Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2026

Startat av o0ger, 15 Oktober 2025 kl. 08:27

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Ny bracket kommer i Speed Champions Delorean. Det var någon i LDRAW-forumet som förutspådde den redan i maj -25

bracket.png

bracket2.png
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Larry Lars

Citat från: o0ger skrivet 15 Oktober 2025 kl. 08:27Ny bracket kommer i Speed Champions Delorean. Det var någon i LDRAW-forumet som förutspådde den redan i maj -25
En riktig toppenbit!

Jag har retat mig på att alla brackets av den här typen har samma matematik när det gäller fästet. Det är som att det först måste komma en annan typ av bit, 41682, och bryta den heliga symmetrin innan det är "fritt fram". ;)  
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Larry Lars

Jag gillar verkligen att det kommer "Cheese slopes" i längderna 3 och 4.

Det har ju även ryktats om hörn-bitar, men personligen tycker jag att fler längder är viktigare för ökad variation när jag bygger.
En stor yta med många små "slopes" blir ofta väldigt plottrigt med alla tydliga skarvar.

Artikel hos New Elementary

Larry Lars

New Elementary gissar på en ny bit samt gissar dess mått. Vad tror ni?

o0ger

Citat från: Larry Lars skrivet 04 November 2025 kl. 11:20New Elementary gissar på en ny bit samt gissar dess mått. Vad tror ni?
Jag tror det stämmer. Det finns en bild med en massa bitar som ryktas dyka upp nästa år. Flera av de bitarna har nu verifierats och denna kvartscirkel var med på bilden.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

ColA

Citat från: Larry Lars skrivet 04 November 2025 kl. 11:20

New Elementary gissar på en ny bit samt gissar dess mått. Vad tror ni?

Jag behöver den i tan så skynda på nu Lego  :P

lindyhep

Citat från: o0ger skrivet 04 November 2025 kl. 11:32Jag tror det stämmer. Det finns en bild med en massa bitar som ryktas dyka upp nästa år. Flera av de bitarna har nu verifierats och denna kvartscirkel var med på bilden.

Den där bilden ser vääääldigt bekant ut och jag undrar om det inte faktiskt var de som stod från Bricks and Pieces i Skaerbaek som visade den.
Ögat, lådan, cheese slopesen och de där vinklade tilesen längst fram minns jag helt säkert från bilden de hade.

Larry Lars

Ny intressant bit. Ett tag verkade nybitarna i blomserien luta åt att vara väl blom-specifika.
Denna blir ett uppfriskande undantag.
(Det nya enkel-bladet tänker jag inte gnälla på. Användbart.)

o0ger

Citat från: Larry Lars skrivet 06 November 2025 kl. 19:09Ny intressant bit. Ett tag verkade nybitarna i blomserien luta åt att vara väl blom-specifika.
Denna blir ett uppfriskande undantag.
Känns som en given motorhuv till speed champions? Eller så kommer den i transparanta färger som vindrutor senare.

robinnilsson403

Herbie tänker jag på när jag ser den.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Larry Lars

F1 fortsätter att ge oss roliga nyheter. Bilden ovan visar en "2x2x⅔ curved slope"

Detta set innehåller även de nya bitarna som kan beskrivas som "tile-versioner" av bitarna;24307 och 24299

Larry Lars

Ny växtlighet i höstlig färg kommer till våren. Roligt att tomten ser ut att vara släkt med de tidigaste minifigurerna :)

Fåglarna med tryck är väl de som nämndes på den bild med rykten om kommande bitar det talats om en hel del. Det mesta från den bilden har ju dykt upp nu.

Höstträdgård hos LEGO.com

Skafte

Här har vi en ny mysig curved slope-hörnbit!

IMG_0684.jpg
Brick Round Curved 1 x 1 x 1 Quarter Dome (5848)

Väldigt lik 5083 som bara är ett par år gammal, men en plate lägre. Jag ser användningsområden inte bara på rälsbussar.

Mer info på New Elementary, varifrån jag tydligen också stulit typsnittet...

Magnus den store

Citat från: Skafte skrivet 25 November 2025 kl. 22:32Väldigt lik 5083 som bara är ett par år gammal, men en plate lägre. Jag ser användningsområden inte bara på rälsbussar.

Menar du inte 1871?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

robinnilsson403

I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark