Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Projekt: Globoid

Startat av Godtfred, 21 Augusti 2024 kl. 16:12

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Stympad kub, mycket fiffigt!

Godtfred

#028 var bökig att få ihop. Ville använda 6331, en rolig bit med 3 symmetriskt placerade bars. Kikare fick hålla ihop dom för att få det så litet som möjligt. Nästan rätt vinklar på allting. Sitter alltså 5 kikare i varje "ring".

Globoid#028.jpg

MrUzagi

Kul idé. Och jag visste inte att kikaren fanns i tan.

Godtfred

#029 Modulex-time och snarare knut istället för Globoid... Den här är lite lurig. Uppbyggd med totalt 6st Mx2371 "masonry bricks" 1x7. 3 lika delar som är inflätade i varandra. Den är jobbig att få ihop och nästan omöjlig att få isär utan att ta i ordentligt och böja bitarna en del.

Globoid#029.jpg

Den är som synes inte helt symmetrisk åt alla håll då undersidorna har anti-studs som syns. Jag löser det...

lingonmirakel

Citat från: Godtfred skrivet 22 Januari 2026 kl. 20:34#029 Modulex-time och snarare knut istället för Globoid... Den här är lite lurig. Uppbyggd med totalt 6st Mx2371 "masonry bricks" 1x7. 3 lika delar som är inflätade i varandra. Den är jobbig att få ihop och nästan omöjlig att få isär utan att ta i ordentligt och böja bitarna en del.
Äntligen!
Instagram: miken_mocs

Godtfred

#030 Symmetriskt Modulexkors.

Globoid#030.jpg

Den är alltså byggd i 6 delar som är sammanflätade så de sitter ihop. Behövs milt våld för att få ihop/isär den.

Ungefär så här ser bitarna ut innan de pusslas/nystas ihop:

DSC01495.jpg

Till en sådan här:

DSC01494.jpg

Godtfred

#031 Är nästan rund... Jag tycker den blev snygg. Uppbyggd likadant som den förra.

Globoid#031.jpg

(Jobbar med att få den rundare, få se om jag lyckas...)

Godtfred

#032. En fortsättning på den jag började på under en byggutmaning på en online-träff för ett bra tag sedan...

Globoid#032.jpg

Joyride

Citat från: Godtfred skrivet Igår kl. 21:04#032. En fortsättning på den jag började på under en byggutmaning på en online-träff för ett bra tag sedan...

Globoid#032.jpg

Snyggt! Utgår du från en bit du vill använda eller hur uppstår skapelserna??

Är det 4081b som håller ihop den här?
Instagram: joyride_bricks

Godtfred

Citat från: Joyride skrivet Idag kl. 00:18Snyggt! Utgår du från en bit du vill använda eller hur uppstår skapelserna??

Är det 4081b som håller ihop den här?
Stämmer, det är den biten.

Olika hur jag gör. Vissa har börjat här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Platonska_kroppar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimediska_kroppar
För att sedan hitta sätt att bygga de på.

Andra utgår från en bit som man försöker bygga någon av kropparna kring. Den senaste utgick från den runda tilen.

Bitar som är lika på tre sidor letar jag konstant efter. Tex: 892, 10288, 1941

Någon som har bra tips på triangelliknande bitar jag kanske missat?

CopMike

Citat från: Godtfred skrivet Idag kl. 09:20Stämmer, det är den biten.

Olika hur jag gör. Vissa har börjat här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Platonska_kroppar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimediska_kroppar
För att sedan hitta sätt att bygga de på.

Andra utgår från en bit som man försöker bygga någon av kropparna kring. Den senaste utgick från den runda tilen.

Bitar som är lika på tre sidor letar jag konstant efter. Tex: 892, 10288, 1941

Någon som har bra tips på triangelliknande bitar jag kanske missat?
30108
42025
6613
;D!

Godtfred

Citat från: CopMike skrivet Idag kl. 17:5930108
42025
6613
;D!
Intressant! Technic-biten är tyvärr inte liksidig, Men (den stora...) Duplo skylten är det, osäker på den andra Duplo-biten... Får forska lite.

Klas Almqvist

Du får använda hypotenusan så skall du se att du kommer fram till en lösning.

Godtfred

Citat från: Klas Almqvist skrivet Idag kl. 20:06Du får använda hypotenusan så skall du se att du kommer fram till en lösning.
Tack för stödet. Får ta ett snack med kateterna först, de kan vara lite fyrkantiga...