Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

FAQ: Lego-ordlista

Startat av Nextuz, 24 Januari 2009 kl. 17:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 25 September 2015 kl. 13:30
Jag tycker ALT passar bättre, typ "ALT 8080" när jag byggt en månlandare av gamla Super Car.
Vore de inte bättre o bygga en Super Car av ;)

Skafte

RLUG = Recognized LEGO User Group. En av LEGO godkänd LUG

Skafte

REC = Reverse Engineering Contest. En tävlingsform där man lägger ut en bild av ett bygge/teknik, de som deltar skall lista ut hur det är gjort.

Magnus den store

Citat från: Skafte skrivet 16 November 2015 kl. 10:15
REC = Reverse Engineering Contest. En tävlingsform där man lägger ut en bild av ett bygge/teknik, de som deltar skall lista ut hur det är gjort.
En annan betydelse är väl recension?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Citat från: Magnus den store skrivet 16 November 2015 kl. 19:19

Inte med stora bokstäver väl?
Region Mitten

Magnus den store

Citat från: Emma skrivet 17 November 2015 kl. 15:07
Citat från: Magnus den store skrivet 16 November 2015 kl. 19:19

Inte med stora bokstäver väl?
Det stämmer nog då ena är en engelsk förkortning men det lär bli rörigt med ämnesrubrikerna.

andreaseldh

Jag undrar vad BrickLink och LEGO har för beteckning på färgen som här på forumet går under namnet Chima-gul?

Vibora

Citat från: andreaseldh skrivet 23 November 2015 kl. 23:54
Jag undrar vad BrickLink och LEGO har för beteckning på färgen som här på forumet går under namnet Chima-gul?
Bright light orange/flame yellowish orange.

Wolcker

CitatLarry-Lars-led=Illegal koppling mellan två bitar som är extremt vek men ger snyggt resultat
Exempel:
-Du din grymma SW moc rasa ihop helt plötsligt..
-Ja jag körde en Larry-lars-led på benen.

Gillar att ni har inne SW som en förkortning utan att säga vad det innebär. Antar att det betyder Star Wars, men det kanske är bara jag som är innsöad på Star Wars ^^

Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Wolcker

Citat från: o0ger skrivet 11 Februari 2016 kl. 20:56
Det betyder Star Wars :D

Jag tänkte att det var det, Men du vet att det står inte med i listan, så man vet inte. Det kan ju typ betyda, Snowy Winter = mer Lego byggen, vad vet jag =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

andreaseldh

Jag har regnbågsbyggt en vandrande robot. Däremot har jag inte fotat och lagt upp ännu eftersom jag tycker den är ful. Ful men funktionell för att vara exakt. Kan det bli ett alternativuttryck till regnbågsbyggt, FMF = Fult Men Funktionellt?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andreaseldh skrivet 13 Februari 2016 kl. 13:20
Jag har regnbågsbyggt en vandrande robot. Däremot har jag inte fotat och lagt upp ännu eftersom jag tycker den är ful. Ful men funktionell för att vara exakt. Kan det bli ett alternativuttryck till regnbågsbyggt, FMF = Fult Men Funktionellt?

FMF i ett WIP-bygge, varför inte?

Jag pillar med grunderna till en bensinstation i Art Deco-stil. Få bitar är i rätt färg, men det får bli ett senare problem att lösa.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Fult men funktionellt låter mer som en beskrivning av regnbågsbyggen, och i fallet med bensinstationen verkar det röra sig om något temporärt och då är platshållare (placeholder) ett förekommande ord.

Ett bra sätt att få stöd för ett ord är att börja använda det. När fler hakat på kan man säga att det är vedertaget.

andreaseldh

Travis brick för 4733 och Erling brick för 4070, även om jag hellre kallar den o0ger brick!