LEGO-tips på europeiska Amazon

Startat av Ras 74, 13 Januari 2011 kl. 09:59

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Citat från: ::::::: skrivet 18 April 2014 kl. 13:03
Amazon verkar vara på väg till Sverige.
http://www.dn.se/ekonomi/ostermalmskvinna-ager-amazon-namnet/

Frågan är om det inte främst är bokförsäljningen som kommer hit.

:::::::

Peewit

79006 The Council of Elrond för 15 pund (50%) på brittiska amazon. Även med frakt blir det bra pris om man köper några stycken...

Majkel

Den italienska amazonen har en del architecture set på ca 25%, bla louvren för 39eur.

o0ger

Citat från: Majkel skrivet 12 April 2016 kl. 08:30
Den italienska amazonen har en del architecture set på ca 25%, bla louvren för 39eur.
Hur är det med frakten nuförtiden då? Förr var det ju lönsamt att handla från tex Italien, Frankrike och Tyskland, men sen var det några tullregler/fraktregler som ändrades.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

På Brittiska Amazon var frakten förr gratis över ett visst belopp, men det ändrades till det sämre. Har knappt handlat på Amazon sen dess.

Tull är inte helt lagligt inom Eu.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Citat från: Magnus den store skrivet 12 April 2016 kl. 09:00
På Brittiska Amazon var frakten förr gratis över ett visst belopp, men det ändrades till det sämre. Har knappt handlat på Amazon sen dess.

Nej, just det, det var inte tullen, det var att frakten blev dyrare.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Skafte

Åååååå, brittiska Amazon.... Det var tider det. Var tredje beställning var mosad i frakten, då fick man en likadan leverans till...

Perhed

Samtidigt så har pundet sjunkit från ca 13,50 kr, sedan de införde frakt till övriga Europa, till 11,50 kr idag. Euron har stått mer eller mindre orörlig dock och om jag inte minns fel så har italienska Amazon dyrast frakt, men som sagt jag kan minnas fel.

Det går att hålla ner frakten lite om man ska storhandla flera set som är billiga. Om jag har förstått rätt så har Amazon en algoritm som räknar ut frakt beroende på lego-setens storlek och hur de passar ihop i en visst Amazon-standardiserad förpackning. Lite som ett 3D-pussel. Så gör man en kombination av flera legoset av olika storlekar så kan man hålla frakt/set nere. Jag tror vikt spelar in också men lego väger ju inte ton direkt. Sen så misslyckas de att packa rätt ändå och skickar beställningen i flera paket. Vilket innebär liten förlust hos amazon. Jag reserverar mig för att min teori har brister hehe.

Visserligen så finns det stor risk att man köper lego man inte behöver, men det har väl inte stoppat folk som handlat LEGO på andra ställen ändå :P.
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 12 April 2016 kl. 09:06

Nej, just det, det var inte tullen, det var att frakten blev dyrare.
Lika effektivt som tull ;)

Spenderade många "mikropauser" på Bricksets Amazon-prisjämförelsesida när jag började köpa set igen, men en kombination av avskaffat "super saver delivery" över £25, dyrare pund och en övervunnen rädsla för BL har gjort att det helt upphört.

Citat från: Skafte skrivet 12 April 2016 kl. 09:14
Åååååå, brittiska Amazon.... Det var tider det. Var tredje beställning var mosad i frakten, då fick man en likadan leverans till...
Hände aldrig här, vad gör de på färjan??
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Risgrynsgrot

Amazon måste ju ha förlorat myyycket pengar på att alienera så många kunder. Jag har inte köpt något från brittiska Amazon sen dess, på ren princip.

Det där med förstörda set känner jag igen, bitarna gick ju att använda ändå så det gjorde inget egentligen. Bästa var när jag fick en extra Unexpected Gathering helt gratis (och då hade jag bara betalt drygt 350 kr för det första exet)

Perhed

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 12 April 2016 kl. 10:20
Amazon måste ju ha förlorat myyycket pengar på att alienera så många kunder. Jag har inte köpt något från brittiska Amazon sen dess, på ren princip.

Kanske?

Fast gratis frakt på beställningar över 25£ är lite väl bra för att vara lönsamt enligt mig. Jag kommer ihåg att man rätt ofta handlade några set man var intresserad av och sedan kom man på att man ville handla något ex till för att det var för bra pris. Sedan så fanns det mycket bättre erbjudanden eftersom lego inte sålde så sjukt bra som det gör nu. Jag tror amazon har ett gäng duktiga ekonomer som har sitter och räknar ut hur de ska maximera sina försäljningar. Gissningsvis så har de kommit fram till ett pris som ligger lite under de stora återförsäljarna ute i Europa. Säljer ett set dåligt som de har många av så blir det en rabatt. De stor återförsäljarna säljer tillräckligt bra idag för att inte behöva erbjuda lika stora lagerrensningsrabatter.

Amazon finns i de fem största marknaderna i Europa och de erbjuder fortfarande gratis frakt inom sitt hemland så jag tror de säljer riktigt mycket lego. Deras försäljning lego i Sverige består av jobbiga AFOLs som är ute efter att handla lego så billigt som möjligt. Nu slipper de skeppa lika mycket med både färja och lastbil, eftersom de fortfarande säljer lego som smör i sina hemländer. Om de börjar gå med förlust pga för mycket lego kvar i lagret så tror jag att vi i Sverige kommer se nya frakterbjudande. Inte så bra som det var förr dock.
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed