Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Dedikerat Lego-rum

Startat av lingonmirakel, 28 November 2025 kl. 22:08

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonmirakel

Inspirerad av Bokeslundsparkens tråd (och alla som delat med sig av sina fina rum och goda idéer i Våra Lego-rum!) kommer jag här dokumentera arbetet med att få till ett Lego-rum i vår källare.

Status än så länge är att min fru är övertalad att flytta gymmet till ett mindre rum i källaren som jag snart har tömt på allt annat. Resten har än så länge bara skett i mitt huvud. Men ikväll började jag också skissa lite på layouten i rummet.

CADDEE5E-21C5-4B88-A569-6DD8DDAFD45C.png
Ögonblicksbild. Finns en del att ta tag i...

Detta är planen:

• Tömma rummet och riva den platsbyggda bänken
  • Se över ytskikten och lägga in heltäckningsmatta (kallt källargolv, mysigt för fossingarna ju)
  • Låsa layout, köpa fler lådor och skrivbord och börja inreda
  • Installera belysning när allt är bestämt (utanpåliggande som allt annat i källaren, gör livet enkelt :) )

Kommer köra vidare på de saker jag redan investerat i (och är nöjd med), nämligen:

• Bauhaus-lådor
    Har idag 30. Räknar med 90-120 totalt
  • Små och stora Stanley-lådor
    Har 27 idag. Räknar med 50-60 totalt. Nyköpen blir mest varianten med stora lådor.
  • IKEA AdilsLagkapten och ev. Alex
    Har 5 bord om 120x60 cm, behöver 2-3 till. Behöver få till lösning där benen ej är i vägen för mycket. Ev. ett höj- och sänkbart.
  • Spotskenor från Qazqa
    Hellre 20 för många än 1 för lite :)

Här kommer status på skissandet efter några timmar på floorplanner.com:

layout.jpg
Lär bli fler layouttest innan jag är klar...

3d.jpg
En titt in i ett av rumsförslagen. De vita hyllorna är tänkta att representera Bauhaus-lådorna, de beiga Stanley. Lejonet man kan skymta är tänkt att representera en nedfällbar duk för fotografering
Instagram: miken_mocs

Bokeslundsparken

Spännande att följa och kul att du också "caddar" upp det!  Belysningen är viktig så att du själv inte skuggar det du bygger på. Jag saknar det över min skiva men ska fixa det så småningom.
In vino veritas.

lingonmirakel

Citat från: Bokeslundsparken skrivet 28 November 2025 kl. 22:59Spännande att följa och kul att du också "caddar" upp det!  Belysningen är viktig så att du själv inte skuggar det du bygger på. Jag saknar det över min skiva men ska fixa det så småningom.
Ja, gjorde misstaget att sätta skenorna för långt bakom diskhon i köket så där skuggar man själv den yta man vill ha upplyst. Så det misstaget kommer jag inte göra igen  (y)

Gideon

En lite tråkig påminnelse, men säkerhets skull: när man inreder ett källarrum ska man nog vara lite försiktig med eventuella utmaningar med fukt. T ex passa sig för hur mycket man "tilläggsisolerar" på insidan. Heltäckningsmatta låter skönt men inte helt problemfritt om man sen ställer legolådor på den och t ex flyttar daggpunkten till mattan och får problem med att det blir kondens och sen mögel på golvet. Samma sak med källarväggarna, jag valde själv att ta bort bakstyckena från mina Billy-hyllor mot ytterväggen för att inte skapa en onödig risk att det blir kallt och rått där bakom med dålig lukt mm som följd.

Om man har viss markfukt som behöver kunna "andas" bort så är det också viktigt att man inte stänger in fukten mot golvet.

@Zilmrud är väl expert på sånt här och kan nog ge bättre råd.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Godtfred

Varför föredrar du spottar istället för, eller komplement till mer rundstrålande armaturer? Själv gillar jag Ikeas "Nymåne".

lingonmirakel

Citat från: Gideon skrivet 29 November 2025 kl. 09:03En lite tråkig påminnelse, men säkerhets skull: när man inreder ett källarrum ska man nog vara lite försiktig med eventuella utmaningar med fukt. T ex passa sig för hur mycket man "tilläggsisolerar" på insidan. Heltäckningsmatta låter skönt men inte helt problemfritt om man sen ställer legolådor på den och t ex flyttar daggpunkten till mattan och får problem med att det blir kondens och sen mögel på golvet. Samma sak med källarväggarna, jag valde själv att ta bort bakstyckena från mina Billy-hyllor mot ytterväggen för att inte skapa en onödig risk att det blir kallt och rått där bakom med dålig lukt mm som följd.

Om man har viss markfukt som behöver kunna "andas" bort så är det också viktigt att man inte stänger in fukten mot golvet.

@Zilmrud är väl expert på sånt här och kan nog ge bättre råd.

Tack! Har koll på fuktkvoterna i väggar och grunden under källarplanet och de är utan anmärkning Så vi kan kalla det en kalkylerad risk. Men man skulle kanske säkra upp med en mellanskikt, typ https://www.clasohlson.com/se/Hestraplattan-Universa-golvplatta-grå,-11-pack/p/31-6892

lingonmirakel

Citat från: Godtfred skrivet 29 November 2025 kl. 09:20Varför föredrar du spottar istället för, eller komplement till mer rundstrålande armaturer? Själv gillar jag Ikeas "Nymåne".
Antagligen okunskap parat med en vilja att inte krångla till saker i onödan. Hur skulle du designa belysningen i ett sånt här rum? Jag är mycket mottaglig för goda råd :)

Gideon

Citat från: lingonmirakel skrivet 29 November 2025 kl. 09:42Tack! Har koll på fuktkvoterna i väggar och grunden under källarplanet och de är utan anmärkning Så vi kan kalla det en kalkylerad risk. Men man skulle kanske säkra upp med en mellanskikt, typ https://www.clasohlson.com/se/Hestraplattan-Universa-golvplatta-grå,-11-pack/p/31-6892
Fukt är lurigt, kan bero på många faktorer. T ex så stiger ju relativ luftfuktighet (ibland till daggpunkten) när varm utomhusluft på sommaren kyls ned nere i en kallare våning, så det är inte bara fukt utifrån man ska passa sig för.

Att inreda en källare är ett riskprojekt där man ska tänka sig för ordentligt kring vilka lösningar som passar. Jag har använt precis såna där Hestra-plattor nere i gropen under vårt lekrum (fd poolrum) för att inte lådor och annat där ska stå direkt på betonggolvet där (som jag vet saknar adekvat dränering dessutom). Har även en luftavfuktare där, men den hjälper inte mot att det ibland blir fuktigt underifrån på själva betongen.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Klas Almqvist

https://subfloor.se/uppreglade-golv/?gad_source=1&gad_campaignid=36103478&gbraid=0AAAAAD3iFIKCKgpB2k4JihZL6-dykKb8G&gclid=Cj0KCQiA0KrJBhCOARIsAGIy9wAcAfIJRTtLoUqTjfU4Ik8E2U1BdlY1xVl9QPKbCj0xdgaHWbVUKcAaApNkEALw_wcB

Lång länk men detta system har jag använt i garaget då jag byggde butikens golv fördelen är att du kan ha luft spalt mot vägg och isolera golvet smidigt går även ha en fläkt som kör runt luften under konstruktionen.

Godtfred

Citat från: lingonmirakel skrivet 29 November 2025 kl. 09:44Antagligen okunskap parat med en vilja att inte krångla till saker i onödan. Hur skulle du designa belysningen i ett sånt här rum? Jag är mycket mottaglig för goda råd :)
Spottar kan vara snyggt för att få dramatik. Men praktiskt är de knappast. Blir varierande belysning och många hårda skuggor, inte minst från dig själv. Jag föredrar därför mer utsträckta ljuskällor för en arbetsyta. Flimmerfritt och Ra>90 är minimumkrav. Billiga lysrörsliknande earmaturer kan ha Ra=80, då kan det bli jobbigt att skilja legofärger åt...
4st Nymåne borde räcka och bli över i ditt rum. Men lär finnas en uppsjö av led-paneler i olika former att välja från.

lingonmirakel

Citat från: Godtfred skrivet 29 November 2025 kl. 10:10Spottar kan vara snyggt för att få dramatik. Men praktiskt är de knappast. Blir varierande belysning och många hårda skuggor, inte minst från dig själv. Jag föredrar därför mer utsträckta ljuskällor för en arbetsyta. Flimmerfritt och Ra>90 är minimumkrav. Billiga lysrörsliknande earmaturer kan ha Ra=80, då kan det bli jobbigt att skilja legofärger åt...
4st Nymåne borde räcka och bli över i ditt rum. Men lär finnas en uppsjö av led-paneler i olika former att välja från.
Tack för goda råd, kommer tänka om belysningen!

pehter aka ibbe

Citat från: lingonmirakel skrivet 29 November 2025 kl. 09:44Antagligen okunskap parat med en vilja att inte krångla till saker i onödan. Hur skulle du designa belysningen i ett sånt här rum? Jag är mycket mottaglig för goda råd :)

Personligen har jag aldrig förstått storheten med spottar....

Kör med ledpaneler hängades i wire från taket. Frugan såg tveksam ut tills hon var och kikade på min byggplats, efter det ville hon också ha det.
Jag har köpt våra ledpaneler från Jula

Edit:
Nu var det några år sedan jag köpte våra och dom dom säljer idag verkar vara ha andra värden så jag vet inte hur bra dom är idag tyvärr.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

lingonmirakel

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 29 November 2025 kl. 19:36Personligen har jag aldrig förstått storheten med spottar....

Kör med ledpaneler hängades i wire från taket. Frugan såg tveksam ut tills hon var och kikade på min byggplats, efter det ville hon också ha det.
Jag har köpt våra ledpaneler från Jula
Tack, lutar mot något sådant rakt ovanför arbetsytor parat med bred allmänbelysning (y)

lingonmirakel

Är nu uppe i åtta olika skisser över layout och har nog landat i en favorit som jag går vidare med och får känna på på riktigt när det blir dags. Ett nytt krav för rummet har tillkommit, och det är att barnen ska få ha en egen plats så att vi slipper kivas om bordsyta.

layout_30nov_2.jpg

Har också kommit en bit nere i källaren. Har gjort mig av med en gammal jacuzzi och ett torkskåp och har börjat flytta gymmet till ett annat rum. Nästa vecka kommer jag igång på riktigt!

lingonmirakel

Någon som kan tipsa om en riktigt skön Lego-byggarstol med snurrfunktion och nackstöd? Max 6000.