Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Projekt: Globoid

Startat av Godtfred, 21 Augusti 2024 kl. 16:12

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Stympad kub, mycket fiffigt!

Godtfred

#028 var bökig att få ihop. Ville använda 6331, en rolig bit med 3 symmetriskt placerade bars. Kikare fick hålla ihop dom för att få det så litet som möjligt. Nästan rätt vinklar på allting. Sitter alltså 5 kikare i varje "ring".

Globoid#028.jpg

MrUzagi

Kul idé. Och jag visste inte att kikaren fanns i tan.

Godtfred

#029 Modulex-time och snarare knut istället för Globoid... Den här är lite lurig. Uppbyggd med totalt 6st Mx2371 "masonry bricks" 1x7. 3 lika delar som är inflätade i varandra. Den är jobbig att få ihop och nästan omöjlig att få isär utan att ta i ordentligt och böja bitarna en del.

Globoid#029.jpg

Den är som synes inte helt symmetrisk åt alla håll då undersidorna har anti-studs som syns. Jag löser det...

lingonmirakel

Citat från: Godtfred skrivet 22 Januari 2026 kl. 20:34#029 Modulex-time och snarare knut istället för Globoid... Den här är lite lurig. Uppbyggd med totalt 6st Mx2371 "masonry bricks" 1x7. 3 lika delar som är inflätade i varandra. Den är jobbig att få ihop och nästan omöjlig att få isär utan att ta i ordentligt och böja bitarna en del.
Äntligen!
Instagram: miken_mocs

Godtfred

#030 Symmetriskt Modulexkors.

Globoid#030.jpg

Den är alltså byggd i 6 delar som är sammanflätade så de sitter ihop. Behövs milt våld för att få ihop/isär den.

Ungefär så här ser bitarna ut innan de pusslas/nystas ihop:

DSC01495.jpg

Till en sådan här:

DSC01494.jpg

Godtfred

#031 Är nästan rund... Jag tycker den blev snygg. Uppbyggd likadant som den förra.

Globoid#031.jpg

(Jobbar med att få den rundare, få se om jag lyckas...)