My Own Lego World - Uppdatering

Startat av DaRePo, 10 Februari 2023 kl. 15:19

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

My Own Lego World (swebrick.se) den 10 juni 2020 var det andra stora inlägg om mitt Legorum efter "Lego Trains 9V Extreme - ready!" som kom ut den 6 juni 2017  https://swebrick.se/index.php?topic=11639.0

Sedan dess har det hänt en hel del. Här följer bilder och länkar på sådant som har tillkommit:

Nya Lego tåg 9V sedan juni 2017:

MOC Schweiziskt IC tåg med Re 460  https://swebrick.se/index.php?topic=12647

Vintage tåg med Be 6/8 Krokodil  Vintage tåg med Be 6/8 "Krokodil" (swebrick.se)

Trans Europ Express (TEE) VT 11.5 Trans Europ Express (TEE) VT 11.5 (swebrick.se)

MOC Glacier Express med panoramavagnar
[MOC] Glacier Express med panoramavagnar (swebrick.se)

MOC Riviera Express med ånglok BR10  https://swebrick.se/index.php?topic=17156

Två svenska persontåg med Rc- och Da-lok (byggda av Selander)

Tillägg till My Own Lego World sedan juni 2020:

Tivoli:

Loop Coaster

Rymden:

NASA Apollo Saturn V

International Space Station (ISS) (här tillsammans med Space Shuttle Discovery)

Berömda sevärdheter:

Colosseum

Eiffeltornet

Berömda historiska flygplan:

Orville och Wilbur Wright's Flyer (Kitty Hawk)

WW1: Sopwith Camel och Röda Baronen's Fokker Dr.1  147/11 Triplane

Övriga Lego Set:

Motorized Lighthouse

Piano

Skrivmaskin

Schackspel

Brick Moulding Machine

MOCs:

Bistro Chez Daniel (med minihögtalare)

Schloss Waldenburg      https://swebrick.se/index.php?topic=18024.0

Anders67

VAd vore en kväll på slottet, helt sagolikt!
Mycket fina byggen och LEGO rum!

mrlind

Have a great build day!
Instagram Flickr

robinnilsson403

I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Joacim

Grymt snyggt! Älskar er 460 loket tänkte försöka mig på att bygga ett SBB tåg ser också. Ska bara som det heter

Jimmy

DaRePo

Citat från: Joacim skrivet 11 Februari 2023 kl. 07:11Grymt snyggt! Älskar er 460 loket tänkte försöka mig på att bygga ett SBB tåg ser också. Ska bara som det heter
Roligt att höra.
Det finns ju många jättesnygga tåg i detta land som får väl anses vara ett av världens främsta tågparadis.

Såväl SBB som RhB har gjort stora investeringar i ny infrastruktur och nya tåg under de senaste åren, och då tänker jag särskilt på tåg från Stadler Rail.

Vad gäller RhB så finns ju - förutom Glacier Expressen - Bernina Expressen och de nya Capricorn tågen med fyra vagnar.

Förresten så kopplade RhB ihop 25 sådana tågenheter i oktober 2022 och satte nytt världsrekord för smalspåriga järnvägar (upp till 1000 mm spårvidd) med en längd på nästan 2 km! Och detta på sträckan Albula tunnel - Bergün - Filisur, ett av de absolut vackraste avsnitten i RhB's järnvägsnät som också omfattas av UNESCO's världsarv.

DaRePo

Joacim

Ja jag såg den artikeln! Grymt långt tågset. Tänkte försöka ge mig i kast med ett godståg från BLS också. Det enda som saknas är bitarna att bygga med...🙊😉
Var kommer du i från i Schweiz? Min frun kommer från en by (Aeschi Neil Spiez) utanför Spiez.

DaRePo

Jag är född och uppvuxen i Basel och medborgare i Charmey nära Gruyere i Kanton Fribourg.

Hur går det med din berntyska?

DaRePo

Kanton Bern, där Aeschi bei Spiez ligger (mycket vackert läge ovanför Thunersee!), är och har alltid varit en speciell Kanton. Fråga din fru.

Inte minst vad gäller järnvägar. När man tog beslutet att bygga Gotthardtunneln, som öppnades 1882, så bestämda sig Bern i början av 1900-talet för att bygga en egen tunnel genom Alperna, Lötschbergtunneln. Och så skapades 1906 ett nytt järnvägsbolag, Berner Alpenbahngesellschaft BLS (Bern-Lötschberg-Simplon).  Detta bolag har alltid varit framstående bl.a. vad gäller utveckling av moderna ellokomotiv.

Och så har de ju en grötig dialekt, berntyska, säger jag som pratar baseltyska ...

DaRePo

Vad är det för typ av BLS lok och godsvagnar du tänkte på?

Joacim

Va är berntyska grötig?! Haha, fruns morfar kom från Frutigen och hade enligt frun en bred dialekt, men den förstod jag bättre än svärföräldrarnas bernerdialekt. Ja Aeschi ligger väldigt fint, nästan så jag är sugen på att flytta dit, men det blir nog inte där men planen börjar bli färdig för att flytta nästa år. Var från Kanton Bern kommer din fru i från? Jag hade tänkt ett diselelktriskt lok am843 i BLS färger, kanske inte så mycket silver utan i medium stone grey...
BLS loket kommer som en hyllning till svärmor somm arbetet för BLS.
Perfekt med  lite underbar historialektion från dig.

DaRePo

Nä, min fru kommer från Bergby som ligger i norra Gästrikland. Ingen berntyska där inte ....

Am 843, som tillverkas av Vossloh i Tyskland, är ju ett maffigt diesellok som kommer att bli mycket snyggt i BLS' färger. Lycka till med bygget!

Joacim

Tack! Haha okay då inte så mycket berntyska där inte!