[MOC] Doctor Who BrickHeadz

Startat av andreaseldh, 03 Februari 2022 kl. 22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Har inte lyckats ge henne längre hår ännu, men nu fick jag väl till inramningen av ansiktet?

Jo_Grant_WIP_02.jpg

e8520fcf16dfda356d968c3575d41342.jpg

andreaseldh

Jajjamännsannn, detta blev pricken över i!

Jo_Grant_WIP_03.jpg

andreaseldh

Idag blev det två för priset av en! De första människorna någonsin att gå ombord på Doktorns TARDIS, var hans barnbarn Susans lärare Barbara och Ian. Detta var, som ni förstår, på den svartvita tiden ;) Skådespelare var Jacqueline Hill och William Russell. Vid 96 års ålder fick Russel återigen spela Ian i ett avsnitt år 2022, vilket innebar två nya rekordnoteringar: Äldsta skådespelare inom Doctor Who-franchisen och längsta tid mellan två avsnitt för samma rollkaraktär.

Barbara_Ian.jpg

Ian-and-Barbara-header.jpg

andreaseldh

Tillbaka till nystarten 2005 och avsnitt nr 2 där vi redan har träffat Face of Boe! Avsnittet utspelar sig på en rymdstation som håller party år 5 000 000 000 där gästerna får bevittna Jordens undergång. Jabe representerar Cheem-skogen, vars förfäder kom från Jordens regnskogar. Hon har med en gåva i form av en stickling av hennes morfar (eller farfar, på engelska vet man ju aldrig vem som avses). Skådespelare är Yasmin Bannerman.

Jabe.jpg

85325cb50799bef7c0a28af8301816c0.jpg

ab6933330103051899db81033b690149.jpg

andreaseldh

Man måste säga att producenterna verkligen gick All In i det där andra avsnittet vid nystarten! Min tredje figur därifrån är Lady Cassandra som påstod sig vara den sista renrasiga människan, även om hon hade genomgått "några få" skönhetsoperationer. Zoë Wanamaker spelade henne och "en aning" datoranimation ingick också.

Lady_Cassandra_WIP_07.jpg

2fkz40000001000.jpg

andreaseldh

Jag funderar på att bygga en Menoptera från den klassiska svart-vita tiden...

150041712_5658205157526798_8467421054937735180_n.jpg

...och funderar på om 23715 eller 21850 kan vara lämpliga som vingar...

23715.png

21850_autokorr.png

...men ingen av dem finns i Stud-io och det är svårt att se om storleken kan vara lagom till en BrickHead. Tills jag har fått tag i bitarna och provbyggt på riktigt, är det någon som har har ett alternativt förslag om dessa skulle visa sig inte passa?

andreaseldh

Själva kroppen var i alla fall inget problem att bygga elektroniskt, här ser vi en första WIP-bild! Även här tänker jag använda ögonen 14769pb583, så jag är glad att jag köpte två askar .

Menoptera_WIP_01.jpg

andreaseldh

Trots att Menoptera i "verkligheten" har 4 vingar som till formen liknar 21850, tror jag att jag kommer att bygga två vingar av 23715a istället. Dels för att det borde passa BrickHeadz-stilen bättre, dels för att de är helt svartvita ;) Bara att vänta tills bitarna kommer och hoppas att hålavståndet på en utplattad cape stämmer med mitt fäste.

23715a.png

Menoptera_WIP_05.jpg

andreaseldh

Bitarna till Menoptera dröjer, så jag klickade snabbt ihop Nardole, som spelas av Matt Lucas, som i sin tur troligen är mest känd i Sverige från Little Britain. En så här enkel figur riskerar bli gratis på Rebrickable, men i gengäld kommer ingen ha råd att bygga den eftersom jag har använt Dumbledores glasögon från .

Nardole_WIP_02.jpg

C8UpF2DW0AcgN17.jpg

andreaseldh

Men med rutig skjorta och snyggare halsuppknäppning kanske han blir tillräckligt komplicerad för att jag ska kunna ta betalt?

Nardole_WIP_04.jpg

andreaseldh

Allra helst skulle jag vilka använda 35366 och 87994 till glasögonen, men ingen av dom finns i orange :P

Nardole_ORANGE_BARS.jpg
Bilden är en rendering, men NEJ alla bitar finns inte i dessa färger!

andreaseldh

Idag har jag gått igenom min försäljningsstatistik på Rebrickable. David Tennant ligger i klar ledning som populärast figur med 6 sålda. Gissningsvis för att han medverkat i 60-årsjubileet alldeles nyligen. På delad andraplats med 3 sålda vardera hittar vi:

Och bland mina kunder finns det tre som har köpt extra många figurer!
  • "B" från Storbritannien har köpt 20
  • "D" från Tyskland har köpt 10
  • "R" från Österrike har köpt 8

andreaseldh

Nobeldagen till ära är dagens bygge en ambassadör från Alpha Centauri!

Alpha_Centauri_WIP_02_EDIT.jpg

Curse of Peladon - 446x666.jpg

andreaseldh

Menopteran är färdig, men precis som Georges Perec låter jag en viss bokstav försvinna när jag återgår till den ursprungliga stavningen Menoptra. Instruktion finns som vanligt att köpa på Rebrickable.

PC111677-beskuren.jpg

andreaseldh

Från en varelse som mötte den första doktorn går steget till den senaste skådespelare att axla rollen som The Master, nämligen Sacha Dhawan!

SachaDhawan_WIP_01.jpg

Pji3cTV5Axhhfn23AfNuVD.jpg