Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

FAQ: Lego-ordlista

Startat av Nextuz, 24 Januari 2009 kl. 17:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Tektor

Citat från: mystepho skrivet 24 September 2015 kl. 20:11
Så, inte skrivet i sten alltså? Jag håller med om att det skulle kunna räknas som en MOD, men kanske inte om jag bygger en bil av ett hus!

En "mod" är väl per definition en modifiering: man ändrar men låter grundtanken finns kvar, oavsett om det är Lego eller inte?
Att bygga en altan eller byta fönster är att modda sitt hus, men att riva huset och bygga en båt av virket är ett altbygge. :)

Stigge72

Citat från: Tektor skrivet 24 September 2015 kl. 23:31
Så, inte skrivet i sten alltså? Jag håller med om att det skulle kunna räknas som en MOD, men kanske inte om jag bygger en bil av ett hus!

En "mod" är väl per definition en modifiering: man ändrar men låter grundtanken finns kvar, oavsett om det är Lego eller inte?
Att bygga en altan eller byta fönster är att modda sitt hus, men att riva huset och bygga en båt av virket är ett altbygge. :)
+1

Emma

Citat från: Tektor skrivet 24 September 2015 kl. 15:15
"Ett altbygge" alltså :)

Ett AB, för att lägga till en till förkortning på listan...
Region Mitten

AndersI

Jag tycker ALT passar bättre, typ "ALT 8080" när jag byggt en månlandare av gamla Super Car.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tektor

Citat från: AndersI skrivet 25 September 2015 kl. 13:30
Jag tycker ALT passar bättre, typ "ALT 8080" när jag byggt en månlandare av gamla Super Car.

På grund av yrkesskada var jag bara tvungen att testa, och ALT+8080 är "É" :)

Stigge72

+1
TBF:er är aldrig fel. :)

Citat från: Tektor skrivet 25 September 2015 kl. 13:40
På grund av yrkesskada var jag bara tvungen att testa, och ALT+8080 är "É" :)
:D

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Tektor skrivet 24 September 2015 kl. 23:31

Men, blir inte alt-bygge detsamma som MOC då? Vad skiljer ett ALT från ett MOC? Att man enbart använder bitar ur ett set, men bygger något helt annat än vad setets ritning säger?

ALT-MOC blir det om man också använder några bitar ur andra set. Hur stor inblandning av andra bitar kan tillåtas innan det blir ett renodlat MOC?

Så många frågor - så lite tid att leva.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Skafte

Vi får väl se till att ALT blir en förkortning för något som förklarar vad det handlar om. Alternativ Legoset-Tolkning, t ex.  :)

Stigge72

Jag skulle säga att en ALT är ett specialfall av MOC. Har man bitar som inte alla kan hittas i ett och samma set, så är det ingen ALT. Extrabitar är ok.

Tektor

Citat från: Stigge72 skrivet 25 September 2015 kl. 20:45
Jag skulle säga att en ALT är ett specialfall av MOC.

Enig.
(Även om jag inte skulle skriva det med versaler eftersom det inte är en initialförkortning. Nu när vi ändå är inne på detaljer :) )

Stigge72

Citat från: Tektor skrivet 25 September 2015 kl. 21:35
Citat från: Stigge72 skrivet 25 September 2015 kl. 20:45
Jag skulle säga att en ALT är ett specialfall av MOC.

Enig.
(Även om jag inte skulle skriva det med versaler eftersom det inte är en initialförkortning. Nu när vi ändå är inne på detaljer :) )
Jorå:
Citat från: Skafte skrivet 25 September 2015 kl. 18:15
Vi får väl se till att ALT blir en förkortning för något som förklarar vad det handlar om. Alternativ Legoset-Tolkning, t ex.  :)
:)

Tektor

Emma

Dags att lägga in ALT (alternativ legotolkning) i första inlägget. Vem har access att göra det?
Region Mitten

Magnus den store

Jag har sett alla möjliga former av set, men det är väl så här?

Sätt: synonym till metod
Sätt: synonym till avseende
Sätt: synonym till bemärkelse
Sätt: synonym till beteende
Sätt: böjningsform av sätta

Sett: böjningsform av se

Seth: namn

Set: del av match såsom tennis
Set: inom styrketräning en uppsättning repetioner
Set: egyptisk gud
Set: en uppsättning legobitar saluförda i en gemensam ask eller påse
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!