Bit för bit - Svenska AFOL-podden

Startat av Skafte, 24 Mars 2023 kl. 22:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Tack igen! Vad vill du höra nästa vecka?  ;D

CopMike

Ahem, ahem - jag kräver en rättelse i en framtida podd >:(!

I avsnitt 87 påstås det 1.33 in att jag inte behövde snurra! Fel, fel, fel som Brasse skulle ha sagt. Emily snurrade visst mig 4 varv liksom alla andra (och jag hade ögonbindel)! Som gammal Norrmalmssnut så vet jag hur ett basebollträ ska svingas 8)!

https://www.bitforbit.nu/podcast/avsnitt-87-gustav-friberg-gustavf/

Skafte

Oj, det var längesen, måste lyssna på vad vi sa. Antagligen formulerade vi oss bara dåligt och menade att det inte spelade nån roll om du snurrade eller inte, Falken var dödsdömd oavsett!

Studley Heinsbergen

Sitter ju och lyssnar bakåt när jag bygger, och så fort jag hör något fel eller så är min tanke Ah det där måste jag säga till om, tills jag inser att jag lyssnar på ett tre år gammalt avsnitt...

Däremot är det väldigt roligt att lyssna på avsnitt med folk jag inte känner eller ens träffat, och att inse att man har en massa gemensamt (utöver det uppenbara, då). Det lägger jag på minnet inför framtida evenemang. :)

Tektor

Citat från: Studley Heinsbergen skrivet 13 Mars 2026 kl. 13:59så fort jag hör något fel eller så är min tanke Ah det där måste jag säga till om, tills jag inser att jag lyssnar på ett tre år gammalt avsnitt...

Pod är ett asynkront medium, och om man tycker att det är ok att folk lyssnar i efterhand så ska man vara beredd på att det kommer rättelser tre år efteråt!
Jag, som varit med i ett eller två avsnitt, vill i alla fall inte gå omkring och ha fel. :)

Studley Heinsbergen

Citat från: Tektor skrivet 13 Mars 2026 kl. 14:19Pod är ett asynkront medium, och om man tycker att det är ok att folk lyssnar i efterhand så ska man vara beredd på att det kommer rättelser tre år efteråt!
Jag, som varit med i ett eller två avsnitt, vill i alla fall inte gå omkring och ha fel. :)

Ska fan börja föra bok... ;)

Skafte

Citat från: Tektor skrivet 13 Mars 2026 kl. 14:19Jag, som varit med i ett eller två avsnitt, vill i alla fall inte gå omkring och ha fel. :)
Du har varit med i fyra avsnitt.

Lähnn

Citat från: Skafte skrivet 13 Mars 2026 kl. 15:10Du har varit med i fyra avsnitt.
På tal om att inte vilja gå omkring och ha fel  ;D  ;D

ColA

Citat från: Skafte skrivet 13 Mars 2026 kl. 15:10Du har varit med i fyra avsnitt.
Hur ser det ut för övriga? Har du någon topp 10 lista förutom dig och Mattias så klart :) 

Skafte

Citat från: ColA skrivet 15 Mars 2026 kl. 11:12Hur ser det ut för övriga? Har du någon topp 10 lista förutom dig och Mattias så klart :)
Gustav är väl uppe i över 20 i alla fall, jag har inte räknat på sistone. Ras, Tektor, Byggi och Spruddis ligger nog alla på fyra.

Tektor

Japp! "Ett eller två" när man uttrycker det som humble brag.

a_80

Citat från: Skafte skrivet 05 Mars 2026 kl. 22:03Jaha, det ville sig inte bättre än att det blev mera podd. I avsnitt 97 pratar @krakfot, @eMpTyW oxh undertecknad om alla nya 2026-set vi inte hann prata om innan jul, eftersom vi inte visste om att de skulle finnas då... Samt nya bitar, och kanske lite om de två nya färgerna.

Vi har också en efterlysning mot slutet, ser fram emot svar!

https://bitforbit.nu/podd
Sedan jag började lyssna på podden för cirka två år sedan så har jag tagit mig igenom alla avsnitt och väntar med spänning på framtida avsnitt.
Som relativt nybliven AFOL har jag lärt mig mycket om Lego genom podden (t.ex. om dess historia i avsnitt 8, 17, 18 och hur man "ska" sortera i avsnitt 3) och det har också varit trevligt att få höra mer om flera av Swebricks medlemmar (personliga favoriter har varit avsnitt 37 (Andreas E), 75 (Stork), 79 (Hans Brettschneider)). Två andra favoritavsnitt har varit 42 - 3001 A brick OCD och 47 - Bygga på uppdrag.

Jag kan inte peka ut något särskilt tillfälle i något avsnitt utan älskar den dynamik som du och Mattias har :-)

Hoppas att ni fortsätter som ni gör och att det blir många avsnitt till!!!

Skafte

Tiden går fort när man har roligt, konstigt att vi fortfarande har det när vi suttit och pratat Lego (bland annat) i över fyra dygn sammantaget...

Lite föreningssnack, infÖrebro, ÄNNU fler kommande set (Tintinraketen! DC3!! Sagrada Familia!!!), men mest pratar vi om de fyra set som stod på bordet. Recensioner (fast mest prat alltså) om

Peace Lily
Minifigure Vending Machine
The Legend of Zelda: The Final Battle
Shopping Street

Studley Heinsbergen

När jag nu sitter här och inser att det bara verkar finnas c:a ett halvt olyssnat avsnitt kvar kan jag inte låta bli att reflektera över att det bara tycks vara fr o m avsnitt 21 som nu ligger ute. Vilket gör att frågan blir alltmer pockande: var finns säsong 1...? Kommer det ut en cd-box med Bit för bit - AFOL-podden: The lost episodes?

Skafte

Alla avsnitt finns på hemsidan, som vi hänvisar till. Fr o m avsnitt 21 finns (lite utan att vi vet hur det gick till) mer lätthittade och -lyssnade.  :)