När hobbys kolliderar. ;)

Startat av 42Hz, 20 Maj 2012 kl. 22:38

Föregående ämne - Nästa ämne

insurrection

Mycket intressant tråd, coolt bygge och häftiga bilder 42Hz!

Hur vass kamera behöver man för att göra sånna här bilder?

Fotografi och kameror har jag aldrig hållt på nått med (även om det så klart är kul att kolla på schyssta bilder!), men entomologi är ett stort intresse för mig (och förhoppningsvis ett framtida värv) och just fotostackning är ju praktiskt nyttigt för att kunna göra artbestämningar.
Någonstanns tänker jag mig att man skulle kunna kompensera en billigare kamera/dåliga fotografförmåga med att stacka extra många bilder, men det kanske inte funkar så?

Jag hade också gärna kolliderat mina hobbys  :)

Tobbe Arnesson

Det beror på hur små kryp du vill plåta, men kan du inte ställa in slutartid, bländare, iso och vitbalans manuellt är du rätt rökt (det är viktigt att alla bilder som ska stackas är exponerade med "samma" ljus). Det krävs alltså någon form av entusiastkamera, antingen digitalkompakt med dessa inställningar eller digital systemkamera. Det finns även ett mellanläger med kompakta systemkameror där objektiven är utbytbara, fast det segmentet är mer en storleks- än en kostnadsfråga.

Med ett äkta "macroobjektiv" blir motivet lika stort på kamerasensorn som i verkligheten, dessa benämns 1:1. Då kan du alltså som minst plåta ett kryp som är lika litet som sensorn, i billigare systemkameror med APS-sensor är detta 24 mm. Kompaktkameror har oftast en än mindre sensor och är därmed i teorin bättre rustade för mindre kryp (om det finns ett äkta macroläge).

För mindre kryp finns det rätt bra försättslinser att använda, en bra början är en Raynox DCR-250 men för än mindre (alltså ännu större förstoring) finns bl.a. MSN-202. Den senare får extremt kort skärpedjup så där är det så gott som nödvändigt att stacka för att få något vettigt resultat. Båda linserna har 43-mm filtergänga och skruvas i änden på befintligt objektiv, de kommer med adapter för filtergängor 52-67 mm. Har man något annat får man alltså även skaffa adapter.

Det går även att använda en så kallad bälg med ett bak-och-framvänt äldre helmanuellt objektiv eller en del andra speicallinser, men det vet jag inte något om. :)
Blogg: Robotkampen

Tobbe Arnesson

Jag har inte byggt något än, men igår "framkallade" jag fästingen. Typ 2-3 mm lång.

AndersI

Usch! (Inte fotot som sådant, men motivet!)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Silence101

Citat från: AndersI skrivet 05 Juni 2012 kl. 14:32
Usch! (Inte fotot som sådant, men motivet!)
Håller med. Jag tycker Tobbe ska raka sig  ::)
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Carl T

Häftigt foto. Man kan nästan se borrelia-bakterierna. :D
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 05 Juni 2012 kl. 13:48
Jag har inte byggt något än, men igår "framkallade" jag fästingen. Typ 2-3 mm lång.

Otäcka j*vla djur!!!!!
Snygg närbild dock.. tyvärr.. :P

Tie Fighter

Usch! plötsligt känner jag hur det kryper på kroppen

federico

Tobbe, du behöver en fästingplockare!

Stigge72

Snygg bild. Men motivet är jag också hellre utan.

Tobbe Arnesson

Citat från: federico skrivet 06 Juni 2012 kl. 09:46
Tobbe, du behöver en fästingplockare!

Haha!

De där små gynnarna är svåra att få bort med de kommersiella varianter som finns, jag tar sytråd och slår en knut om dem (jo, jag har tyvärr fått plocka några).

krakfot

ja man kanske skulle införa lite mer lego i osteologin (och får till en liten kollition av intressen...)

http://www.itv.com/news/anglia/update/2012-09-08/museum-restores-mummy-using-lego/