Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego Friends Genusdiskussion

Startat av dalle, 05 Mars 2012 kl. 05:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Sollan

Inom alla områden finns det människor med extrema åsikter. Att dissa alla feminister för att man råkat ut för några med extrema åsikter är kanske lite överilat?

Är jag feminist? - ja det kan man nog säga
Är jag för jämnställdhet? - ja!
Tycker jag att kvinnor är bättre än män? absolut inte
Tycker jag att män är bättre än kvinnor? absolut inte
Tycker ja att min flicka ska få klä ut sig till prinsessa? Ja
Tycker jag att min flicka ska få klättra i träd och smutsa ner sig? Ja
Tycker jag att min pojke ska få dansa balett? Ja!......fast ....bara han inte blir retad.....kommer han få några kompisar.....kanske mobbad....Sverige 2012....

Harry Coma

Citat från: robban skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:57Wtf hur orkar dom?? köp eller låtbli. Och varför har hon inte en blå tröja på sig? Jisses

Bäst idag.. :)

Duchessa

Citat från: bj-brick skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:44
Synd att du upplevt det så. Själv kallar jag mig feminist och är man. Den feminism jag känner handlar inte om att utesluta män, den handlar om att män och kvinnor ska kunna leva de liv de önskar utan att behöva leva som samhället anser att en man eller kvinna ska leva. Det finns ju en norm som de flesta uppfattar om vad som är manligt respektive kvinnligt.

Något som vi kan enas kring på detta forum är att normen som säger att Lego är en leksak och inget för vuxna, är fel. Det handlar om att ifrågasätta.

Tack - jag uppskattar ditt inlägg.

För mig handlar feminism om just det du skriver: att människor ska kunna leva det liv de önskar utan att samhället ska lägga på dem sina fördomar om vad som är rätt/fel och passande bara för att man är man eller kvinna. Jag tror att det har blivit extra tydligt för mig efter att ha följt min goda väns långa process genom en könskorrigering. Det är så otroligt mycket som hade varit lättare för honom om samhället hade varit mer öppensinnat.

Går vi ner på detaljnivå - i det här fallet Lego - så kan jag egentligen tycka att Legos uppdelning i flick- och pojkteman är mer begränsande för pojkarna. Jag misstänker nämligen att tjejer uppmuntras av omgivningen att intressera sig för t ex brandstationer och riddarturneringar. Men uppmuntras killar att leka med Friends eller Bellville?

Duchessa

Citat från: Sollan skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:06
Inom alla områden finns det människor med extrema åsikter. Att dissa alla feminister för att man råkat ut för några med extrema åsikter är kanske lite överilat?

Är jag feminist? - ja det kan man nog säga
Är jag för jämnställdhet? - ja!
Tycker jag att kvinnor är bättre än män? absolut inte
Tycker jag att män är bättre än kvinnor? absolut inte
Tycker ja att min flicka ska få klä ut sig till prinsessa? Ja
Tycker jag att min flicka ska få klättra i träd och smutsa ner sig? Ja
Tycker jag att min pojke ska få dansa balett? Ja!......fast ....bara han inte blir retad.....kommer han få några kompisar.....kanske mobbad....Sverige 2012....

Men visst är det intressant ändå? Om din son vill dansa balett så lär han ju tyvärr bli mobbad för det. Men inte skulle din dotter bli mobbad om hon vill spela hockey? Varför är det så?

Duchessa

Citat från: Harry Coma skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:06
Citat från: robban skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:57Wtf hur orkar dom?? köp eller låtbli. Och varför har hon inte en blå tröja på sig? Jisses

Bäst idag.. :)

Det känns ju bra att ni två vill hålla en hög och saklig nivå på diskussionen.

Sollan

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:09
Men visst är det intressant ändå? Om din son vill dansa balett så lär han ju tyvärr bli mobbad för det. Men inte skulle din dotter bli mobbad om hon vill spela hockey? Varför är det så?

