Lego Pick a Brick har flyttat färdigt till Polen

Startat av another brick in the wall, 16 December 2024 kl. 19:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Barbaroux

Är begränsning av antal bitar något nytt som införts den här veckan? Jag gjorde en ganska stor beställning i lördags som jag delade upp i 3 olika order och då var det inga problem. Den enda begränsningen jag såg var wolfpack torso som jag tror var begränsad till 20 st. För min del har jag aldrig varit med om att det funkat så smidigt som den här gången. Jag har sex paket aviserade för leverans hem till dörren idag. Förstår frustrationen för er som har gamla beställningar som ännu inte levererats. För min egen del så är problemet snarare att det kom för fort för jag har andra planer till helgen och har inte tid att ta hand om mina bitar. :D

lingonmirakel

Citat från: Barbaroux skrivet 14 Februari 2025 kl. 07:37Är begränsning av antal bitar något nytt som införts den här veckan? Jag gjorde en ganska stor beställning i lördags som jag delade upp i 3 olika order och då var det inga problem. Den enda begränsningen jag såg var wolfpack torso som jag tror var begränsad till 20 st. För min del har jag aldrig varit med om att det funkat så smidigt som den här gången. Jag har sex paket aviserade för leverans hem till dörren idag. Förstår frustrationen för er som har gamla beställningar som ännu inte levererats. För min egen del så är problemet snarare att det kom för fort för jag har andra planer till helgen och har inte tid att ta hand om mina bitar. :D
Av 32 lots var dessa 6 begränsade till max 10 för mig. Den mest förvånande är ju plate 1x2 som man sällan klarar sig på 10 st av.

begransade_bitar.jpg

(Färgerna är green, trans dark blue och light nougat.)
Instagram: miken_mocs

Klas Almqvist

Fick det på denna bit i Medium Nougat

o0ger

Min gissning är att LEGO vill att PAB ska vara tillgänglig för de som vill komplettera sina set men enstaka bitar. Genom att dra ner på antalet gör de det också svårare för s.k. scalpers att lägga beslag på stora mängder åtråvärda bitar som sedan säljs dyrt på BL.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MrUzagi

Citat från: o0ger skrivet 14 Februari 2025 kl. 10:24Min gissning är att LEGO vill att PAB ska vara tillgänglig för de som vill komplettera sina set men enstaka bitar. Genom att dra ner på antalet gör de det också svårare för s.k. scalpers att lägga beslag på stora mängder åtråvärda bitar som sedan säljs dyrt på BL.

Inte omöjligt. Men det gör PaB mindre användbart för oss som inte scalpar och behöver köpa dyrare bitar (där så är fallet) på Bricklink ändå.

Cleefuzz

Det förtar ju en del av funktionaliteten att kunna lägga in bitlistor direkt från Stud.io om det ändå finns en begränsning i antal bitar.

Förhoppningsvis är det kanske en begränsning för att minska plockandet tills dess att de har behandlat MIN order specifikt.  ;)

Eriol

Citat från: Klas Almqvist skrivet 14 Februari 2025 kl. 09:42Fick det på denna bit i Medium Nougat

Är det inte exakt den biten som man kan köpa på väggen i Lego Store?!?

Klas Almqvist

Citat från: Eriol skrivet 14 Februari 2025 kl. 14:02Är det inte exakt den biten som man kan köpa på väggen i Lego Store?!?

Vet inte kommer från Göteborg vi har ju ingen LS! :D

Kan vara så någon som har bättre koll kanske kan svara på det!  :o

Frike

Jag beställde också en del bitar häromdagen och när jag kollar nu ser jag att flera är begränsade till 10. Brukar ofta beställa större antal från PaB när jag ändå passar på, hoppas verkligen att detta är temporärt.

En specifik bit behövde jag betydligt fler än 10 av... Måste ha missat det innan jag gick vidare till kundvagnen - trist! :(

Skafte

Det här tycker jag är något Hr ambassadören @Anders67 kanske skulle kunna kolla upp? Om begränsning till (mycket låga antalet) 10 st av vissa bitar på PaB är en tillfällig förändring medan de kommer ikapp med sin backlog, eller om de har behövt införa det av andra anledningar. Det minskar ju dramatiskt nyttan av att handla från PaB, särskilt för större byggprojekt eller om man vill göra 100+ av ett litet egendesignat set.  :(

Klas Almqvist

Gjorde ett random test slutade inte så bra!

MrUzagi

Det verkar lite slumpmässigt vad som är begränsat och inte.

T.ex. vänster och höger 2x4 wedges. Här verkar det vara samma färger som är begränsade, även om inte båda varianterna har samma färger tillgängliga.
10Left.png 10Right.png

1x1 tiles. Här verkar det inte vara samma färger som är begränsade.

10_1x1_tile_1.png 10_1x1_tile_2.png

Gideon

Fick ett kuvert med bitar nu från en beställning jag gjorde 24 november 2024, 3 månaders leveranstid...

Ser ut att ha varit väldigt manuellt hanterad med en enklare följesedel än vanligt och bitnamn på danska.

Sista BaP-ziplock-påsen?

IMG_3870.jpg

Verkar också ha fallit bort en del bitar, iaf blev det bara "DÆCKPLADE 1X2, DEG. 45, CUT VENSTRE" men inga åt höger.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Klas Almqvist

Beställnings datum: 2025-02-15 kom idag: 2025-02-21.

Gideon

Citat från: Klas Almqvist skrivet 21 Februari 2025 kl. 14:13Beställnings datum: 2025-02-15 kom idag: 2025-02-21.
Snyggt! Det börjar bli en bra tjänst :)

Har också fått ett antal beställningar som gjorts långt senare än november, men de hade visst en del i backloggen också...
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram