Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vilken grön är bästa grön?

Startat av Magnus den store, 15 Februari 2026 kl. 17:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilken grön är bästa grön?

Bright Green
8 (12.5%)
Dark Green
41 (64.1%)
Dark Olive Green
1 (1.6%)
Fabuland Lime
1 (1.6%)
Green
34 (53.1%)
Light Green
0 (0%)
Light Lime
1 (1.6%)
Lime
0 (0%)
Medium Green
2 (3.1%)
Medium Lime
0 (0%)
Neon Green
0 (0%)
Olive Green
33 (51.6%)
Sand Green
28 (43.8%)
Yellowish Green
0 (0%)
Trans-Bright Green
1 (1.6%)
Trans-Green
2 (3.1%)
Trans-Light Bright Green
0 (0%)
Trans-Light Green
0 (0%)
Trans-Neon Green
1 (1.6%)
Chrome Green
1 (1.6%)
Pearl Green
1 (1.6%)
Satin Trans-Bright Green
1 (1.6%)
Metallic Green
1 (1.6%)
Glitter Trans-Neon Green
2 (3.1%)
Mx Foil Dark Gray
0 (0%)
Mx Foil Dark Green
0 (0%)
Mx Foil Light Green
0 (0%)
Mx Olive Green
1 (1.6%)
Mx Pastel Green
0 (0%)

Antal personer som röstat: 64

Gideon

Citat från: Skafte skrivet 18 Februari 2026 kl. 11:01Där tycker jag att Dk Blue är ett värre problem!

Men ja, kan det behövas en nyans mellan Green och Dk Green..?
MDG!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

MrUzagi

Citat från: Eriol skrivet 18 Februari 2026 kl. 10:50Är det bara jag som störs av att Dark Green är för mörk? Tycker kontrasten mot vanlig Green blir för stor och alla har vi väl någon gång tagit fel på 1x1 plates i Dark Green och Black när ljuset varit lite dåligt...
Jag tycker inte att Dark Green är för mörk, men jag har absolut blandat ihop den med svart ibland i lite dåligt ljus. Även Dark Blue har jag samma problem med ibland. Jag misstänker att det är mer ett ålderstecken (även om jag inte vill erkänna det).

Sydby

Svårt. Gillar olika beroende motiv. T ex dark green mot vitt.

Sen tror jag min röst kommer vara den enda mot den färgen jag röstade för. Swebrick Väst kanske kan klura ut vilken.

andreaseldh

Citat från: Sydby skrivet 18 Februari 2026 kl. 16:02Sen tror jag min röst kommer vara den enda mot den färgen jag röstade för. Swebrick Väst kanske kan klura ut vilken.

Glitter Trans-Neon Green?

Anders67

Rolig omröstning, men o va svårt att välja endast 3, 5 val hade varit mycket enklare!

GustavF

Kul tråd! Och sjukt svårt då allt beror på... Men jag får väl ändå säga som castlebyggare att olive green och sand green är trevliga accentfärger för att bryta allt som är i grått. Där får olive green dock rösten de två emellan som bäst färg. 

För mark så är vanlig green den mest användbara tycker jag. Men Bright green och dark green är inte fel heller :) 

andreaseldh

Citat från: Anders67 skrivet 19 Februari 2026 kl. 10:31Rolig omröstning, men o va svårt att välja endast 3, 5 val hade varit mycket enklare!

Om 4 val hade varit tillåtet, så hade jag röstat enligt nuvarande ställning, alltså:
  • Dark-
  • -
  • Olive-
  • Sand-

Magnus den store

Citat från: Anders67 skrivet 19 Februari 2026 kl. 10:31Rolig omröstning, men o va svårt att välja endast 3, 5 val hade varit mycket enklare!

Citat från: andreaseldh skrivet 19 Februari 2026 kl. 15:38Om 4 val hade varit tillåtet, så hade jag röstat enligt nuvarande ställning, alltså:
  • Dark-
  • -
  • Olive-
  • Sand-

Först tänkte jag bara ha en röst eftersom det handlar om bästa grön, men det kändes för hårt så jag ökade till 3 röster. 55 röstande har i genomsnitt lagt 2,44 röster var. Om det ska göras korrekt ska bara två alternativ ställas mot varandra per röstning, men det blir helt enkelt för många omröstningar. Jag slumpade fram ett slutspelsträd från början men det blir galet många trådar för att får fram brons-, silver- och guldmedaljör.

Greens.png
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Double00

Jag tycker bright green är bästa färgen för gräs i öppna landskap, eller gräsmatta i t.ex. stadsmiljö, när/där solen skiner.

Tänk bakgrunden i Windows XP.
The Story behind the Famous Windows XP Desktop Background | Artsy

lindyhep

Jag har inte dunderkoll på modulex-färger men kan det vara så att mx dark gray egentligen borde vara mx aqua green i röstningslistan?

Magnus den store

Citat från: lindyhep skrivet 21 Februari 2026 kl. 21:30Jag har inte dunderkoll på modulex-färger men kan det vara så att mx dark gray egentligen borde vara mx aqua green i röstningslistan?

Jag har ingen koll, men jag reagerade på att den heter gray. Jag har bara filtrerat på Green.
https://v2.bricklink.com/en-se/catalog/color-guide

Mx Aqua Green ligger under Blue av någon anledning.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!