Lego Pick a Brick har flyttat färdigt till Polen

Startat av another brick in the wall, 16 December 2024 kl. 19:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Tunnan

Fått någon klarhet i begränsningen i antalet?

Skafte

Citat från: Tunnan skrivet 21 Februari 2025 kl. 15:47Fått någon klarhet i begränsningen i antalet?
Jag frågade på New Elementary och en som varit på dragning från PaB-teamet skrev idag att det var för att begränsa tillgången på nya bitar, så att alla intresserade kunde få ta del av det. Man får ju hoppas att det släpper successivt, varefter bitarna inte anses som nya längre...

Tunnan

Citat från: Skafte skrivet 24 Februari 2025 kl. 17:44Jag frågade på New Elementary och en som varit på dragning från PaB-teamet skrev idag att det var för att begränsa tillgången på nya bitar, så att alla intresserade kunde få ta del av det. Man får ju hoppas att det släpper successivt, varefter bitarna inte anses som nya längre...
Kan man ju förstå men de kunde ju lagt ribban liiite högre men de testar väl sig fram lite får man hoppas..

Cleefuzz

Idag fick jag mail om att 8 olika delar (31 bitar totalt) tagits bort från min order från 23 november. Börjar förlora hoppet på att få några bitar överhuvudtaget, samtidigt som min lust att bygga Lego sjunkit till en all time low. Förtroendet för Lego som företag har aldrig varit så lågt som nu.

Cleefuzz

En ny dag, ett nytt mail med bitar som tagits bort från min order från 23 november. Uppe i totalt 33 olika element, sammanlagt 128 bitar. Man hade ju kunnat förvänta sig att den här informationen skulle ha kommit något tidigare. Vissa bitar beställde jag dock specifikt för att de skulle gå ur produktion snart efter beställningsdatum, men det blir ju mindre och mindre kvar av ordern... än så länge är det dock bara någon enstaka bit som plockats bort som faktiskt ingår i det som jag hade tänkt göra julklappsbyggen av. Kanske de hinner leverera nåt innan nästa jul i alla fall. Snart slut på salt i karet... (n)

Cleefuzz

Intresseklubbens anteckning om min förlorade order:

Loggade in på Lego idag för att upptäcka att hela bästsäljardelen från min order från Insiderhelgen den 23 november nu annullerats. Jag hade väl det på känn att det skulle bli så, men då jag är förvånad över att det inte hade gått ut något mail eller övrig information om detta så ringde jag kundtjänst för att höra mig för. 

Kundtjänsten är alltid trevlig och de ursäktade sig så mycket för det som inträffat. Det fanns ingen anteckning i ärendet att det skulle ha hänt något med ordern sedan den 13 mars, samma datum då tredje mailet med info om delar som plockats bort från ordern kom. Varför ordern fastnat och ingenting av bästsäljardelarna skickats ut kunde jag inte få svar på. Jag vet dock att den legat som restnoterad tills någon gång innan Partille-eventet. Vanligtvis brukar de försöka invänta ett tag om någon bit gått ur lager men därefter skicka övriga bitar, men här har alltså inget av bästsäljarna skickats.

Kundtjänst sa att de kunde lägga upp en ny order på de bitar som finns i lager (vilket lät lite lockande om det är så att några av delarna jag behöver numera omfattas av 10-bitarsbegränsningen och detta inte gäller för kundtjänst) men jag sa att det nog är bäst om jag går igenom och kollar vilka bitar som finns, då det är osäkert om jag kan få ihop mina julklappsbyggen om jag inte direkt vet vilka bitar en sådan order innefattar. Då är det kanske bättre att jag letar efter alternativa delar eller köper på Bricklink.

Jag frågade också om begränsningen på 10 bitar som införts på vissa element, och hen visste inte riktigt varför det hade gjorts men spekulerade i att det införts för populära bitar för att undvika att vissa köper upp dem och säljer dem vidare dyrt när de inte finns i lager längre. Jag frågade om begränsningen hade något att göra med lagerflytten och att komma ikapp med ordrar, men det visste kundtjänsthandläggaren specifikt, men hen trodde det var en temporär begränsning åtminstone vad gäller de vanligt förekommande element som också omfattas av begränsningen.

I och med att kundtjänsthandläggaren sa att synpunkterna som framkommit under samtalet skulle skickas vidare till PaB-teamet så fick fick jag passa på att framföra att PaB normalt är en mycket uppskattad tjänst. Det är trots allt många av oss som ser positivt på de förändringar som skett, t.ex. att alla element blivit bästsäljare samt möjligheten att ladda upp bitlistor för våra digitala byggen, varför många i legocommunityt hoppas att tjänsten med alla satsningar och förändringar som gjorts ska leva kvar, och det försäkrade hen mig om att det inte fanns några planer på att sluta med tjänsten.

Som plåster på såren för hanteringen av min order fick jag 3000 Insiderpoäng, samt 2000 extra poäng motsvarande de poäng jag gått miste om i och med att beställningen gjordes när det var dubbla Insiderpoäng. De har ju såklart inte debiterat mig för de bitar som inte skickats. Utöver detta fick jag ju info innan jul att jag även fick behålla retroskivspelaren och jultåget som var GWP:er vid beställningstillfället.

Det var ju trist att jag inte kunde få tag på alla de element jag ville ha. Många var på väg ut ur produktion vid beställningstillfället redan, vilket sannolikt orsakat problemet, men Lego har i alla fall försökt kompensera för bortfallet. Så jag får väl försöka stänga det här sorgliga kapitlet.

ckk

Så trist att de tappade ordrar helt där i glappet, skönt att du fick lite ersättning som tröst @Cleefuzz!

Nu verkar de ha fått ordning på det dock, jag la en relativt blygsam order på ~150 technic liftarms för att fylla på förråden samt ett gäng enstaka element i onsdags kväll, och det är redan plockat och skickat!

Skafte

Nu har PaB uppdaterats så att det bara visas en färg på varje bit, men med färgrutor under så man ser vilka andra som finns, samt ett prisintervall. Klickar man på biten är det lätt att se vilka färger det handlar om. Vet inte vad jag tycker än, men det är ju alltid svårt med förändring... Förhoppningsvis kommer det gå fortare att bläddra igenom när man vant sig, man man får ju inte den omedelbara feelingen för en bit om den är i en annan färg än den man behöver. Kanske.

Tyvärr är många av de nya ännu ej i lager.  :(

MrUzagi

Citat från: Skafte skrivet 04 Juli 2025 kl. 12:20Nu har PaB uppdaterats så att det bara visas en färg på varje bit, men med färgrutor under så man ser vilka andra som finns, samt ett prisintervall. Klickar man på biten är det lätt att se vilka färger det handlar om. Vet inte vad jag tycker än, men det är ju alltid svårt med förändring... Förhoppningsvis kommer det gå fortare att bläddra igenom när man vant sig, man man får ju inte den omedelbara feelingen för en bit om den är i en annan färg än den man behöver. Kanske.

Tyvärr är många av de nya ännu ej i lager.  :(

Det verkar inte omedelbart synas om en bit finns i lager eller inte heller, vilket jag tycker är mindre bra.

Gideon

Tycker att de har haft en hel del problem på senaste med helt vanliga bitar som inte funnits i lager (t ex brick 1x8 lbg, plate 2x4 lbg etc).
Annars är jag riktigt förtjust nu i funktionen att ladda upp en csv-fil och omedelbart kunna lägga till en större mängd bitar, har främst använt det till jobb-beställningar men ser lätt hur man också skulle kunna göra "sparade kundvagnar" av det också.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Gideon

#55
Störde mig på att det saknades en fönsterruta till de nya 1x3x2... men upptäckte att det var mer som inte stämde 🙃
Så jag räknade för ovanlighetens skull igenom hela beställningen och blev minst sagt förvånad...! Nyanställda eller sommarpraktikanter på lagret?

IMG_5786.jpg
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Bokeslundsparken

Citat från: Gideon skrivet 05 Juli 2025 kl. 13:33Störde mig på att det saknades en fönsterruta till de nya 1x3x2... men upptäckte att det var mer som inte stämde 🙃
Så jag räknade för ovanlighetens skull igenom hela beställningen och blev minst sagt förvånad...! Nyanställda eller sommarpraktikanter på lagret?

IMG_5786.jpg
Ingen dålig bonus!
In vino veritas.

Skafte

Mycket intressant, man kan ju hoppas att samma person packar min order...

Nu fanns de bitar jag var ute efter att beställa. Jag lade märke till att ingen av dem hade maxantal (även om det inte var jättemånga jag beställde 10+ av). Någon annan som råkat ut för det på sistone?