My Own Lego World - Uppdatering

Startat av DaRePo, 10 Februari 2023 kl. 15:19

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

Jag såg att flera gillade bilden med RhB's lyckade världsrekordsförsök.
Här kommer en Youtube-länk med highlights från denna spektakulära event:

https://www.youtube.com/watch?v=yXnRhqtBGTQ

En intressant detalj bland alla tekniska utmaningar:  Pga alla 360 grad tunnlar gick det inte att använda mobiltelefoner för att kunna upprätta en fungerande kommunikation mellan de sju lokförarna. Därför var man tvunget att gå tillbaka till gamla militärtelefoner och dra en nästan 2 km lång telefonkabel genom hela tåget ...
Gammalt är bäst!

Märklin passade på att ställa upp en exakt kopia i Bergün, dvs. 25 Capricorn tågenheter med totalt 100 vagnar och en längd på 75 m. Tänk om det hade varit ett Lego tåg i stället ...

Joacim

Citat från: DaRePo skrivet 15 Februari 2023 kl. 11:41Jag såg att flera gillade bilden med RhB's lyckade världsrekordsförsök.
Här kommer en Youtube-länk med highlights från denna spektakulära event:

https://www.youtube.com/watch?v=yXnRhqtBGTQ

En intressant detalj bland alla tekniska utmaningar:  Pga alla 360 grad tunnlar gick det inte att använda mobiltelefoner för att kunna upprätta en fungerande kommunikation mellan de sju lokförarna. Därför var man tvunget att gå tillbaka till gamla militärtelefoner och dra en nästan 2 km lång telefonkabel genom hela tåget ...
Gammalt är bäst!

Märklin passade på att ställa upp en exakt kopia i Bergün, dvs. 25 Capricorn tågenheter med totalt 100 vagnar. Tänk om det hade varit ett Lego tåg i stället ...
Man blir inte alls sugen på att ta en avstickare när jag kommer ner i maj... eller om man ska vänta till hösten då man har mer tid!

Gideon

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Selander

Citat från: Gideon skrivet 10 Oktober 2025 kl. 12:34Är det detta hus som ligger ute till försäljning nu...?
Hoppas att en AFOL köper det i så fall!

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/till-salu/uppsala-lan/knivsta-kommun/objekt/?objektID=3307318
DaRePo gick tyvärr bort tidigare i år....

Gideon

Citat från: Selander skrivet 10 Oktober 2025 kl. 12:37DaRePo gick tyvärr bort tidigare i år....
Vad tråkigt...man misstänkte nästan att det var nåt sånt som låg bakom... 💔

Lyckas de anhöriga hitta ett nytt hem för legosamlingen? (Bara ett par tusen rälsbitar är ju ett betydande arv)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

ColA

Godtfred

Det var väldigt tråkigt att höra :(

dalle

CopMike

Bricks By Jesper

Verkligen tråkigt att höra   :( <3

danielbrrssn

LarsC

Claude76

Oerhört tråkigt att höra  :'(
Jag körde tidigare åt Posten i Knivsta under ett antal år och levererade flertalet gånger paket med allas vår kära plast till honom.
Blev oftast ett samtal (både kort som långt) om det och han bjöd in mig ett par gånger att titta på hans anläggning.
Första gången när han hade den i garaget och sedan löpande när utbyggnaden av huset pågick och till sist när det var klart och anläggningen var uppe.

Väldigt trevlig herre och jag minns våra möten med värme.

Lego is my drug of choice

Joacim

Åh tråkigt att höra jag tänkt flera gånger på honom då jag bor i hans kära berg (de schweiziska Alperna). Efter att läst igenom tråden så behöver jag tillägga att jag även arbetat i lötschbergtunneln samt att jag från jobbet ser nästan alla de tågen som passerar genom sagda tunnel.
All styrka till hans familj samt hans vänner.

AndersI

Nu blev jag ledsen! Men han är svårglömd. Jag minns första gången vi träffades, på Tågmöte i Eskilstuna, hur han låg på golvet med knäskydd nästan hela dagen för att bygga upp en jättebana för sina fina tåg ...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD