När hobbys kolliderar. ;)

Startat av 42Hz, 20 Maj 2012 kl. 22:38

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: 42Hz skrivet 21 Maj 2012 kl. 11:25Angående glappandet har jag inte märkt något då jag bara matar åt ett håll, worm gear-drivningen håller allt still, möjligen kan en lite förskjutning mellan höger och vänster kugghjul minimera glappet något också, jag har även genomgånde axel mellan höger<>väster.

Om man driver med dubbla worm gear, med en specialtillverkad (blasfemi!) shim emellan dem, så kan man ganska enkelt få förspända kugghjul som nästan helt eliminerar glappet (i den övergången).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

42Hz

Citat från: AndersI skrivet 21 Maj 2012 kl. 13:53
Citat från: 42Hz skrivet 21 Maj 2012 kl. 11:25Angående glappandet har jag inte märkt något då jag bara matar åt ett håll, worm gear-drivningen håller allt still, möjligen kan en lite förskjutning mellan höger och vänster kugghjul minimera glappet något också, jag har även genomgånde axel mellan höger<>väster.

Om man driver med dubbla worm gear, med en specialtillverkad (blasfemi!) shim emellan dem, så kan man ganska enkelt få förspända kugghjul som nästan helt eliminerar glappet (i den övergången).

Låter som något som kan behövas till ditt framtida mätbord om du ville få upp precisionen. :)

Motivet med hela insekten synlig rörde sig snett framåt då jag hade vinklat objektivet neråt, råkade dessutom rucka på motivet så den flyttade sig rätt långt i sidled men tack och lov kompenserade mjukvaran i PS det utan problem så det verkar ju finnas en hel del marginal. Men det är väl som alltid ju bättre grundmaterial man har att jobba med, ju bättre slutresultat.
//Harri

Stigge72

Citat från: 42Hz skrivet 21 Maj 2012 kl. 11:25
@Anders - Ja, ett mätbord med bara en "axel". :)
Tanken med rotationssensorn var väl att få mer exakt matning genom att mäta varv istället för att köra motorn en viss tid men om det sedan i praktiken fungerar eller blir bättre vet jag inte.
Den lilla (och gamla) erfarenhet jag har av RCX är att hur många varv motorn snurrar under en viss tid är väldigt beroende av hur hög spänning batterierna levererar (hur nya/nyladdade de är).

Nextuz

Citat från: stigge72 skrivet 21 Maj 2012 kl. 17:37
Tanken med rotationssensorn var väl att få mer exakt matning genom att mäta varv istället för att köra motorn en viss tid men om det sedan i praktiken fungerar eller blir bättre vet jag inte.
Den lilla (och gamla) erfarenhet jag har av RCX är att hur många varv motorn snurrar under en viss tid är väldigt beroende av hur hög spänning batterierna levererar (hur nya/nyladdade de är).

Där är ju NXT mycket smidigare med inbyggd rotationssensor i motorn =)

42Hz

Citat från: Nextuz skrivet 21 Maj 2012 kl. 20:21

Jo, det har man märkt av tidigare. :)

Har du några över får du gärna skicka mig en bunt! ;)
//Harri

Svartkrut

Imponerande! Coolt, snyggt och proffsigt, och så legot som pricken över i-et.  :) Som bildlärare har jag vissa grundläggande kunskaper i foto, men de kunskaperna är sorgligt bristfälliga och inte direkt up-to-date, photoshop har jag som plan att lära mig... någon gång snart...  :-[

Nextuz

Citat från: 42Hz skrivet 21 Maj 2012 kl. 23:57
Citat från: Nextuz skrivet 21 Maj 2012 kl. 20:21

Jo, det har man märkt av tidigare. :)

Har du några över får du gärna skicka mig en bunt! ;)

hehe.. nee tyvär inte... du skulle väl få låna om du vill =)

Köpte kloss med motorer o sensorer här i Borlänge av en kille för 500kr =)

42Hz

@Svartkrut - Tack! Det är tur det finns guider för det mesta i Photoshop, kruxet är väl att veta vilka ord man ska söka efter? =)

@Nextus - Hehee.. Tack för erbjudandet, nån dag blir det väl att investera i en NXT men LEGO hinner väl byta "standard" en gång till tills dess! (Jag är inte bitter! ;))
//Harri

Tobbe Arnesson

Igår kväll hittade jag en fästing som var i full färd att borra sig in i mitt skinn. Då hade jag verkligen velat ha min planerade rigg färdig och klar, för nu blev det bara enkelexponeringar och därmed rätt kort skärpedjup.

Jag hade av naturliga skäl inte så stor lust att låta den gnaga vidare medan jag började rassla runt bland klossarna.

Försökte frigöra den från den lasso av sytråd jag drog loss den med, men jag fick inte upp knuten igen. Annars hade jag kunnat frysa in den tills jag fått ordning på en rigg.
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 25 Maj 2012 kl. 10:46
Igår kväll hittade jag en fästing som var i full färd att borra sig in i mitt skinn. Då hade jag verkligen velat ha min planerade rigg färdig och klar, för nu blev det bara enkelexponeringar och därmed rätt kort skärpedjup.

Jag hade av naturliga skäl inte så stor lust att låta den gnaga vidare medan jag började rassla runt bland klossarna.

Försökte frigöra den från den lasso av sytråd jag drog loss den med, men jag fick inte upp knuten igen. Annars hade jag kunnat frysa in den tills jag fått ordning på en rigg.

Ursäkta mej nu.. men fy fan i helvetes jävlar vilket satans äckligt skitdjur det där är!

Tobbe Arnesson

Ja, tur de är relativt ovanliga här i Dalarna och dessutom mer sällan med TBE. Det här var nog min tredje och jag rör mig väldigt mycket i skog och mark. På småöarna i Stockholms skärgård får jag tre fyra som kryper runt efter en kort och mycket nojjig promenad där jag gör allt för att undvika komma åt växtligheter.

Jag skulle inte bli ledsen om de utrotades faktiskt, tror inte de tillför något positivt (om man inte är ett elakartat virus eller en fästing).

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 25 Maj 2012 kl. 11:02
Ja, tur de är relativt ovanliga här i Dalarna och dessutom mer sällan med TBE. Det här var nog min tredje och jag rör mig väldigt mycket i skog och mark. På småöarna i Stockholms skärgård får jag tre fyra som kryper runt efter en kort och mycket nojjig promenad där jag gör allt för att undvika komma åt växtligheter.

Jag skulle inte bli ledsen om de utrotades faktiskt, tror inte de tillför något positivt (om man inte är ett elakartat virus eller en fästing).

Usch usch usch.. tala inte om de.. :O
Far min ahde en på sej förra året... är nog den första jag sett på en människa dock :P haha

marpe

Off topic
Synd att du sprang på ett så sällsynt djur som en fästing innan din rigg var klar. När riggen är klar kan någon säkert förbarma sig och posta ett par fästingar.  ;) I Östergötland är det så gott om fästingar i markerna att det räcker att koka rent vatten på stormköket, för att göra en krämig soppa med smak av Borrelia. Fästingarna väller in från alla håll och fyller kastrullen. Bon apatit.

Tobbe Arnesson

Jag ska be föräldrarna som har hund att frysa några av sommarens skörd åt mig. :D

Nextuz

Citat från: marpe skrivet 25 Maj 2012 kl. 11:44
Off topic
Synd att du sprang på ett så sällsynt djur som en fästing innan din rigg var klar. När riggen är klar kan någon säkert förbarma sig och posta ett par fästingar.  ;) I Östergötland är det så gott om fästingar i markerna att det räcker att koka rent vatten på stormköket, för att göra en krämig soppa med smak av Borrelia. Fästingarna väller in från alla håll och fyller kastrullen. Bon apatit.

Knip Igen :P haha!