[MOC] Doctor Who BrickHeadz

Startat av andreaseldh, 03 Februari 2022 kl. 22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 08 Mars 2023 kl. 23:28Varför kan inte Stud-io varna redan från början att man kanske borde använda andra bitar? Nu dröjer det ända tills man laddar upp bitlistan på Rebrickable innan man får varningen att vissa bitar är svindyra.
Jag kan se ett uppskattat pris i Studio. Åtminstone om jag är inloggad mot BL. Däremot ser man inte alltid priset förrän man valt bit, och färg. Sedan är det väl upp till var och en att avgöra vad som är dyrt för en specifik bit. Textfärgen i bitlistan (två nyanser av gul text om det är dyrare bitar) samt antalet dollartecken i färglistan kan ge en fingervisning också.

Ett exempel på en rätt dyr bit. 3069a i blått.
StudioPrices.jpg
Vill man hitta alternativa bitar finns "Find alternative bricks", som kan vara lite hit-n-miss ibland, men kan funka.

Under Model->Model Information kan man också se pris per bit, totala priset för alla bitar i samma färg samt det totala uppskattade priset för hela modellen.

I "Preferences" kan man välja vilken prisinformation man vill ska visas. Jag personligen har "New" och "Last 6 months sale average".
Det som saknas är väl ett alternativ som "Är du säker på att du vill använda den här biten?" om man väljer en form-färgkombination som det finns billigare alternativ till. Men det förutsätter att Studio vet om alternativen och att ett visst pris är dyrt för just den biten.

andreaseldh

Nu har jag nått vägs ände när det gäller doktorer*, men jag vågar inte lova att jag slutar. Det finns ju fortfarande gott om reskamrater och fiender att bygga. Vi får se om inspirationen gör sig påmind?

18_doctors by Andreas Eldh, on Flickr
Bilden är en rendering, men alla bitar ... ja ni vet!

Bakre raden från vänster:
  • Första doktorn William Hartnell 1963-1966
  • Filmdoktorn Peter Cushing 1965-1966
  • Andra doktorn Patrick Troughton 1966-1969
  • Tredje doktorn Jon Pertwee 1970-1974
  • Fjärde doktorn Tom Baker 1974-1981 byggd av FM Bricks
  • Femte doktorn Peter Davison 1981-1984
  • Sjätte doktorn Colin Baker 1984-1986

Mittenraden från vänster:
  • Sjunde doktorn Sylvester McCoy 1987-1989
  • Åttonde doktorn Paul McGann 1996
  • Tecknad doktor med röst av Richard E. Grant 2003
  • Krigsdoktorn John Hurt från ett avsnitt som utspelas nu men visas först 2013
  • Nionde doktorn Christopher Eccleston 2005
  • Tionde doktorn David Tennant 2005-2010

Främre raden från vänster:
  • Elfte doktorn Matt Smith 2010-2013
  • Tolfte doktorn Peter Capaldi 2013-2017
  • Trettonde doktorn Jodie Whittaker 2017-2022 byggd av Earendil2016
  • Doktorn på rymmen Jo Martin 2020-2022
  • Femtonde doktorn Ncuti Gatwa från 2023

* Jag kommer inte att bygga Rowan Atkinson m.fl. från TV-sketchen The Curse of Fatal Death 1999, ej heller ytterligare en version av David Tennant som den fjortonde doktorn 2022 eller de många andra ansikten som skymtar förbi i vissa avsnitt, däribland doktorn som barn.

KallEl75

Nu väntar man ju med spänning på deras "sidekicks" också! :) 
Min Aspergerhjärna "förväntar sig" kompletta par! ;)  

embe

Citat från: andreaseldh skrivet 10 Mars 2023 kl. 19:01Nu har jag nått vägs ände när det gäller doktorer*, men jag vågar inte lova att jag slutar. Det finns ju fortfarande gott om reskamrater och fiender att bygga. Vi får se om inspirationen gör sig påmind?

18_doctors by Andreas Eldh, on Flickr
Bilden är en rendering, men alla bitar ... ja ni vet!

Bakre raden från vänster:
  • Första doktorn William Hartnell 1963-1966
  • Filmdoktorn Peter Cushing 1965-1966
  • Andra doktorn Patrick Troughton 1966-1969
  • Tredje doktorn Jon Pertwee 1970-1974
  • Fjärde doktorn Tom Baker 1974-1981 byggd av FM Bricks
  • Femte doktorn Peter Davison 1981-1984
  • Sjätte doktorn Colin Baker 1984-1986

Mittenraden från vänster:
  • Sjunde doktorn Sylvester McCoy 1987-1989
  • Åttonde doktorn Paul McGann 1996
  • Tecknad doktor med röst av Richard E. Grant 2003
  • Krigsdoktorn John Hurt från ett avsnitt som utspelas nu men visas först 2013
  • Nionde doktorn Christopher Eccleston 2005
  • Tionde doktorn David Tennant 2005-2010

Främre raden från vänster:
  • Elfte doktorn Matt Smith 2010-2013
  • Tolfte doktorn Peter Capaldi 2013-2017
  • Trettonde doktorn Jodie Whittaker 2017-2022 byggd av Earendil2016
  • Doktorn på rymmen Jo Martin 2020-2022
  • Femtonde doktorn Ncuti Gatwa från 2023

* Jag kommer inte att bygga Rowan Atkinson m.fl. från TV-sketchen The Curse of Fatal Death 1999, ej heller ytterligare en version av David Tennant som den fjortonde doktorn 2022 eller de många andra ansikten som skymtar förbi i vissa avsnitt, däribland doktorn som barn.