Eller hur! Nu har ingen av mina söner velat dansa balett, men jag tyckte tanken var intressant. För det finns ju killar som inte passar in, som kanske skulle vilja dansa balett, men aldrig vågar, eller kanske blir hindrade av oroliga föräldrar.

Harry Coma

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:10Det känns ju bra att ni två vill hålla en hög och saklig nivå på diskussionen.

Ok?

Men det stämmer ju..
Varför sitter hon där i en chockrosa tröja och klagar..?

För övrigt så är den populäraste killen i min fritidsgrupp (57 barn) den pyssligaste av dom.
Detsamma gäller tjejen, så det är nog olika på olika ställen..

Det har blivit en sån sjuk explosion av genustänkande (påtvingande) det senaste, så man kan inte bli annat än trött av det.

Feminism låter för övrigt värre i mina öron än det värsta svärordet..

Om lite fler människor hade utrustats med sunt förnuft istället, så hade allt varit peachy.

bj-brick

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:07

Går vi ner på detaljnivå - i det här fallet Lego - så kan jag egentligen tycka att Legos uppdelning i flick- och pojkteman är mer begränsande för pojkarna. Jag misstänker nämligen att tjejer uppmuntras av omgivningen att intressera sig för t ex brandstationer och riddarturneringar. Men uppmuntras killar att leka med Friends eller Bellville?

Det är säkert sant. Som AFOL och vuxen är det inga problem att säga att man vill ha rosa bitar för att de är snygga och funkar bra i Mocs. Men en tioårig kille känner nog ett större motstånd kring det.

En sån här tråd får mig att gilla lego ännu mer. Det finns så många dimensioner.

AndersI

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 16:59
On topic: En kompis till mig länkade till två filmer på youtube i ämnet. Oavsett om man håller med upphovskvinnan/mannen om slutsatserna, så har hon gjort ett gediget arbete med att leta fram gamla reklamfilmer som Lego gjort genom tiderna. Kan vara värt några minuter av era liv :)

http://www.youtube.com/watch?v=CrmRxGLn0Bk
http://www.youtube.com/watch?v=oe65EGkB9kA

Mycket välgjort, definitivt värt sina minuter. Sen gäller det bara att inte glömma att det är en partsinlaga - det går att vinkla på flera sätt. Jag är väl inte tillräcklig exponerad för reklam för att veta om  den är densamma här i Sverige, men jag tyckte att de moderna inslagen hon visade upp kändes väldigt 'amerikanska', dvs. reklam anpassad till den rådande stämningen i det samhället (som enligt min uppfattning är betydligt hårdare könssegregerat och 'ytligt' än vissa andra delar av världen).

(blev avbruten av telefonen, tappade tråden till vad jag egentligen tänkte på när jag började skriva, så jag slutar här för tillfället)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Duchessa

Citat från: Sollan skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:15
Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:09

Eller hur! Nu har ingen av mina söner velat dansa balett, men jag tyckte tanken var intressant. För det finns ju killar som inte passar in, som kanske skulle vilja dansa balett, men aldrig vågar, eller kanske blir hindrade av oroliga föräldrar.

Jo, det är ett spännande tankeexperiment. Exemplet med balett var dessutom inte taget ur luften. Jag har en kompis här i stan vars son är enda killen på estetiska programmets danslinje. Man måste vara ganska tuff för att klara av det. (Det är han).

Och när det gäller Lego: låt både tjejer och killar leka med alla olika teman. Heja på både söner och döttrar som bygger dödsstjärnor, heartlakes veterinärklinik och brandstationer. Det är riktigt skruttigt om vi vuxna begränsar barnens lekar och valmöjligheter.

bj-brick

Citat från: Harry Coma skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:19
Om lite fler människor hade utrustats med sunt förnuft istället, så hade allt varit peachy.

Jag tror inte det är så enkelt tyvärr, även om man skulle önska det. Människors sunda förnuft påverkas av en massa annat i samhället i form av normer och bilder av hur saker ska gå till. Sunt förnuft i kombination med lite sunt ifrågasättande tror jag mer på.

