Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Projekt: Globoid

Startat av Godtfred, 21 Augusti 2024 kl. 16:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

#011 Har samma design som föregående, men med 1st connector #4 istället för 2st #3. Vinklarna är inte exakt som de teoretiskt ska vara, men bara någon grad fel så det funkar bra utan spänningar i plasten. Snart kan vi bygga med 4st #7 4450 i varje gren för att få en ännu större och slätare boll, men hålen blir ju större...

Globoid#011.jpg

Godtfred

#012 är en väldigt enkel variant på en tetraeder. Blir mer komplicerade former så småningom...

Globoid#012.jpg

Godtfred

#013 Är en lite större variant av #002!

Globoid#013.jpg

Godtfred

#014 Var med i SBC. Går att bygga runt med fler bitar än man kan tro... Den här var onödigt pillig och instabil.

Globoid#014.jpg

Godtfred

#015 är väldigt liten och enkel. Det blir inte nästa...

Globoid#015.jpg

Godtfred

#016 Är som ett litet smycke. Väldigt nöjd att jag äntligen fick till en ikosaeder, alltså något som liknar 20st liksidiga trianglar. Den kluriga biten i mitten är 91049, den löste mitt problem att få fast armar på en rund liten bit. Att den - och robotarmarna - fanns i Metallic Silver var en bonus.

Men jag har fler ikosaedrar i lådan...

Globoid#016.jpg

MrUzagi

Ett så underbart nerdigt projekt som dessutom det kittlar mitt geometriskt symmetriska sinne rätt bra. Mums.
Det är lika spännande varje gång att se vad du kommer på härnäst.

Godtfred

#017 Formar kvadrater och trianglar. Den Arkimediska kroppen kallas då en Kuboktaeder. Består av 4 ringar med tre segment sammankopplade med 3L bars. Connector #3 och 2st #4 ger att 7.5° i varje segment saknas för att komma upp till 120°, men det lilla felet flexar plasten bort lätt utan större krafter. Baren behövs då det inte är 90° mellan ringarna, utan något annat - som jag inte orkar räkna ut...

Globoid#017.jpg

Godtfred

#018 Är en luftig historia. Dök upp efter lite spontant pillande bland bitarna.

Globoid#018.jpg

Leidermark

Hur väl rullar alla dessa globoider ner för ett svagt lutande plan? Hur långt och rakt rullar de? Vore intressant att se resultat :)

robinnilsson403

Citat från: Leidermark skrivet 15 Oktober 2024 kl. 08:24Hur väl rullar alla dessa globoider ner för ett svagt lutande plan? Hur långt och rakt rullar de? Vore intressant alla se resultat :)

Och hur många faller sönder...?
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Godtfred

Citat från: Leidermark skrivet 15 Oktober 2024 kl. 08:24Hur väl rullar alla dessa globoider ner för ett svagt lutande plan? Hur långt och rakt rullar de? Vore intressant alla se resultat :)
Intressant och relevant fråga. får testa lite... -> Vilken är rundast?

Citat från: robinnilsson403 skrivet 15 Oktober 2024 kl. 08:32Och hur många faller sönder...?
De allra flesta är väldigt stabila när de är ihopsatta, förutom #014 och till viss del #004. Ett fåtal är lite flexibla och kan tryckas ihop något utan att falla isär.

Jag har inte vågat mig på att prova olika falltest. Avvaktar lite med det.

Svartkrut

De är helt underbara på så många plan och variationen i tekniker, estetik och känsla är grymt imponerande! Blir kul att se vad för skapelse som dyker upp härnäst. 

Godtfred

#019 Liknar #008, men ville göra den så kompakt som möjligt. Hittade 3628 som har två clips så nära varandra som det går, betydligt kortare än robotarmarna. Men skulle de krocka med varandra i centrum? Nej, när allt var ihopsatt visade det sig att det fanns några tiondels mm kvar... Ibland har man tur. Satte in en Bionicle boll i mitten så man skymmer alla clips som nästan krockar - och så skramlar bollen omkring lite som en bonus...

Globoid#019.jpg

Anledningen till att jag gjorde den så liten som möjligt var för att förbereda mig för den gyllene Jubileums-Globoiden: #020, det blir nästa.

Godtfred

#020 och Jubileum! Den heliga graalen för mig har varit att få ihop en Ikosaeder med 20 släta liksidiga trianglar. Varsågod! Det är alltså en #019 inuti och 60st trafiksskyltar utanpå. Finns inte så många andra bitar som är liksidiga trianglar, någon som vet någon mer?

Globoid#020flare.jpg

Bonusbild som visar en prototyp av en sida inifrån. 20st sådana är vad globoiden består av. Var tvungen att använda den äldre varianten av trafikskylt 892 som har kortare clips.

Globoid#020detail.jpg