Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Projekt: Globoid

Startat av Godtfred, 21 Augusti 2024 kl. 16:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

#006 är helt anses likna en dodekaeder. Dubbelnolla måste vara bättre än en enkel tänkte jag och lämnar en snyggare öppning mot tresiffrigt... Men dit kommer jag nog knappast.

Godtfred

#007 Heter inte Bond utan är snarare en variant av en kub, nära en stympad hexaeder om man så vill. Hörnbiten 1941 var oväntat trevlig, kommer jag använda fler av...

Globoid#007.jpg

Lähnn

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 31 Augusti 2024 kl. 20:12#007 Heter inte Bond utan är snarare en variant av en kub, nära en stympad hexaeder om man så vill. Hörnbiten 1941 var oväntat trevlig, kommer jag använda fler av...

Underbar! Lika galen som filmen med samma namn!

Bokeslundsparken

Jag som är en oteknisk byggare är såklart imponerad. 
Och måste säga att jag gillar dubbelnolla, respektingivande på något sätt.
In vino veritas.

Godtfred

#008 använder sig av sig av samma bitar som #007, men bygger 5-hörningar isf 4-hörningar på samma sätt som #006.

Globoid#008.jpg

Har en ikosaeder på gång, men det är en lång kö tills vi kommer dit...

andreaseldh

Från en dodekaeder är ju steget inte långt till en stympad ikosaeder, även känd som Buckminsterfulleren eller Adidas Telstar. En fotboll helt enkelt!

Tillägg:
Skaparen av denna ikoniska boll var förresten Eigil Nielsen från Danmark som grundade företaget Select Sport. Tänk att danska uppfinningar alltid ska vara de bästa!

Godtfred

#009 Är en variant av den jag byggde till min snurrande maskin - Gräjjs. Nu försökte jag göra den så liten som möjligt. Den är bara 22cm i diameter. Försökte göra den ännu mindre, men då kollapsade och vek sig ringarna pga stressen. I den här diametern uppstår inga större krafter. Fungerar bara med transparenta bitar där plasten är något flexibel. Bygger man den med normala färger så blir den betydligt större.

(Kroppen kallas då en Ikosidodekaeder)

Globoid#009.jpg

andreaseldh

Inte nog med att man får njuta av vackra skapelser, man får lära sig nya saker också! Som att (via Wikipedia på tyska och engelska) denna Arkimediska kropp är det exakta mellantinget mellan de båda Platonska kropparna: Dodekaeder och Ikosaeder!

mrlind

Dodekaeder, Ikosaeder. Låter som rena grekiskan för mig.
Men att Godtfrid gör vackert bollar. Det kan jag skriva under på.
Have a great build day!
Instagram Flickr

Gideon

Citat från: Godtfred skrivet 10 September 2024 kl. 22:21Fungerar bara med transparenta bitar där plasten är något flexibel. Bygger man den med normala färger så blir den betydligt större.
Intressant! Kan vara bra att veta t ex om man ska göra underliggande struktur som håller fast saker i konstiga vinklar, men där färgen inte "spelar roll" (fast typen av plast uppenbarligen gör det) 🤓
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Myko

Hmm jag hade internaliserat att genomskinliga bitar var mindre flexibla än andra, men det är alltså tvärtom

o0ger

Citat från: Myko skrivet 11 September 2024 kl. 10:21Hmm jag hade internaliserat att genomskinliga bitar var mindre flexibla än andra, men det är alltså tvärtom
Förr var det så att transparenta bitar hade större friktion än andra bitar på grund av plastblandningen, men jag vet inte om det stämmer längre. Däremot har jag nog aldrig hört något gällande flexibiliteten.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Jag har också fått för mig tvärtom, men hört olika. Men ser i vilket fall vad som händer mekaniskt när jag bygger. Osäker på när de ändrade plastmaterialet, i vilket fall på trans-clear som blev lite mjölkiga vid en tidpunkt. Skillnaden är lätt att upptäcka med en UV-lampa, de gamla fluorescerar inte. Bra att veta om man tex ska sortera fram mellan nya och gamla fönster. Gäller det även det transparenta andra färger? Måste prova.

Godtfred

#010 Blev den limegröna handbollen jag gjorde på beställning. En boll med 12 stycken 5-hörningar som efter lite trix fick täckta sidor.

Globoid#010.jpg