Myko

Mycket bra film, tack för den. Det som påverkade mig mest var inslaget där alla "pojkreklamerna" klippts ihop ("Fire the missiles, load the bomb, etc."). Jag skämdes nästan för att tycka om LEGO när jag såg det, och tog en rejäl funderare på om jag ska fortsätta köpa set ur de konfliktbaserade temana.

Duchessa

Citat från: Harry Coma skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:19
Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:10Det känns ju bra att ni två vill hålla en hög och saklig nivå på diskussionen.

Ok?

Men det stämmer ju..
Varför sitter hon där i en chockrosa tröja och klagar..?

För övrigt så är den populäraste killen i min fritidsgrupp (57 barn) den pyssligaste av dom.
Detsamma gäller tjejen, så det är nog olika på olika ställen..

Det har blivit en sån sjuk explosion av genustänkande (påtvingande) det senaste, så man kan inte bli annat än trött av det.

Feminism låter för övrigt värre i mina öron än det värsta svärordet..

Men allvarligt talat - spelar det någon roll vilken färg hon har på tröjan? Jag fattar inte. Är man diskvalificerad för att tycka saker om Lego ifall man har en rosa tröja? Det relevanta är väl ändå det som sägs i filmen. Sen kan man hålla med om det eller inte, självklart. Men att börja diskutera vad hon har för kläder och om hon skulle säga ja eller nej till en dejt.. nej, ursäkta, men jag tycker att det är ett riktigt lågvattenmärke.

För övrigt skulle jag självklart önska att alla hade sunt förnuft. Nu är det uppenbarligen inte så. Därför behövs feminismen. Tyvärr.

Duchessa

Citat från: bj-brick skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:21
Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:07

Det är säkert sant. Som AFOL och vuxen är det inga problem att säga att man vill ha rosa bitar för att de är snygga och funkar bra i Mocs. Men en tioårig kille känner nog ett större motstånd kring det.

En sån här tråd får mig att gilla lego ännu mer. Det finns så många dimensioner.

Jag gillar också Lego, oreserverat. Men jag har invändningar mot deras marknadsföring. Själva bitarna berikar varandra. Jag har faktiskt funderat på om man borde föreslå en byggtävling där man fick använda bitar från ett Friends-set och ett från Ninjagotemat, (eller nåt annat typiskt "killtema") för att se vad som skulle kunna skapas där. Tänk vilka schyssta cross-overs det skulle kunna bli :)

Duchessa

Citat från: AndersI skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:22
Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 16:59
On topic: En kompis till mig länkade till två filmer på youtube i ämnet. Oavsett om man håller med upphovskvinnan/mannen om slutsatserna, så har hon gjort ett gediget arbete med att leta fram gamla reklamfilmer som Lego gjort genom tiderna. Kan vara värt några minuter av era liv :)

http://www.youtube.com/watch?v=CrmRxGLn0Bk
http://www.youtube.com/watch?v=oe65EGkB9kA

Mycket välgjort, definitivt värt sina minuter. Sen gäller det bara att inte glömma att det är en partsinlaga - det går att vinkla på flera sätt. Jag är väl inte tillräcklig exponerad för reklam för att veta om  den är densamma här i Sverige, men jag tyckte att de moderna inslagen hon visade upp kändes väldigt 'amerikanska', dvs. reklam anpassad till den rådande stämningen i det samhället (som enligt min uppfattning är betydligt hårdare könssegregerat och 'ytligt' än vissa andra delar av världen).

(blev avbruten av telefonen, tappade tråden till vad jag egentligen tänkte på när jag började skriva, så jag slutar här för tillfället)

Självklart är det en partsinlaga, men jag tycker ändå att den är intressant. Hur man än vänder och vrider på saken så märks det ju att Legos marknadsföring har ändrats sedan 70-talet. Nu är ju detta amerikansk reklam - jag vet inte om den skandinaviska varianten sett likadan ut. Kanske är det någon som kan sin legohistoria bättre än vad jag kan som vågar sig på att svara på den frågan?