[MOC] Doctor Who BrickHeadz

Startat av andreaseldh, 03 Februari 2022 kl. 22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Var det någon som trodde att jag skulle vara nöjd redan med den första versionen? Precis när jag skulle lägga upp version två kom jag på en ändring till, så här är version tre! Jag försöker fånga svampformen på hans frisyr.

SachaDhawan_WIP_03.jpg

SachaDhawan_WIP_03_BACK.jpg

SD_01.jpg

andreaseldh

Ett TV-program som hela tiden har gått hand i hand med Doctor Who är Blue Peter, en pratshow för barn. Här intervjuas skådespelare och manusförfattare, barnen skickar in sina teckningar och kan delta i tävlingar som föreslår nya monster. Bland alla sina olika märken på jackan, har reskamraten Ace ett deltagarmärke från Blue Peter vilket skapade debatt hos TV-publiken. Men det var helt legitimt, skådespelaren Sophie Aldred hade medverkat i programmet och använde sitt eget märke som en del av sin scenkostym.

En av programledarna som var med längst tid var Peter Purves i härligt moderiktiga utsvängda byxor, stora kragsnibbar och långt hår!

Peter_Purves_WIP_01.jpg

42-24451032-blue-peter-1972-e0f50b9.jpg

andreaseldh

Dagens figur är Rose Noble, en icke-binär person som spelas av en icke-binär skådespelerska, Yasmin Finney.

Rose_Noble_WIP_04.jpg

Yasmin-Finney-Rose-Doctor-Who-60th-scaled.jpg

andreaseldh

Dagens figurer är Mr Oak och Mr Quill från den gamla svartvita tiden. Skådespelare var John Gill och Bill Burridge. I filmklippet nedan har en intressant tolkning av signaturmelodin lagts på i efterhand.

Oak_and_Quill_WIP_01.jpg

andreaseldh

Dagens figur är en Emojibot som kunde ses i avsnittet Smile 2017. Skådespelare inne i kostymerna var 126 cm långa Kiran Shah och 124 cm Craig Garner.

Emojibot_WIP_04.jpg

Emojibot_WIP_04_back.jpg

james-brindley-e8.jpg

Emojibot_WEB_01.jpg

andreaseldh

Alternativt ansikte 67095pb004.

Emojibot_WIP_05_BLACK.jpg

Andra förslag kan vara 67095pb011, 67095pb042 eller 67095pb014.

andreaseldh

Eller så ska man strunta i "ögonen" och bygga helt korrekt färg istället?

Emojibot_WIP_07.jpg

andreaseldh

Varför ska det behöva ta flera da'r innan man kommer på att söka efter "emoji" på Bricklink? Bygginstruktioner finns som vanligt på Rebrickable och denna gång råkar de vara gratis!

Emojibot_WIP_08.jpg

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 30 Januari 2024 kl. 11:26Varför ska det behöva ta flera da'r innan man kommer på att söka efter "emoji" på Bricklink?

Förmodligen för att sökfunktionen på BL kan vara lite knölig, så att vara så specifik är nog inte det man provar först. :)

Citat från: andreaseldh skrivet 30 Januari 2024 kl. 11:26<Emojibot_WIP_08.jpg>

Det blev ju kanonsnyggt ju. :D

andreaseldh

Efter en kort utflykt till musikvärlden är jag nu tillbaka hos doktorn igen! Dagens figur är Tegan Jovanka, som spelades av Janet Fielding och var reskamrat främst till Peter Davison.

Tegan_Jovanka_WIP_01.jpg

Tegan-in-Logopolis-e1617744396898.jpg

andreaseldh

Inspirerad av abracada_bricks bilar har jag nu försökt att bygga doktorns bil Bessie i samma stil. Vet inte om jag är helt nöjd ännu. Lyktorna kom inte med, inte heller reservhjulet som ska sitta baktill. Några ekernavkapslar har jag inte hittat i gult, men hjulen 18976 finns i gult. Eller blir det för mycket? Kom gärna med synpunkter!

Bessie_MM_WIP_01.jpg

Bessie_MM_WIP_01_bak.jpg

l-intro-1661782545.jpg

andreaseldh

Det var visst inte så svårt att få till både lampor och reservhjul. Och dessa ekernavkapslar i silver får duga. Enda frågan som kvarstår är om hållaren för suffletten ska vara gul eller ljusgrå?

Bessie_MM_WIP_02.jpg

Bessie_MM_WIP_02_bak.jpg

Bessie_MM_WIP_03_bak.jpg

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 19 Februari 2024 kl. 13:39Det var visst inte så svårt att få till både lampor och reservhjul. Och dessa ekernavkapslar i silver får duga. Enda frågan som kvarstår är om hållaren för suffletten ska vara gul eller ljusgrå?

Bessie_MM_WIP_02_bak.jpg

Baserat på orginalbilden känns det som att den borde vara gul.

Emma

Region Mitten

andreaseldh

Citat från: Emma skrivet 19 Februari 2024 kl. 20:54Fantastiskt!

Tackar!

Och som vanligt, är det först när man försöker lägga upp byggbeskrivningen på Rebrickable som man får reda på att man kanske borde ha använt andra billigare bitar. I detta fall var det panelen 4865 som var löjligt dyr, så det fick bli soffor 30413 utan karm istället. Och det låga bitantalet gjorde att Rebrickable tyckte att jag ville lägga upp byggbeskrivningen gratis ;)

Bessie_MM_WIP_04.jpg