[MOC] Doctor Who BrickHeadz

Startat av andreaseldh, 03 Februari 2022 kl. 22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

embe

Citat från: andreaseldh skrivet 10 Augusti 2023 kl. 11:51Ny bild! Hade missat att knoparna bakom de insjunkna ögonen skulle vara Dark Tan.

En fundering, hur skulle det se ut med 25269 i dark tan som ögon med spetsarna pekande mot varandra, ungefär vid tårkanalen?

andreaseldh

Det funkar också, men jag ville ha dem insjunkna. Fick förresten beröm för det på Rebrickable!
Davros_ANSIKTE.png

Och apropå djupa ögonhålor, så pillade jag lite mer på min MOD av Van Cryptos Tystnaden och blev ganska nöjd med denna version:
Silence_WIP_03.png

andreaseldh

Samma dag som jag gör min 36:te försäljning på Rebrickable, lägger jag upp min 36:te MOC, Sarah Jane Smith som spelades av Elisabeth Sladen främst tillsammans med doktorerna Jon Pertwee och Tom Baker.

SarahJane.jpg

cs12ep3a.jpg

andreaseldh

Äntligen fick jag min välbehövliga terapi! Dagens figur är Astrid Peth från planeten Sto. Hon var servitris på rymdskeppet Titanic och ja, det gick som det brukar gå med skepp med det namnet! Hon spelades av Kylie Minogue.

Astrid_Peth.jpg

MV5BMjQ1NzRjODAtMTk1My00Zjg2LTkyMmMtYjM2MmNhZDg1OTIwXkEyXkFqcGdeQXVyMTA3OTQ3NQ@@._V1_.jpg

andreaseldh

En av gästerna på rymdskeppet Titanic var Bannakaffalatta som spelades av Jimmy Vee. Han är hela 112 cm i strumplästen, så det var knepigt att få figuren tillräckligt kort.

p00t05c6.jpg

Bannakaffalatta_4.jpg

Bannakaffalatta_5.jpg

Joyride

Alltså, vilket underbart projekt!
Dr Who har gått mig lite förbi men en kan inte annat än älska när någon går all in. Mycket snyggt klossat @andreaseldh !!
Instagram: joyride_bricks

andreaseldh

Tackar! Ja, det är tyvärr alltför få svenskar som har upptäckt Doctor Who. Vet inte om det någonsin har visats på TV i Sverige, inte ens streamingtjänsten Britbox ger något klart besked.

Dagens figur är Adric som kommer från planeten Alzarius i ett parallellt Universum. Han spelades av Matthew Waterhouse.

Adric.jpg

doctor_who___adric_by_docbuffflash82_ddml0c0-pre.png

Hittade honom förresten även som minifigur!

17046817479_fee68d90d4_o.jpg
https://flic.kr/p/rYnoWc

images.jpg

images (1).jpg

andreaseldh

Dagens figur, Wilfred Mott, var en av ytterst få människor som mötte rymdskeppet Titanics passagerare. Trogna tittare kände dock igen skådespelaren Bernard Cribbins, eftersom han spelade polisen Tom Campbell som råkade missta doktorns Tardis för en vanlig polisbox och därmed blev reskamrat till Peter Cushing i filmen från 1966.

Wilfred_Mott.jpg

66c99458e23f9974d3b7a93d6afba0b5.jpg

Wilfred Mott blev en mycket populär karaktär, så av en händelse fick vi (tittare) senare veta att han var morfar till reskamraten Donna Noble. En kort hyllningsfilm till honom finns här:

andreaseldh

Dagens [WIP] är en Judoon, galaxens polisstyrka med stora vapen och liten hjärna. Detta är det första utkastet, med tyvärr lite för många 1/2-plateglipor här och var. Bifogar studio-filen om nån vill hjälpa till.

24 september tar jag bort studio-filen, men den slutgiltiga versionen finns att ladda ned några dagar till i ett senare inlägg!

Judoon_WIP_01.jpg

Judoon_01.jpg

doctor_who_judoon_lifesize_cutout_buy_now_at_starstills__54708__06499.jpg

andreaseldh

Ibland går man vilse och tror att klossfigurer måste ha snottat huvud. Men mitt andra utkast är ett tydligt bevis på att det ibland kan bli mycket bättre utan. Förslag för hur man tätar glipan mellan axel och krage (alternativt glada tillrop att det inte behövs) mottages tacksamt!

Judoon_WIP_02.jpg

andreaseldh

Jag skulle föredra Dark Tan som hudfärg, men då tvingas jag använda andra bitar till öronen. Kan 3069b duga?

Judoon_WIP_03.jpg

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 18 September 2023 kl. 12:21Jag skulle föredra Dark Tan som hudfärg, men då tvingas jag använda andra bitar till öronen. Kan 3069b duga?
Den borde kunna duga. Öronen är ju rätt små i förhållande till resten av huvudet.

Men det vore snyggt att få till det i Dark Tan, fast det fanns ju inte så mycket bra bitar i den färgen.

Jag har inte testat att bygga själv eller i studio av följande, men spånar lite.
Vad tror du om 37762? Blir den för rund kanske? Man skulle ju kunna sätta den en brick in eller så, men då blir det ju ett gap runt, så kanske inte.
Kanske 35480 med en 25269 en eller två plates fram från bakhuvudet.?
11477 med kurvan framåt eller nedåt, en eller två plates från bakhuvudet?

andreaseldh

Mycket bra förslag! WIP_04 kommer snart till ett forum nära dej.

andreaseldh

Fjärde utkastet, 11477 fästa på 4070.

Judoon_WIP_04.jpg

Judoon_WIP_04_back.jpg

andreaseldh

Version 05 har samma öron, @MrUzagi jag förstod inte hur du menade med 35480 och 25269. Nytt är att jag har sänkt kilten 1 plate och därmed kunnat sänka huvudet 1/2 plate och täppa igen glipan mot axlarna! Byggde även om kilten i hörnen men upptäckte för sent att 60474 är mycket bättre att ha under kilten än 3031. Därför är bilden version 05, men filen version 06.

Nej, studiofilen tar jag bort idag 24 september. Men den finns kvar några dagar i ett senare inlägg!

Judoon_WIP_05.jpg