Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sortering

Startat av Danpo03, 18 Oktober 2024 kl. 15:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Joyride

Citat från: iConloc skrivet 12 December 2024 kl. 06:23Annars kan man ju använda sig av Metod. Det är kostsamt men om man delar intresset i familjen och barnen flyttat hemifrån så finns ju inga begränsningar  ;D

Hur vet ni vad som finns i vilken låda? Bra minne eller trial and error? Eller en blandning?
Instagram: joyride_bricks

iConloc

Nej, då det är upplagt enligt ett väl utprövat system ;D tror jag!

iConloc

Citat från: MrUzagi skrivet 12 December 2024 kl. 13:02Metod är egentligen köksinredning, eller hur? Hur har ni gjort med "fötterna" då? Köksskåp ser ju vanligen lite annorlunda ut jämfört med andra rum.
De skåp som sitter på väggen har inga fötter, hänger bara i skenan på väggen.
Ön i miten står på en enkel sockel som jag skruvat ihop.

MarLar

Citat från: Danpo03 skrivet 18 Oktober 2024 kl. 17:58Blir rätt organiserat.  Lego tar plats bra tillväxt på samlingen.  ;D
Exakt min lösning, förutom mer variation på Nojig.

MrUzagi

Citat från: iConloc skrivet 12 December 2024 kl. 21:57De skåp som sitter på väggen har inga fötter, hänger bara i skenan på väggen.
Ön i miten står på en enkel sockel som jag skruvat ihop.

Hur funkar det med lådor då? De jag sett (Maximera) har ju sluttande sidor och blir de lite högre så är det istället en stång istället för vägg.

CopMike

3D-print för IKEA Alex-lådorna - vad tror ni?
Ikea Alex full drawer extension

Någon med 3D-printare som kan prova och om det är bra grejer så ställer jag mig först i kön att köpa till mina två Alex  67x66 cm.

Det är två olika höjder på lådorna så två olika varianter behöver printas.

MrLaago

Det ser intressant ut. Bästa lösningen som jag har sett. Jag skulle gärna också vara spekulant ifall det funkar bra. 

Gideon

Jag kollade en hel del på olika lösningar för mina Alex-lådor, men i slutänden provade jag den enklaste metoden att bara ta bort skruven som håller fast skenan. Har funkat utmärkt hittills, det enda som man får göra är ibland att trycka till lådan lite hårdare för att skenan ska åka fram igen när man stänger lådan.

Men fattar jag det rätt så är den där 3d-printade lösningen bara en liten förbättring av "ta bort skruven"-metoden så man kan dra ut lådan ännu en aning till utan att den riskerar att tippa, blir givetvis nyfiken på att testa :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

MrUzagi

Citat från: CopMike skrivet 01 Mars 2026 kl. 10:233D-print för IKEA Alex-lådorna - vad tror ni?
Ikea Alex full drawer extension

Någon med 3D-printare som kan prova och om det är bra grejer så ställer jag mig först i kön att köpa till mina två Alex  67x66 cm.

Det är två olika höjder på lådorna så två olika varianter behöver printas.
Jag använder den lösningen själv sedan något halvår och jag tycker att det funkar ok. Enda egentliga skillanden mot Gideons lösning att bara skruva loss skruven är att klammern håller skenan mot lådan hela tiden, vilket jag tror kanske kan vara intressantare på den bredare Alex. Den smalare/högre Alex kan det vara så att skenorna inte sticker iväg på samma sätt.
Jag har den bredare Alex som även om den har två olika höjd på utsidan av lådorna så är det samma höjd för den 3D-printade detaljen. (Vilket jag insåg först efter att ha printat den högra varianten som inte passade.)

Enda abren jag har ibland är att klammern känns lite tight mot sidan av lådan, och där jag har sorteringslådor ut mot sidkanten av lådan kan klammern ibland fastna i sorteringslådorna när jag drar ut lådan. Det senare borde kunna lösas med en distans av något slag på insidan av lådan så klammern kan löpa fritt. En klammer (printad i PLA) gick sönder relativt fort, medan de jag printat i PETG håller än.

Gideon

Citat från: MrUzagi skrivet 01 Mars 2026 kl. 12:12Enda abren jag har ibland är att klammern känns lite tight mot sidan av lådan, och där jag har sorteringslådor ut mot sidkanten av lådan kan klammern ibland fastna i sorteringslådorna när jag drar ut lådan. Det senare borde kunna lösas med en distans av något slag på insidan av lådan så klammern kan löpa fritt. En klammer (printad i PLA) gick sönder relativt fort, medan de jag printat i PETG håller än.
Borde man göra den nån procent större i nån riktning så den ska löpa friare menar du innan man testar att skriva ut?
Distans mot sorteringslådorna låter också som en bra idé.

Edit: Körde precis igång ett par såna i PETG (råkade vara grått som var laddat just nu), var ju bara 3,1 g filament per par och 21 minuters jobb.
Flickr   Instagram

MrUzagi

Citat från: Gideon skrivet 01 Mars 2026 kl. 12:14Borde man göra den nån procent större i nån riktning så den ska löpa friare menar du innan man testar att skriva ut?
Distans mot sorteringslådorna låter också som en bra idé.
Det är rätt tigth med toleranserna i alla riktningar, utom möjligen uppåt, så jag vet inte hur man skulle göra det bättre. Kanske lite teflontejp på ovansidan av lådkanten? Men det funkar tillräckligt bra för min del, bortsett från de lådor där sorteringslådorna klämmer lite. Men 1-2 mm list/kant/distans på botten av insidan av alexlådan borde lösa det mesta av mina problem med det. Men problemet har inte varit tillräckligt stort för att jag ska orka göra något åt det än. ;D

Gideon

Citat från: MrUzagi skrivet 01 Mars 2026 kl. 12:25Men problemet har inte varit tillräckligt stort för att jag ska orka göra något åt det än. ;D
Känns igen i så många olika aspekter av hemmafix :D
Flickr   Instagram

MrUzagi

Citat från: Gideon skrivet 01 Mars 2026 kl. 12:26Känns igen i så många olika aspekter av hemmafix :D
Det är väl få saker som är så permanenta som provisoriska lösningar. :-X

Gideon

Jag skrev ut och provade nu, och de funkade inte alls på mina lådor. Gled dåligt över kanten på lådan och höll sen ändå inte skenan på plats.
Men alla 4 mina Alex var tydligen av den varianten som inte var kompatibel enligt skaparen av modellen.
Screenshot 2026-03-01 141543.png

Kan skriva ut några till och ta med till Örebro om nån vill testa själv.
Flickr   Instagram

MrUzagi

Jag har den nyaste varianten (enligt tabellen) då jag köpte min Alex i somras.
En viktigt skillnad mellan den äldsta och de två nyare är den lilla fliken som sticker ut på skenan. Det syns dåligt på bilderna i tabellen dock.