Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vilken grön är bästa grön?

Startat av Magnus den store, 15 Februari 2026 kl. 17:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilken grön är bästa grön?

Bright Green
8 (12.5%)
Dark Green
41 (64.1%)
Dark Olive Green
1 (1.6%)
Fabuland Lime
1 (1.6%)
Green
34 (53.1%)
Light Green
0 (0%)
Light Lime
1 (1.6%)
Lime
0 (0%)
Medium Green
2 (3.1%)
Medium Lime
0 (0%)
Neon Green
0 (0%)
Olive Green
33 (51.6%)
Sand Green
28 (43.8%)
Yellowish Green
0 (0%)
Trans-Bright Green
1 (1.6%)
Trans-Green
2 (3.1%)
Trans-Light Bright Green
0 (0%)
Trans-Light Green
0 (0%)
Trans-Neon Green
1 (1.6%)
Chrome Green
1 (1.6%)
Pearl Green
1 (1.6%)
Satin Trans-Bright Green
1 (1.6%)
Metallic Green
1 (1.6%)
Glitter Trans-Neon Green
2 (3.1%)
Mx Foil Dark Gray
0 (0%)
Mx Foil Dark Green
0 (0%)
Mx Foil Light Green
0 (0%)
Mx Olive Green
1 (1.6%)
Mx Pastel Green
0 (0%)

Antal personer som röstat: 64

Magnus den store

Till sommaren släpps , Snobben: Snobbens hundkoja och med den kommer en ny växtbit.

21368.jpg

Å ena sidan är jag glad för ytterligare en växtbit.  :D Å andra sidan är jag besviken för att det 'fel' grön.  :( Personligen föredrar jag Green, Dark Green, Olive Green eller till och med Sand Green, men vilken grön är egentligen bästa grön (oavsett användningsområde)?

Grönt enligt Bricklink:
https://v2.bricklink.com/en-se/catalog/color-guide
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Jenny242

Jag älskar Bright green, (eller Minecraft-grönt som vi kallar den i vår familj ;)  ) Jag använder den till allt ;) 
Visst är det den på den nya växtbiten eller ser jag fel? :)
Jenny242
Region Hufvudstaden

Magnus den store

Citat från: Jenny242 skrivet 15 Februari 2026 kl. 17:46Jag älskar Bright green, (eller Minecraft-grönt som vi kallar den i vår familj ;)  ) Jag använder den till allt ;)
Visst är det den på den nya växtbiten eller ser jag fel? :)

Jag och @Klas Almqvist tror det.

Jenny242

Jenny242
Region Hufvudstaden

Eriol

Bra med en omröstning så att vi kan reda ut frågan ordentligt! Jag saknar dock gammel-green i listan (alltså som riktigt gamla baseplates). Dock är det nog svårt att få vare sig Lego eller Bricklink att erkänna att det är en egen färg...

Skafte

Det här var en av årets bästa trådar hittills!

Dk Green är min favoritfärg alla kategorier, så den är ju given. Vanlig grön är också väldigt användbar och har nostalgivärde. Sen var det hårt mellan Sand och Trans (och kaaaanske Olive). Det fick bli Sand tack vare större mångsidighet.

Fääääääääääärg

Magnus den store

Citat från: Eriol skrivet 15 Februari 2026 kl. 18:31Bra med en omröstning så att vi kan reda ut frågan ordentligt! Jag saknar dock gammel-green i listan (alltså som riktigt gamla baseplates). Dock är det nog svårt att få vare sig Lego eller Bricklink att erkänna att det är en egen färg...

Jo, jag tyckte att det var dags att gå till botten med det här. Tyvärr måste jag avgränsa studien till erkända färger.

andreaseldh

Jag väljer Dark- och Sand- som jag har använt MOC, och Olive- eftersom min avatar har byxor i den färgen.

Sedan är jag nyfiken om Bright- kan vara bäst för -screen?

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 15 Februari 2026 kl. 22:02Sedan är jag nyfiken om Bright- kan vara bäst för -screen?

Kan nog stämma färgmässigt, men jag anar att Lego-bitar är besvärligt blanka.

janhansson

Jag antar att det är Bricklinks färgskala som avses i omröstningen? - LEGO kallar ju det som BL kallar Bright green för Green osv. 

Citat från: Eriol skrivet 15 Februari 2026 kl. 18:31Bra med en omröstning så att vi kan reda ut frågan ordentligt! Jag saknar dock gammel-green i listan (alltså som riktigt gamla baseplates). Dock är det nog svårt att få vare sig Lego eller Bricklink att erkänna att det är en egen färg...

Är det inte samma samma som green, men med ett rejält mått av patina? Eller har de faktiskt skruvat lite på färgskalan över åren? 
(liknande gammelljusgrå i så fall tänker jag)

Myko

Magnus den store

Citat från: janhansson skrivet 16 Februari 2026 kl. 08:32Jag antar att det är Bricklinks färgskala som avses i omröstningen? - LEGO kallar ju det som BL kallar Bright green för Green osv.

Japp, grönt enligt Bricklink.

Magnus den store

Citat från: Skafte skrivet 15 Februari 2026 kl. 18:52Det här var en av årets bästa trådar hittills!

Tackar  :-[

Citat från: Skafte skrivet 15 Februari 2026 kl. 18:52Dk Green är min favoritfärg alla kategorier, så den är ju given. Vanlig grön är också väldigt användbar och har nostalgivärde. Sen var det hårt mellan Sand och Trans (och kaaaanske Olive). Det fick bli Sand tack vare större mångsidighet.

Green är nummer ett hos mig och jag använder den helst för växtlighet. Ska jag bygga landskap/mark så är det den absolut vanligaste färgen i mitt förråd följt av Dark Tan (som ju inte alls är grönt). Green är oftast gräs 'by default'.

På andra plats håller jag Dark Green. Tycker det blir en fin kontrast till Green. Jag har en del brick och plates i den nyansen, men jag gillar inte att använda den till bebyggelse. Någon gång har jag använt den för att markera blött gräs, men egentligen gillar jag inte att blanda färger på så vis.

Sen är det dött lopp mellan Olive Green och Sand Green. Jag gillar Olive Green som kontrasterande växtlighet, medan jag helst låter Sand Green verka som ärgad koppar. Ibland har jag använt Sand Green för växtlighet men i ärlighetens namn är jag inte så förtjust i det.

Nyanserna Green, Dark Green och Olive Green signalerar för mig växtlighet och jag undviker att använda det till annat. Därav är jag tveksam till att köpa exempelvis Dark Green och Olive Green som husbyggarbitar. På samma vis försöker jag undvika Sand Green för växtlighet. De är så att säga signalfärger - tre för växtlighet och en för koppar.

Eriol

Är det bara jag som störs av att Dark Green är för mörk? Tycker kontrasten mot vanlig Green blir för stor och alla har vi väl någon gång tagit fel på 1x1 plates i Dark Green och Black när ljuset varit lite dåligt...

Skafte

Citat från: Eriol skrivet 18 Februari 2026 kl. 10:50alla har vi väl någon gång tagit fel på 1x1 plates i Dark Green och Black när ljuset varit lite dåligt...

Där tycker jag att Dk Blue är ett värre problem!

Men ja, kan det behövas en nyans mellan Green och Dk Green..?