu inte är implementerad, få se om det ens behövs.

Den vacka fjärrutlösaren. ;)

Sunkig mobilvideo på de hela:

Och så tillslut resultatet efter Photoshop:

Först testade jag med LEGO så klart! :)

Sedan en insekt.

Klart nöjd med resultatet, det var ju inget direkt knepigt att bygga, "fjärren" kan dock som sagt förbättras, kul att kunna använda LEGO i samband med andra hobbys, sedan man man alltid göra programeringen mer komplex med möjlighet att välja olika längd på stegen för olika stora motiv och zoomlägen utan att behöva starta PC:n. =)
//Harri

Nextuz

Cooolt =)
alltså.. man gör detta för att kunna få skärpa över hela objektet?.. för att sedan plocka ihop bilderna och plocka ut skärpan ur varje bild?...

42Hz

Ja, precis! Photoshop fattar var skärpan är och sedan "stackar" ihop bilderna till en skarp, med varierande resultat. :)

Finns en del gratisprogramvara för själva stackningen har inte hunnit testa dom ännu för att se om de gör ett bättre jobb.
//Harri

shutter

insekten är ju knivskarp. Visa gärna en referensbild på insekten innan du stichar ihop bilderna...
;D

Roger Brickjet

Hade ingen aning om att det gick att göra så, ser riktigt bra ut! Och grymt bygge, kul att den verkligen trycker ner knappen själv istället för någon digital lösning :)

42Hz

Citat från: shutter skrivet 20 Maj 2012 kl. 23:00
insekten är ju knivskarp. Visa gärna en referensbild på insekten innan du stichar ihop bilderna...
;D

Bra tanke! :)

Se om jag lyckas bifoga direkt i meddelandet...
//Harri

42Hz

Citat från: Roger Brickjet skrivet 20 Maj 2012 kl. 23:08
Hade ingen aning om att det gick att göra så, ser riktigt bra ut! Och grymt bygge, kul att den verkligen trycker ner knappen själv istället för någon digital lösning :)

Tack! Hehee, ja det kanske hade gått att göra någon annan (tråkigare) lösning på fjärruttlösaren.
//Harri

Tobbe Arnesson

Ser ju ut att funka ypperligt det där! Jag ska också bygga en vad det lider. :)

Jobbigt att behöva strula med drivrutiner när man försöker koppla av med lite hobbys.  >:(

Gratisprogram vet jag inte, men det verkar vara antingen Zerene Stacker eller Helicon Focus som används av macronördarna.

Båda har stöd för StackShot Rail som är en kommersiell variant på det du byggt ($525 för ett kit). Zerene Stacker verkar vara ganska communitybaserat och det går säkert att få någon att skriva stöd för en Mindstormslösning.
Blogg: Robotkampen

Teabox

Kul bygge och trevligt med länkar till stackerprogrammen.

Har själv funderat på att göra något liknande och detta bygget var inspirerande :)

Tobbe Arnesson

Just ja, gjorde du något för att minimera glappandet som finns i sådana här Legokonstruktioner? Gick bra med vibrationer?

marpe

Skickligt gjort. Intressant att läsa.  :)

AndersI

Det där bordet är ju början på den mätmaskin jag ännu inte kommit mig för att försöka bygga! Du har satt dit en rotationssensor som du inte använder än - hur är den inlagd, och hur hade du tänkt använda den?

Edit: Bra bygge, förresten! - glömde helt bort att säga det när jag såg mätmaskinen framför mig...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

42Hz

Kul att det fanns intresse! Kanske öppnar för fler byggen? Ser fram mot Tobbes lösning. :)

Apropå mjukvara såg jag att Wikipedia hade listat ett gäng, bland annat de redan nämnda, vet inte om resten av länkarna där är aktuella: http://en.wikipedia.org/wiki/Focus_stacking

@Tobbe - Angående glappandet har jag inte märkt något då jag bara matar åt ett håll, worm gear-drivningen håller allt still, möjligen kan en lite förskjutning mellan höger och vänster kugghjul minimera glappet något också, jag har även genomgånde axel mellan höger<>väster.

@Anders - Ja, ett mätbord med bara en "axel". :)
Tanken med rotationssensorn var väl att få mer exakt matning genom att mäta varv istället för att köra motorn en viss tid men om det sedan i praktiken fungerar eller blir bättre vet jag inte.
//Harri

Tobbe Arnesson

Citat från: 42Hz skrivet 21 Maj 2012 kl. 11:25@Tobbe - Angående glappandet har jag inte märkt något då jag bara matar åt ett håll

Antar du matar lite innan du börjar, så allt slack är fixat?

42Hz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 21 Maj 2012 kl. 11:35
Citat från: 42Hz skrivet 21 Maj 2012 kl. 11:25@Tobbe - Angående glappandet har jag inte märkt något då jag bara matar åt ett håll

Antar du matar lite innan du börjar, så allt slack är fixat?

Ja, börjar med en frammatning.
//Harri