Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Schloss Waldenburg

Startat av DaRePo, 08 Februari 2023 kl. 18:30

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

Att bygga ett medeltida slott från mina hemtrakter i Schweiz har funnits länge i mina tankar. Förra året började med en efterforskning, och efter en del letande hittade jag Ruine Schloss Waldenburg som ligger ca. 30 km sydost om Basel.

Baserad på utmärkta bilder och referenser från arkeologen i Baselland fattade jag beslutet att bygga en Lego modell av slottet som det kan ha sett ut under 1500-/1600-talet.
Slottet har en lång historia som går tillbaka till 1200-talet. Under oroligheterna i januari 1798 satte ledare av frihetsrörelsen Baselbiet eld på slottet och idag återstår bara ruiner.

Och nu – efter drygt 300 (!) timmars arbetstid – är modellen klar! En lång resa från idé till verklighet har därmed kommit till ett slut.

Det virtuella byggandet i Studio 2.0 har tagit mesta tiden, nästan 200 timmar. Men även inventering och upphandling av alla Lego delar – med beställningar hos 32 BrickLink stores i Sverige och övriga Europa – har tagit mycket tid. Att bygga själva modellen tog mig ca. 70 timmar.

Det har varit ett synnerligen spännande och utmanande projekt. Själv är jag mycket nöjd med resultatet.
Modellen är 85 cm lång, 40 cm bred, med en max. höjd av 47 cm över baseplates. Den är byggt i tre nivåer och består av ca. 5 300 delar. Lego LED 9V står för innerbelysningen.

Jag vill också passa på att tacka arkeologikontoret i Baselland för deras utmärkta support utan vilken detta projekt inte skulle ha varit möjligt alls.

Bifogar bilder av "mitt" Schloss Waldenburg och dess placering i "My Own Lego World":

robinnilsson403

Snyggt! Jag är väldigt svag för borgar och slott!
För några år sedan funderade jag på att bygga (med ursäkt för stavningen) Hohen Werfen, sydöst om Saltzburg. Känt från kultfilmen Örnnästet.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

dalle

Snyggt. Roligt med en borg efter riktig förlaga.

andreas E

Mycket snyggt Daniel. Nu förstår jag paniken i beställningen. ;) :D

DaRePo

Citat från: robinnilsson403 skrivet 08 Februari 2023 kl. 18:41Snyggt! Jag är väldigt svag för borgar och slott!
För några år sedan funderade jag på att bygga (med ursäkt för stavningen) Hohen Werfen, sydöst om Saltzburg. Känt från kultfilmen Örnnästet.
Burg Hohenwerfen är ju ett fantastiskt objekt - och gigantiskt! Att bygga det i Lego kommer nog att kräva ett eget rum ....

robinnilsson403

Citat från: DaRePo skrivet 09 Februari 2023 kl. 13:10
Citat från: robinnilsson403 skrivet 08 Februari 2023 kl. 18:41Snyggt! Jag är väldigt svag för borgar och slott!
Burg Hohenwerfen är ju ett fantastiskt objekt - och gigantiskt! Att bygga det i Lego kommer nog att kräva ett eget rum ....

Beror ju på skala, men i mina planer var jag mycket optimistisk.... :p
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

DaRePo

Joacim

Riktigt riktigt snygg härlig användning av de "gamla" fönstren.

Daylight

darthemil83

Verkligen ett trevligt bygge. Kul med Borgar/slott från verkligheten . 

canuckwannabe

Citat från: darthemil83 skrivet 12 Februari 2023 kl. 23:42Verkligen ett trevligt bygge. Kul med Borgar/slott från verkligheten .
Mycket inspirerande, tyvärr  :-\

Min bror bor i Niederlenz nära schloss Lenzburg och jag är sugen på att bygga något med det som förlaga. Originalet har gott om riktigt otäcka, icke LEGO-vänliga, vinklar så någon riktig kopia är inte aktuellt. Använder jag hela mitt byggbord som är 3x1,5 meter så kan jag nog bygga något, inom ett decennium eller två, som man kan se att det är meningen att föreställa schloss Lenzburg.csm_Schloss_Lenzburg_1366x540px_428cf3d556.jpg csm_Lenzburg_oben_1950_721_d5590d5ce0.jpg

DaRePo

Vadå "tyvärr"?

Vilken lysande idé att bygga något med Schloss Lenzburg som  förlaga!

Det viktiga är att du bygger i relativ stor skala för att få fram så många detaljer som möjligt, vilket innebär att du kommer att tvingas till prioriteringar.

Jag skulle nog välja själva huvudbyggnaden på bildens vänstra sida. Det tar väl knappast ett eller två decennier att bygga ...

Schloss Waldenburg har också en hel del vinklade murar. Det går att lösa med hinge plates.

Joacim

Citat från: canuckwannabe skrivet 13 Februari 2023 kl. 14:05
Citat från: darthemil83 skrivet 12 Februari 2023 kl. 23:42Verkligen ett trevligt bygge. Kul med Borgar/slott från verkligheten .
Mycket inspirerande, tyvärr  :-\

Min bror bor i Niederlenz nära schloss Lenzburg och jag är sugen på att bygga något med det som förlaga. Originalet har gott om riktigt otäcka, icke LEGO-vänliga, vinklar så någon riktig kopia är inte aktuellt. Använder jag hela mitt byggbord som är 3x1,5 meter så kan jag nog bygga något, inom ett decennium eller två, som man kan se att det är meningen att föreställa schloss Lenzburg.csm_Schloss_Lenzburg_1366x540px_428cf3d556.jpg csm_Lenzburg_oben_1950_721_d5590d5ce0.jpg
Åh en till med kopplingar till Schweiz!