Jag har inte sett något avsnitt av Doctor Who, vad jag kommer ihåg, men gillar idén att göra doktorn som Klosshuvuden, samt att sedan gå i mål med projektet,

andreaseldh

Citat från: KallEl75 skrivet 12 Mars 2023 kl. 21:04Nu väntar man ju med spänning på deras "sidekicks" också! :)
Min Aspergerhjärna "förväntar sig" kompletta par! ;) 

Jag vågar varken lova stopp eller fortsättning. Just för tillfället har jag hjärnsläpp och kommer inte ihåg den engelska benämningen på "reskamrat". Har även sett några intressanta byggen på Rebrickable och funderar på hur stor andel av andras byggen jag kan ha med för att samlingen fortfarande ska kännas som min?

narwo

Citat från: andreaseldh skrivet 13 Mars 2023 kl. 00:41engelska benämningen på "reskamrat"

Companions (I'm British ;) )

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 25 Januari 2023 kl. 23:09Tittade runt lite på Rebrickable för att se vad jag har för kollegor inom Doctor Who MOC.

Van Crypto har gjort många fina BrickHeadz. Från Doctor Who vill jag särskilt rekommendera Tystnaden ...

tystnaden.jpg

Van Crypto har lyckats mycket bra med huvudformen, men i övrigt såg jag förbättringspotential. Till att börja med satt Grill Tile på fel ledd. Pappa kom in i rummet och undrade nyfiket vad jag gjorde. Han kom även med goda förslag för rynkig panna och framför allt de djupa ögonhålorna. Jag kommer inte lägga upp denna på Rebrickable och tänkte skriva "inspired by Van Crypto" på utställningsskylten.

Silence2.jpg

silence2_web.jpg

andreaseldh

Nej jag kunde inte låta bli att bygga helt eget heller, här ser vi Amy Pond som spelas av Karen Gillan och föredrar extremt korta kjolar.

AmyPond.jpg

s-l500.jpg 

andreaseldh

Nästa "kåmmpannjånn" ut är River Song. Idén att använda stora mängder av 4032 och 4073 kommer från Rebrickable, men tyvärr hade upphovspersonen felinställt krockskydd i Stud-io så det gick inte att bygga i verkligheten (läs mer här). Hen hade även använt färgerna Reddish Brown och Dark Orange, men jag tycker Dark Orange och Bright Light Orange blir bättre. Den öppna skjortan har hon fått låna av Jack Sparrow! 3004pb154

RiverSong_2.jpg

1499963870-river-song.jpg 

andreaseldh

Och här ser vi kapten Jack Harkness som blev så populär att han fick en egen spin-off: Torchwood! Pröva gärna att kasta om bokstäverna och se vad det kan bli ;) Skådespelaren är John Barrowman.

DoctorWhoBrickHeadz_CaptainJackHarkness.jpg

494616acc1ddd0581bcbb07773a875d8.jpg

andreaseldh

Jag tar med ...

DoctorWhoBrickHeadz_PatrickTroughton.jpg
Patrick Troughton

DoctorWhoBrickHeadz_ColinBaker.jpg
Colin Baker

P2111561.JPG
Sylvester McCoy

DoctorWhoBrickHeadz_Cyberman.jpg
Cyberman

... till Örebro om någon vill se dem live!

andreaseldh

Nu har jag börjat se avsnitten från 2015 på DVD och vi får reda på varför Peter Capaldi använder solglasögon. De är en ersättning för hans skruvmejsel, som försvinner under traumatiska omständigheter, och har givetvis allahanda funktioner som man normalt inte finner i solglasögon (eller skruvmejslar). Jag försökte härma glasögonen 35366 men jag är lite skeptisk till resultatet. Vad tycker ni?
DoctorWhoBrickHeadz_PeterCapaldi_SUNGLASSES.png
DW9_EP1_v3_35mb-1024x683.jpg

andreaseldh

Jag har för tillfället inte tillgång till Peter Capaldis original-fil, men vill gärna lägga upp hans solglasögon för gratis nedladdning. Vad sägs om denna text, bild och instruktion?

PLEASE NOTE: This is only an extension for MOC-137978 Doctor Who BrickHeadz: Peter Capaldi.
DoctorWhoBrickHeadz_PeterCapaldi_SUNGLASSES.png
Peter_Capaldis_sunglasses.jpg

Eller ska jag vänta tills jag får tillgång till originalet igen, och göra två alternativa versioner på samma sätt som jag har gjort med Sylvester McCoy?

DoctorWhoBrickHeadz_SylvesterMcCoy_page9.jpg

andreaseldh

Före Peter Capaldis solglasögon var det länge sedan jag lade upp något Doctor Who-relaterat på Rebrickable, kapten Jack Harkness lades upp 3 april. Därför funderar jag på om jag ska rekommendera andras byggen, som en post i min workbench? Här nedan är mina minnesanteckningar för dessa eventuella rekommendationer:

BrickHeadz:

Övrigt:

Men sedan är jag lite kluven till dessa identiska bakgrundsställ för TARDIS, baserade på LEGO Dimensions:
Vad är ställets funktion i spelet? Hur stor är TARDIS i spelet?

andreaseldh

Varför skriver jag alltid först och läser sen? AVBrickz skriver ju tydligt att hen har inspirerats av MilkPls :-[