Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego Friends Genusdiskussion

Startat av dalle, 05 Mars 2012 kl. 05:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Duchessa

Citat från: shutter skrivet 05 Mars 2012 kl. 22:02
Den här tråden borde slå rekord i antal inlägg på ett dygn?

Genusfrågan började så smått diskuteras här http://www.swebrick.se/index.php?topic=3066.0

Utan att ha läst DN eller ens alla inlägg i denna tråd vill jag ändå dela med mig av min uppfattning.

Angående artiklen som uppenbarligen kastar skit på LEGO sitter jag med Barbie-katalogen framför mig. Något så rosa och glittrigt har jag inte sett på länge. Det går 51 barbiedockor på 5 Ken! och räknar jag in Barbies småsystrar blir förhållandet 62 tjejer på 5 killar...
Alltså fler än LEGO som har obalans.

På forumet har vi kunnat glädjas åt allt fler tjej-minifigurer och flera nya hår-bitar till dessa. Även om förhållandet långt ifrån är rättvisande har det gått åt rätt håll (City). (I ninjago går det en tjej (Nya) på fem ninjor på den goda sidan och bara killar på fiendesidan).
I Friends finns det en(1) mansfigur på 18 tjejer (och då spelar han mest en biroll).
Denna obalans är det största problemet som jag ser det! Själv är jag uppväxt med Fem-böckerna och Astrid Lindgrens Pippi där pojkar och flickor leker tillsammans.

Vi måste acceptera att vi gillar olika saker och bland mina referensbarn är det så att killarna gillar Ninjago och tjejen gillar Friends. Äldsta killen kom nyfiket fram och kollade vad hon fått, provade om man kunde byta huvud med vanliga minifigs, (vilket man ju inte kan), varpå han konstaterade att, detta var inget för honom. Varpå hon i sin tur kanske får ha sina gubbar, förlåt gummor, i fred...

Visst, Barbiekatalogen är antagligen helt horribel ur den här synvinkeln. Å andra sidan har väl aldrig Mattel/Barbie påstått att man riktar sig till både tjejer och killar, eller att deras dockor skulle vara något slags sunt ideal vad gäller BMI och kroppsform?

Jag håller helt med dig om obalansen bland minfigsen. Och kanske ännu mer om att det är synd att Lego verkar uppmuntra tjejer och killar till att leka var för sig, med olika typer av leksaker, istället för att leka ihop. Jag har läst samma böcker som du :)

Att tjejer och killar sen ibland gillar saker som faller in i klyschorna är helt okej. Bara vi vuxna gör så mycket vi kan för att inte begränsa dem.

shutter

Genusdebatten är högaktuell. För bara någon vecka sedan läste jag följande på just DN.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-sager-inte-barnens-kon
En sökning på "hen" gav 57 träffar bara på DN!

Läste också Bamse, så sent som i dag. Maja önskade sig en fotboll (mer än en docka) och slutade med att hon fick en modelljärnväg.

Duchessa

Citat från: Jesperallen skrivet 05 Mars 2012 kl. 22:31
Kul att följa denna diskussion :) Var på middag med kurskamrater nyss och en hade med sig en friendskatalog så vi hamnade också in på detta genustema. Där liksom här på forumet var åsikterna mycket spridda. Det jag funderar över är själva benämningen "feminism" som flera gånger nämnts hä i tråden. Om målet är att öppna möjligheter och sinnen för båda pojkars och flickors rätt till att välja egen väg, varför kallas det idag fortfarande för feminism? Det handlar ju om personlig frihet för samtliga individer.
För övrigt tycker jag att allt för mycket genustänk snarare riskerar att cementera befintliga uppfattningar. Mycket kurslitteratur jag haft har varit tydliga på vad som är manliga och kvinnliga roller. Men vi ska ju inte ha några roller! Eller?

Den dag när det inte är den manliga normen som är det eftersträvansvärda, då tycker jag att vi omedelbums byter ut ordet feminism. Men oavsett vilket ord som används tycker jag att det är viktigt att poängtera att det är just möjligheter och rättigheter för både män och kvinnor som ska eftersträvas. Annars pratar vi om att kvinnor ska förtrycka män, och det är lika fel som motsatsen.

Roller tror jag är oundvikliga. Det man kan göra är att vara medveten om att det är just roller - inte universella och tidlösa sanningar.

Harry Coma

Tänkt en hel del på detta under kvällens gång..

Tjejerna på fritids leker jävligt mycket med lego, inte alla, men många av dom..
Dom bygger på med samma delar som grabbarna.
Nästan uteslutande samma slags saker, hus, borgar, bilar..
Fast jag fick rycka in och hjälpa tjejmaffian med en herrgårdsvagn en dag, deras bil liknade skitochpannkaka.. ;)

Och, till saken också kanske..

Paketen som säljs till skolor, Dacta(?) är ju väldigt välmixade när det kommer till de båda könen.
Dock ej säker på att man kan hitta transsexuella i paketet.. ;)
Jag hittade däremot en tjej som håller en dynamitgubbe på en av bilderna.
En som håller ett rejält tag om en tryckluftsborr, en som har vunnit första pris i en biltävling (Troligt), osv..
Men LEGO lär väl snart åka på pisk för att häxan är en kvinna..  ::)

http://education.lego.com/en-us/lego-education-product-database/preschool/9348-community-minifigures-set/
http://education.lego.com/en-us/lego-education-product-database/preschool/9349-fairytale-and-historic-minifigure-set/

Så.. I skolorna, allting gott..

insurrection

Alltså jag pallade bara läsa några sidor i den här tråden innan jag måste ta paus tills imorrn för att jag inte ska svimma inför av hur dumt jag tycker "det här med genus/feminism har gått för långt"-argumentet är (får se om jag pallar skriva svar på det öht).

Får därför ursäkta om det här redan har sagts, men en kommentar kring det här med att legos uppgift är att bry sig om sina vinster:

1) Ja, lego är ett företag, och dessutom ett globalt sådant, de agerar självklart i första hand för att ge sina ägare så stora och långsiktiga vinster som möjligt.

2) Det som lego tjänar pengar på är i första hand att föräldrar köper lego till sina barn, i andra hand att barn och vuxna köper lego till sig själva.

3) Genom att diskutera vad som är bra leksaker, och vad det är som gör en bra leksak bra, vad som gör den dålig osv. så kan man komma underfund med vad för leksaker man prioriterar att köpa, både till sina barn, och till sig själv. Så gör vi ju nämligen i massa olika avseenden vad gäller t.ex. materialkvalite, estetik, lekvänlighet, byggupplevelse, komplexitet osv. osv. Varför skulle genus inte vara en sådan aspekt?

4) Vips, lego har helt plötsligt visst en anledning att bry sig om att inte göra leksaker som tvingar in barn i traditionella könsroller och bidrar till ett omjämlikt samhälle, just för att de är ett företag vars syfte är att ge vinst till sina ägare.

Att konstatera att lego är ett vinstdrivande företag är alltså ingen anledning att inte ta ett genusperspektiv på setten. Vi har massa olika bloggar, hemsidor, swebricktrådar som reccenserar set och teman utifrån olika aspekter - att ett tema blir recenserat i DN utifrån ett genusperspektiv borde vi ju bara tycka är ball. (Sen finns det kanske endel rent faktamässigt och narrativt i artikeln man kan ifrågasätta, men det är kanske lite av en annan fråga).

