Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2026

Startat av o0ger, 15 Oktober 2025 kl. 08:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Citat från: Larry Lars skrivet 03 Januari 2026 kl. 12:08Edit: Fanns ju Instruktioner. Konstig placering, där den inte alls verkar nödvändig.

Borde kunnat lösas med en vanlig cheese-slopes, men jag ska inte klaga.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Klas Almqvist

SmartPlay! Vad tror och tycker vi om detta?

o0ger

Några nya bitar har dykt upp på https://euipo.europa.eu/eSearch/#details/owners/154249

M674DBIVNK56FON27UQIXB6ZFHLGKMWV6UMDTV3PBN4RIPEISC7LPQ6DJKNSK2LSU6XUFW2HQ75UE.jpg

M674DBIVNK56FON27UQIXB6ZFHLGKMWV6UMDTV3PBN4RIPEISC7C3TEOHRHGA3KBP7UC3HZ7K3JZ4.jpg

M674DBIVNK56FON27UQIXB6ZFHLGKMWV6UMDTV3PBN4RIPEISC7KBO7ASWGMEWY7JXHNR3P37LA2O.jpg

M674DBIVNK56FON27UQIXB6ZFHLGKMWV6UMDTV3PBN4RIPEISC7AZRVCSXW6B3E5CFRGUB7KEC3F2.jpg

Ja, ni ser rätt, en 1x1 rund kvart-brick

Även en ny socket-bit. Den finns bara i 2x2-utförande tidigare.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Klas Almqvist skrivet 06 Januari 2026 kl. 08:47SmartPlay! Vad tror och tycker vi om detta?

Lite kul, men ganska värdelös för AFOLs om den inte går att programmera själv tycker jag.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Klas Almqvist

Citat från: o0ger skrivet 06 Januari 2026 kl. 10:24Lite kul, men ganska värdelös för AFOLs om den inte går att programmera själv tycker jag.

Jag tror den är färdig programmerad efter varje set som den kommer tillhöra och att dom har rättigheter till ljud och ljus.

janhansson

Citat från: Klas Almqvist skrivet 06 Januari 2026 kl. 08:47SmartPlay! Vad tror och tycker vi om detta?
Om jag fattar detta korrekt så är det typ Super Mario-tekniken krympt till minifigskala. Vi får se, men verkar dra upp priserna för set av tveksam kvalitet, så jag tror inte på det. 

Larry Lars

Efter alla generiska LEGO-SW-vindrutor kommer nu en super-specifik ihoptryckt variant för att ge plats åt Smart-biten? :(

För visst är den väl ny??

Bilder på set hos Brick Fanatics
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

ColA

Citat från: Larry Lars skrivet 06 Januari 2026 kl. 13:42

Efter alla generiska LEGO-SW-vindrutor kommer nu en super-specifik ihoptryckt variant för att ge plats åt Smart-biten? :(

För visst är den väl ny??

Bilder på set hos Brick Fanatics
Oj vad barnet ser lycklig ut så det måste vara bra  ;D ;D

Myko

Jag var aldrig lycklig som barn, nu förstår jag varför.

Teabox

Meh. Tror priset kommer döda idén.

Hade hellre sett något med ljus än ljud. Saknar set som och :)

Larry Lars

Kära nybitsvänner! :)
Det känns som vi inte pratat tillräckligt om denna nybit, 7688.

En transparant bit som erbuder en hel del roliga möjligheter, ovala fönster inte minst.

Jag menar, en oval 3x4 är väl något av en prestation för TLG som oftast landar i symetriskt och redan etablerade passformer. ;)  Med knopparna uppåt dessutom.

Larry Lars

Upptäckte precis att förra årets nybit 7729 kommer i en ny mer användbar färg, svart.

Ännu ett nybits-skäl att köpa Ferrarin . :)

o0ger

Det kommer nya set inom LEGO Education. Det verkar som att Spike kommer fasas ut. Det som är extra intressant är dock att det dyker upp ett nytt system för spår. Påminner om monorail.

https://education.lego.com/en-gb/lego-education-computer-science-and-ai/

Tyvärr brukar LEGO Education vara svårt att få tag på. Vi får hoppas spåren kommer i fler färger och dyker upp på PAB.

Tunnan

Citat från: o0ger skrivet 13 Januari 2026 kl. 08:40Det kommer nya set inom LEGO Education. Det verkar som att Spike kommer fasas ut. Det som är extra intressant är dock att det dyker upp ett nytt system för spår. Påminner om monorail.

https://education.lego.com/en-gb/lego-education-computer-science-and-ai/

Tyvärr brukar LEGO Education vara svårt att få tag på. Vi får hoppas spåren kommer i fler färger och dyker upp på PAB.

Skulle Lego släppa en värdig efterföljare på monorail skulle väl hela communityn gå vild och fabrikerna få jobba övertid i två år 🫣

o0ger

Well. Det ser onekligen ut som att den här transparenta biten sluter runt spåret och enligt några andra animationer så kan motorn köra runt på spåret.

2026-01-13 08_59_35-Shell Handwriting Canvas.png

Verkar också som att du kan få motorn att agera på olika sätt beroende på vilka färger sensorn ser. (Vad sägs om en växel som tex byter spår om det kommer ett rött tåg?)