Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sortering

Startat av Danpo03, 18 Oktober 2024 kl. 15:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Jag försökte lösa problemet med skenor med fullutdrag. Mätte upp lådbeslaget till cirka 210 mm långt, 17 mm högt och 10 mm tjockt och besökte sedan alla butiker i Göteborgsområdet (som jag känner till). Köpte ett par beslag som säljaren påstod vara fullutdrag. När jag öppnar förpackningen, och ska montera skiten, gör jag först en kontrollmätning. Skenan går från 210 mm till 350 mm, vilket är jämförbart med Ikeas skena (nr 127102). I min värld är ett fullutdragsbeslag en skena, som är 210 i infällt läge, 420 mm i utdraget läge. Jag lämnade tillbaka skenan och hamnade i en argumentation med säljaren, som dock stod på sig.

Min lösning blev istället att flytta hålet 30 mm. Istället för att 41 % av lådan har dålig tillgänglighet är det nu "bara" 29 %.  ::) Jag har Ekby Alex.

Alex ekby 30 mm.jpg

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Godtfred

Någom testat det här hacket? Borde bli sladdrigare och är inte helt utdrag, men nästan. De knipsar alltså helt enkelt bort halva rullagret.

Godtfred

Att kombinera de senaste två tipsen borde väl ge 100% utdrag?

Magnus den store

Citat från: Godtfred skrivet 19 Oktober 2024 kl. 15:49Att kombinera de senaste två tipsen borde väl ge 100% utdrag?

Borde räcka så nära det går.

De 30 mm jag justerade är baserat på fingermått efter att möbeln är monterad. Vill man maximera bör man mäta exakt under montering. Om hålet flyttas för långt går det istället inte att stänga lådan. Jag vet inte om 30 mm funkar på lådhurtsen.

Gideon

Citat från: Godtfred skrivet 19 Oktober 2024 kl. 15:48Någom testat det här hacket? Borde bli sladdrigare och är inte helt utdrag, men nästan. De knipsar alltså helt enkelt bort halva rullagret.
Det såg ju helt klart bättre ut att göra en sån mer permanent fix!

Citat från: Magnus den store skrivet 19 Oktober 2024 kl. 16:16De 30 mm jag justerade är baserat på fingermått efter att möbeln är monterad. Vill man maximera bör man mäta exakt under montering. Om hålet flyttas för långt går det istället inte att stänga lådan. Jag vet inte om 30 mm funkar på lådhurtsen.
Är det hur mycket den max lådan kan köras in som avgör hur långt bak man kan placera det nya hålet?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Magnus den store

Citat från: Gideon skrivet 19 Oktober 2024 kl. 17:22Är det hur mycket den max lådan kan köras in som avgör hur långt bak man kan placera det nya hålet?

Nja, det är hur långt bak du kan flytta den rörliga delen på lådbeslaget som styr måttet. På Alex Ekby kan jag flytta rörliga skenan dikt an mot bakstycket. Den röda linjen på bifogad skiss visar potentialen. Jag skulle inte gå så långt bak, utan ha ett par tre millimeters marginal, eftersom jag har tummen mitt i handen.

Sen får man mäta från skruvhålet till kanten (blå linje) och använda det måttet för nya hålet på lådan. Viktigt att man håller tungan rätt i mun. Jag gjorde 16 mm fel på första lådan.  ::) Jag hoppas att det blev begripligt.

Alex.png
Från lådhurtsen Alex.

T-86

Får alltid samma "slå mig i pannan"-känsla när jag läser hur alla andra organiserar och sorterar. Så blickar man ut över kaoset man själv underhåller... med allt bokstavligen nedskyfflat i påsar och byttor inställt i skåp 😂😂

Till ens försvar delar jag rum och till viss del den danske plasten med sjuåringen 😃
Take care- stay strong, and enjoy every sandwich!
Finns på: FLICKR INSTAGRAM

Klas Almqvist

.

Magnus den store

Citat från: Klas Almqvist skrivet 19 Oktober 2024 kl. 21:43Gammalt ordspråk, Ordning Är För Andra "Idioter" Vi Genier Behärskar Kaos!

Men vänta lite nu, Klas. Jag har varit hemma hos dig. Jag har aldrig någonsin varit hos någon Lego-byggare som har så god ordning som herr Klas Almqvist.

Klas Almqvist

Citat från: Magnus den store skrivet 19 Oktober 2024 kl. 22:15Men vänta lite nu, Klas. Jag har varit hemma hos dig. Jag har aldrig någonsin varit hos någon Lego-byggare som har så god ordning som herr Klas Almqvist.

Oj Tänkte inte på det...

Double00

Har länge varit sugen på Alex (men har tyvärr inte plats för tillfället), och blev ännu mer sugen när jag såg detta: 

https://www.youtube.com/watch?v=EfEYpGZqQw4

Magnusengstrom

Citat från: Double00 skrivet 09 December 2024 kl. 12:40Har länge varit sugen på Alex (men har tyvärr inte plats för tillfället), och blev ännu mer sugen när jag såg detta:

https://www.youtube.com/watch?v=EfEYpGZqQw4

Här är en annan.
https://youtu.be/V5R_8xoi52U?si=pVBzWemnfFLwor_j

iConloc

Annars kan man ju använda sig av Metod. Det är kostsamt men om man delar intresset i familjen och barnen flyttat hemifrån så finns ju inga begränsningar  ;D

IMG_0016.jpgIMG_0015.jpgIMG_0017.jpgIMG_0018.jpgIMG_0019.jpg

MrUzagi

Citat från: Magnusengstrom skrivet 11 December 2024 kl. 18:03Här är en annan.
https://youtu.be/V5R_8xoi52U?si=pVBzWemnfFLwor_j

Intressant att han anpassat Gridfinity för det. Jag har använt Gridfinity till mina Bauhauslådor med gott resultat. Problemet är bara bauhauslådornas bredd gör att det inte går att fylla upp bredd och djup med hela moduler (5,5 gridifnity). Jag har moddat mina så jag kör modulerna i halvsteg, men då blir det ett primtal antal moduler i bredd (11 halvmoduler av gridfinity) vilket gör det svårt att få till olika stora moduler i vettiga steg. Jag har övervägt att designa om Gridfinitylådorna för bauhauslådorna så det blir jämna multipler istället. Eller kanske multipler av LU (Lego Units) så de passar Legobitar bättre.

MrUzagi

Citat från: iConloc skrivet 12 December 2024 kl. 06:23Annars kan man ju använda sig av Metod. Det är kostsamt men om man delar intresset i familjen och barnen flyttat hemifrån så finns ju inga begränsningar  ;D

Metod är egentligen köksinredning, eller hur? Hur har ni gjort med "fötterna" då? Köksskåp ser ju vanligen lite annorlunda ut jämfört med andra rum.