dalle

Väldigt spännande debatt det blev. Jag har av orsak skaffat nästan alla Friendsset, och mina killar har tyckt att dom har varit roliga att bygga. När man sätter ihop seten till en värld så tycker dom att det är rätt kul att leka med. Men de har anmärkt på de nya figs/dockorna att de ser smala ut och bara är en kille. I helgen byggde vi ihop med en annan legofamilj. Dottern på 9 år var såld på Friends. Det kanske visar att de är packeterat för målgruppen.
Tyvärr är leksaksmarknaden väldigt målgruppsstyrd så fort barnen kommer ur koltåldern. Lego är lika goda kolsupare som någon annan. Det är nog pre-minifigtid sen det var någorlunda könsneutralt. Jag tycker att Ninjago och Herofactory är minst lika problematiska som Friends. Fokuseringen på våld är störande. Där är också mansdominansen närmast total. Vad jag hoppas att Lego inte gör nu när de släppt Friendstemat är att se det som ett alibi, och minska den kvinnliga närvaron i framförallt City-temat. Kvinnor har ju dykt upp i tidigare helt mansdominerade legoyrken. Något som varken lego eller dess kritiker lyft fram. I sin reklam har Lego inte tagit tillfället att visa sin styrka som universell byggleksak för båda könet. Tvärtom.
Vad gäller Friends-seten och dess syn på tjejer är 3933 Olivia verkstad den som är mest positiv och 3187 Skönhetssalongen mest stereotyp. En kortrecension av temat får avsluta detta inlägg.

Odidoma

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 18:34
Citat från: Nextuz skrivet 05 Mars 2012 kl. 17:42
Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 16:59
On topic: En kompis till mig länkade till två filmer på youtube i ämnet. Oavsett om man håller med upphovskvinnan/mannen om slutsatserna, så har hon gjort ett gediget arbete med att leta fram gamla reklamfilmer som Lego gjort genom tiderna. Kan vara värt några minuter av era liv :)

http://www.youtube.com/watch?v=CrmRxGLn0Bk
http://www.youtube.com/watch?v=oe65EGkB9kA

Feminism... hmm...
Skulle man säga till henne att hon var fin och man skulle kunna tänka sej och träffa henne så får man väl fingret och ett snäsigt: -Jag gillar inte killar...

Nej allvarligt... jag har inte så mycket över för fanatiska personer åt de ena eller andra hållet...

Alltså... Jag känner inte tjejen som gjort filmerna. Jag har ingen aning om hon gillar killar eller inte. Sexuell läggning syns sällan utanpå. Däremot vet jag att hon gjort ett gediget jobb med att sammanställa en historik över hur Lego har marknadsfört sina produkter genom tiderna. Jag tyckte att det var både roligt och intressant att se reklamhistoriken, och det var därför jag postade länkarna.

Jag är också ganska säker på att hon inte lagt ner massor av tid på att dokumentera Legos reklamhistorik för att manliga legofans runtom i världen ska bedöma hennes utseende och om hon går att dejta. Hon vill nog att folk ska titta på det hon gör, inte vem hon är. Och vips - där har vi själva kärnan i vad feminismen faktiskt handlar om.

Oavsett om man håller med henne i filmen eller inte så tycker jag att filmerna var väldigt intressant och det är bra att lyfta frågan, både här och i andra forum. Oftast så sitter jag i min legobubbla hemma och bygger, det här får iaf mig att lyfta blicken.

dalle

Lyssnade på radio uppland p4 nu på morgonen. Programledaren tog upp detta ämne, med många faktafel. Det hade varit kvällens snackis på de socialamedier hon besökte.

mechamike

Jag konstaterar kallt (från min horisont) att bägge mina döttrar gillar Friends set'et och att jag kommer åka på att köpa de flesta och jag kommer göra det utan problem för även pappa tycker att det finns plats i legolådan för cupcakes och läppstift och minifgs med smala armar och ben..

Jag hoppas innerligt att mina döttrar kanske får ett intresse för att ta hand om barn och laga mat iom Friends.
Så kanske de lär sig glädjen och nyttan av att laga mat till skillnad från många tjejer i min generation och senare vars matlagningskunskskaper tycks sträcka sig till pulverbrunsås och prefab köttbullar från Scan. (trots 100 kokböcker på hyllan)

Och förhoppningsvis kanske de lär sig vikten av omvårdnad och inser att  ta hand om barn inte är ett slags sociologiskt experiment i PK-ism utan istället handlar om att det är viktigt att man klipper naglarna på en bäbis och att man byter blöja på natten när den är full istället för att  bara matcha polen och pyret-kläder med sin egna outfit för dagen..

Barn mår bra av tydliga gränser och att strippa barn från deras kön och köra dom till hen lär straffa sig.
Varför ska man ta bort gränser när det är precis det barnet behöver för att bli tryggt i en förvirrad värld.

Som tur är väljer barn själva vad dom vill leka med.. PK och Hen föräldrar kan hoppa runt och köpa hur mycket könsneutrala ickevålds saker dom vill i slutändan kommer deras pojkar ändå smyga iväg i skogen och bygga kalashnikovs av pinnar och leka krig och tjejerna kommer smyga undan och leka familj och måla hjärtan med dom rosa pennorna.

Feminismen är död och Jämställdismen på framtåg. Om man nu måste gilla mångkultur och "gilla olika" varför gäller det inte tjejer och killar? varför ska alla se lika ut?

Länge leve rosa Lego ! Länge leve Friends!  :D
?

marpe

Tack för en trevlig diskussion. Det finns många frågor som vi inte hunnit fram till än. Jag har inte svaren, bara frågor om vägen fram till att legokartongen hamnar i barnets hand.

Bakgrund
LEGO har en svår utgångspunkt, efter att ha ägnat lång tid åt pojkteman. Det räcker inte att producera ett könsneutralt legocity och hålla tummarna. Hur ska LEGO med detta i ryggsäcken nå ut till flickor?

Butikens perspektiv
LEGO är en god leverantör, men har sålt dåligt till tjejer under lång tid trots återkommande försök. Försäljningsytan är begränsad och ska vara maximalt lönsam/m2. Varför satsa butiksyta igen och riskera lönsamhet? Vad skiljer det nya tjejtemat från de tidigare försöken? LEGO behöver volymförsäljning och vill dessutom ha monteryta, i konkurrens med andra mer framgångsrika på området tjejleksaker.

* Detta givet: Hur ska LEGO skapa en produkt som butiken exponerar?

Köparens perspektiv
En viktig andel av butiksförsäljningen är barnkalas och julklappar. Kalas är ett bra sätt att etablera nya leksaker. En stressad vuxen köper en present ur hyllan. Gärna ett säkert kort. Vad går hem i tjejgänget på ett barnkalas? Det ska gå fort och vara lätt att hitta. Vilka säkra kort finns det idag? Mattel/Barbie/Brats/Disney Princess?

* Hur blir LEGO ett säkert kort bland småtjejerna?

Perspektiv Tjejbaciller och killbaciller
* Docka utan tjejbaciller? - Muskelgubbe som räddar världen.
* LEGO utan killbaciller?

Någonstans här förstår jag hur svårt det är att vara LEGO. Jag har gjort det lätt för mig som bara har formulerat frågor. LEGO har haft den grannlaga uppgiften att även besvara dem och sen ta konsekvenserna. Jag avundas inte deras situation.

Duchessa

Citat från: mechamike skrivet 06 Mars 2012 kl. 08:51
Jag konstaterar kallt (från min horisont) att bägge mina döttrar gillar Friends set'et och att jag kommer åka på att köpa de flesta och jag kommer göra det utan problem för även pappa tycker att det finns plats i legolådan för cupcakes och läppstift och minifgs med smala armar och ben..

Jag hoppas innerligt att mina döttrar kanske får ett intresse för att ta hand om barn och laga mat iom Friends.
Så kanske de lär sig glädjen och nyttan av att laga mat till skillnad från de flesta tjejer i min generation och senare vars matlagningskunskskaper tycks sträcka sig till pulverbrunsås och prefab köttbullar från Scan. (trots 100 kokböcker på hyllan)

Och förhoppningsvis kanske de lär sig vikten av omvårdnad och inser att  ta hand om barn inte är ett slags sociologiskt experiment i PK-ism utan istället handlar om att det är viktigt att man klipper naglarna på en bäbis och att man byter blöja på natten när den är full istället för att  bara matcha polen och pyret-kläder med sin egna outfit för dagen..

Barn mår bra av tydliga gränser och att strippa barn från deras kön och köra dom till hen lär straffa sig.
Varför ska man ta bort gränser när det är precis det barnet behöver för att bli tryggt i en förvirrad värld.

Som tur är väljer barn själva vad dom vill leka med.. PK och Hen föräldrar kan hoppa runt och köpa hur mycket könsneutrala ickevålds saker dom vill i slutändan kommer deras pojkar ändå smyga iväg i skogen och bygga kalashnikovs av pinnar och leka krig och tjejerna kommer smyga undan och leka familj och måla hjärtan med dom rosa pennorna.

Feminismen är död och Jämställdismen på framtåg. Om man nu måste gilla mångkultur och "gilla olika" varför gäller det inte tjejer och killar? varför ska alla hasa runt i nån Mao dräkt med page frilla?

Länge leve rosa Lego ! Länge leve Friends!  :D

Ärligt talat - när jag läser ditt inlägg så slås jag återigen av varför feminismen tyvärr fortfarande behövs.

Jag tror att barn mår bra av gränser. Jag har aldrig varit något fan av fri uppfostran Men jag tror inte att de behöver begränsas i sina uttryck på grund av att de är pojkar eller flickor. Barn - inte bara flickor - mår bra av att kunna laga mat och lära sig grundläggande omvårdnad om både barn och äldre. Att begränsa barn pga deras könstillhörighet tror jag inte gör dem tryggare. Det gör dem bara begränsade.

Jag är tjej. Jag har både lekt familj och lekt krig. Jag har spelat hockey och samlat bokmärken, byggt med Lego och lekt med Barbie, rott båtar och huggit ved, mimat framför spegel till Abba, flugfiskat och mycket mycket mer. Mina föräldrar var kloka nog att låta mig göra allt det här, utan att på något sätt försöka styra in mig på ena eller andra spåret. Det är jag oerhört tacksam för, för jag tror att det påverkat mig att som vuxen både våga och kunna göra de val jag innerst inne vill göra - inte de som förväntas av mig att jag ska göra bara för att jag är tjej.

För egen del känner jag mig ärligt talat väldigt ointresserad av Swebrick efter den här debatten. Uppenbarligen har föreningen en ordförande som tycker att det är viktigt att tjejer lär sig laga mat och sköta barn, och tycker att man är en PK-förälder om man vill uppfostra barn utan att begränsa dem. Och en styrelsemedlem som verkar utgå från att feminister oftast är lesbiska, och höhö:ar om att en tjej som producerar en dokumentär nog inte vill dejta honom, istället för att kommentera sakfrågan. Och uppenbarligen finns det väldigt många andra manliga medlemmar som håller med styrelsen i de här frågorna.   

Jag hade faktiskt funderat på om jag skulle gå med i föreningen och engagera mig på något sätt, eftersom jag tror att det är viktigt för en LEGO-community att även tjejer syns och tar plats. Det behövs förebilder för unga tjejer, och det behövs nya perspektiv. Nu känner jag mig bara trött och less och vill gå härifrån. Lego är min hobby. Jag köper och bygger för att ha roligt, no more, no less. Vad händer om jag vill visa upp en MOC? Blir den bedömd utifrån vad jag skapat, eller kommer kommentarerna att handla om vilka kläder jag har på mig och hur jag ser ut? Skulle jag våga åka på ett meet utan att oroa mig för att bli sedd som lovligt byte på alla plan?

Nej, jag kan ägna mig åt min Legohobby även utan Swebrick. Lego ska vara kul, och det finns andra communitys där synen på kvinnor är betydligt bättre än vad den här här.

Carl T

Citat från: Duchessa skrivet 06 Mars 2012 kl. 09:40
Nej, jag kan ägna mig åt min Legohobby även utan Swebrick. Lego ska vara kul, och det finns andra communitys där synen på kvinnor är betydligt bättre än vad den här här.

Vänta här nu... jag har valt att inte lägga mig i diskussionen tills nu, men detta vill jag ändå kommentera.
Ni har haft en diskussion om huruvida man skall ha ett kollektivistiskt eller individualistiskt synsätt på barn, och när det visar sig att somliga anser att man inte skall försöka forma barn utifrån en viss ideologi så är det plötsligt fel på kvinnosynen på Swebrick som helhet?
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

RedGiant

Citat från: Carl T skrivet 06 Mars 2012 kl. 10:06
Vänta här nu... jag har valt att inte lägga mig i diskussionen tills nu, men detta vill jag ändå kommentera.
Ni har haft en diskussion om huruvida man skall ha ett kollektivistiskt eller individualistiskt synsätt på barn, och när det visar sig att somliga anser att man inte skall försöka forma barn utifrån en viss ideologi så är det plötsligt fel på kvinnosynen på Swebrick som helhet?

Det blir ju självklart problematiskt när styrelsemedlemmar/ordförande i styrelsen ganska tydligt visar med en "konservativ" kvinnosyn var de står politiskt. Det går ju inte att komma ifrån...
:)

mechamike

Ärligt talat - när jag läser ditt inlägg så slås jag återigen av varför feminismen tyvärr fortfarande behövs.

Jämställdhet behövs, Men feminism har i mina ögon aldrig behövt eftersom feminism inte strävar efter jämställdhet utan att ersätta en snedbalans med en annan snedbalans, Men det kanske inte hör till Lego Friends diskussionen.

Jag tror att barn mår bra av gränser. Jag har aldrig varit något fan av fri uppfostran Men jag tror inte att de behöver begränsas i sina uttryck på grund av att de är pojkar eller flickor. Barn - inte bara flickor - mår bra av att kunna laga mat och lära sig grundläggande omvårdnad om både barn och äldre. Att begränsa barn pga deras könstillhörighet tror jag inte gör dem tryggare. Det gör dem bara begränsade.

Det jag reagerar över är varför ska inte mina flickor få gilla rosa Lego och att pyssla om dom vill det, varför ska vuxna med en icke beprövad politisk/ideologisk agenda försöka förklara för dom att de inte ska leka de lekar de vill leka för att en liten klick queerfeminsiter ;) höjer sina röster i media och säjer att de inte är ok ur ett genus perspektiv? Min äldsta dotter gillar Powerminers, hon har nästan alla set, jag bryr mig inte ett smack  eller oroar mig för att hon ev skulle bli  butch för att hon leker med powerminers, Men när hon sen vill leka något rosa och pyssligt då ska hon inte får göra det för att det cementerar könsroller? Guess what! Hon  struntar i könsroller och nu bor Powerminernsmonstren hos friends Emma och Emma pysslar om dom och min dotter har KUL utan pekpinnar från PK världen.

Jag är tjej. Jag har både lekt familj och lekt krig. Jag har spelat hockey och samlat bokmärken, byggt med Lego och lekt med Barbie, rott båtar och huggit ved, mimat framför spegel till Abba, flugfiskat och mycket mycket mer. Mina föräldrar var kloka nog att låta mig göra allt det här, utan att på något sätt försöka styra in mig på ena eller andra spåret. Det är jag oerhört tacksam för, för jag tror att det påverkat mig att som vuxen både våga och kunna göra de val jag innerst inne vill göra - inte de som förväntas av mig att jag ska göra bara för att jag är tjej.

Bra, så vad är problemet? Jag styr inte heller mina barn jag undanhåller varken pistoler eller Barbie dockor från dom.

För egen del känner jag mig ärligt talat väldigt ointresserad av Swebrick efter den här debatten. Uppenbarligen har föreningen en ordförande som tycker att det är viktigt att tjejer lär sig laga mat och sköta barn,

Jag tycker det är viktigt att tjejer lär sig laga mat och sköta barn, Det är lika viktigt att dom lär sig det som att killar lär sig det!
och genom leken lär man sig , därför tänker jag inte ta bort Friends!  Att laga mat är en konst som nästan gått förlorad för tjejer eftersom de får lära sig att det är en kvinnofälla ? ::) Medan killar inte bara numera vet hur man byter tändstift på bilen utan även kan fixa en Bearnaisesås från skratch

Sen måste väl jag få ha åsikter ? När jag blev ordförande så valdes jag inte på några slags åsiktspremisser och inte heller skrev jag på något papper att jag bara får ha "rätt" åsikter. 

Jag har personliga åsikter som inte ska blandas ihop med Swebrick, Swebrick är medlemmarna inte ordföranden.
Att du drar hela Swebrick över en kam och känner dig ointresserad för att andra har andra åsikter gör mig förvånad och ledsen.

och tycker att man är en PK-förälder om man vill uppfostra barn utan att begränsa dem.

Om man tar bort Friends så tycker jag nog man begränsar barn.. om man försöker styra sina barns lek genom att välja leksaker ur ett könsneutralt spektra så tycker jag man begränsar sina barn. Det är min åsikt (Inte Swebrick åsikt) vad Swebrick tycker lär väl synas i tråden..

Och en styrelsemedlem som verkar utgå från att feminister oftast är lesbiska, och höhö:ar om att en tjej som producerar en dokumentär nog inte vill dejta honom, istället för att kommentera sakfrågan. Och uppenbarligen finns det väldigt många andra manliga medlemmar som håller med styrelsen i de här frågorna.   

Jag har inte sett något massivt stöd från "Manliga medlemmar" så  jag vet inte vad du åsyftar..  och vi har inte någon uttalad linje från styrelsen om vad vi tycker om Friends eller huruvida feminister gillar sex med tjejer. samkönat umgänge.

Jag tror ev att Nextuz inlägg var en liten personlig backlash och motreaktion på alla  starkt övertygade  feminister med aversionstankar mot den icke kvinnliga delen av befolkningen med som hela tiden får media utrymme.   

Jag hade faktiskt funderat på om jag skulle gå med i föreningen och engagera mig på något sätt, eftersom jag tror att det är viktigt för en LEGO-community att även tjejer syns och tar plats. Det behövs förebilder för unga tjejer, och det behövs nya perspektiv. Nu känner jag mig bara trött och less och vill gå härifrån.

Ja att ge upp för att andra har andra åsikter ,att sticka huvudet i sanden det är ju produktivt och bidrar till en värld där man har förståelse för att välden kan ses ur andra perspektiv?? ::)

Lego är min hobby. Jag köper och bygger för att ha roligt, no more, no less. Vad händer om jag vill visa upp en MOC? Blir den bedömd utifrån vad jag skapat, eller kommer kommentarerna att handla om vilka kläder jag har på mig och hur jag ser ut? Skulle jag våga åka på ett meet utan att oroa mig för att bli sedd som lovligt byte på alla plan?

Tycker du ska bygga och komma på meets och sen dra en slutsats, att sitta hemma och döma andra och fantisera ihop skräckscenarior baserat på vad andra har för åsikter om Friends verkar inte sunt.

Oj oj oj..  Bara för att några inte tycker Friends är så  hemskt så har Swebrick en skev kvinnosyn?
Jag kan bara kontra med att Swebrick människosyn är iallafall 100 gånger bättre än den människosyn man har/hade på FBTB ? men det kanske du aldrig reflekterat över?

(justerat språkbruket på begäran)
?

mechamike

Citat från: RedGiant skrivet 06 Mars 2012 kl. 10:16
Det blir ju självklart problematiskt när styrelsemedlemmar/ordförande i styrelsen ganska tydligt visar med en "konservativ" kvinnosyn var de står politiskt. Det går ju inte att komma ifrån...
:)

Om det är medlemmarnas åsikt så är jag beredd att ställa min plats till förfogande på studs.

Sen tycker jag det är fascinerade hur mycket växlar man kan dra och hur mycket förutfattade meningar man kan läsa in i ett inlägg.
men när det gäller vissa ämnen är den lilla PK klicken som tycker "rätt" tydligen väldigt aggressiva och rädda för motstånd.
?