Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2026

Startat av o0ger, 15 Oktober 2025 kl. 08:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Citat från: Magnus den store skrivet 25 November 2025 kl. 22:43Menar du inte 1871?

Jo det är klart jag gör. Var tusan fick jag den siffran ifrån?  ,:)

Larry Lars

Flera nybitar presenterade och förklarade i en bitspecifik intervju med Design Manager Christopher Leslie Stamp.

Jag gillar idén med en plate 2x6 med jumper-funktionalitet för att få egenskaper som de tidigare löst med stora hela chassi-bitar.

Intervju hos New Elentary
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Tunnan

Citat från: CopMike skrivet 05 December 2025 kl. 18:48Den är tillbaka <3!
4216

https://www.newelementary.com/2025/12/review-11371-shopping-street-from-lego.html

Redan lagt den på sorteringsövningsönskelistan med litet hopp om att den kan komma med i år 🫣😇

Larry Lars

Å så kommer då några fler av bitarna som det har ryktats om. Wedge tiles samt inner-hörn-cheese.

Kommande set hos LEGO.com

Magnus den store

Citat från: Larry Lars skrivet 06 December 2025 kl. 17:32Å så kommer då några fler av bitarna som det har ryktats om. Wedge tiles samt inner-hörn-cheese.

Såklart det är Speed Champions som nyttjar innerhörns-slopen. Jag har funderat på vilket tema som kommer använda den. Vill ha den i tegeltaksfärger bara, men det är bara en tidsfråga.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Larry Lars

Ny stor bit från temat "Dreamzzz".

Följer du länken får du även ett bra exempel på varför jag envisas med att länka till artiklar från "New Elementary". De gräver alltid djupt i nya bitars mått och kopplings-möjligheter. Denna gång finns det faktiskt något av ett mysterium.

Artikel hos New Elementary

Magnus den store

Kristallen känns feldesignad. Dels med vinklarna som inte passar med andra vinklar, dels med en ensam plupp på toppen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Larry Lars

De här bitarna har vi redan nämnt tidigare, men jag gillar att läsa ordentliga genomgångar om hur nya bitar passar in i systemet. Jag tycker det finns flera a-ha-upplevelser att få från bilden ovan. :)

Nybitsartikel hos New Elementary

Larry Lars

Nu kan jag presentera bildbevis på undersidan av den nya versionen av makaron-tilen 27925.

Nya fina möjligheter när en ny antistud gör det möjligt att sätta den på en 87580.

New version 2026 "Tile, Round Corner 2 x 2 Macaroni"

by Larry Lars, on Flickr

Larry Lars

Nytt SW-skepp kommer med ny cool tile. Med två olika tryck till att börja med.

Recension hos New Elementary

Eriol

Citat från: Larry Lars skrivet 26 December 2025 kl. 14:19Nu kan jag presentera bildbevis på undersidan av den nya versionen av makaron-tilen 27925.

Nya fina möjligheter när en ny antistud gör det möjligt att sätta den på en 87580.

New version 2026 "Tile, Round Corner 2 x 2 Macaroni"

by Larry Lars, on Flickr
Men kommer den där finnas i icke-transparenta färger också? Brukar det inte vara olika gjutformar för genomskinliga och vanliga bitar?

Larry Lars

Citat från: Eriol skrivet 28 December 2025 kl. 10:00Men kommer den där finnas i icke-transparenta färger också? Brukar det inte vara olika gjutformar för genomskinliga och vanliga bitar?

Så här har jag förstått det:

De kan välja att göra gjutformar som klarar båda sorterna, även när de börjar med en ogenomskinlig bit.
Den för transparant klarar alltid båda. Det är åt andra hållet det är en begränsning om de inte planerat för det i förväg.

Med den uppdaterade plasten för transparant är olikheterna mindre har jag fått för mig. Det nämns en del om detta i en intervju jag länkat till tidigare.

Designer-intervju hos New Elementary

Larry Lars

Letar fortfarande efter "cheese slope ytterhörn". Enligt nybits-listan hos New Elementary ska 2 st svarta finnas med i .
Hjälp mig med info om var dessa sitter. Måste kanske ut och köpa ett ex. :)

Edit: Fanns ju Instruktioner. Konstig placering, där den inte alls verkar nödvändig.

Skafte

Ja det var en stöddig lista med nya bitar och dito färger. Över 40 av dem hamnade i min Wanted list till färgsamlingarna.  ::)

Här är den:
IMG_0809.jpg