Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Signalflaggor

Startat av andreaseldh, 03 Juni 2021 kl. 16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Tredje internationella ersättningstecknet och det fjärde från NATO!

Emma

Citat från: andreaseldh skrivet 04 Juni 2021 kl. 00:08
I innebar en mycket intressant trapping. Kan någon med bitar kontrollera om det fungerar på riktigt? Finns det risk att det skramlar? Signalen IJ betyder Jag skall försöka fortsätta för egen maskin, men jag ber er hålla kontakt med mig med ...

Min första tanke: jag upptäckte att det finns olika valv-gjutningar när jag byggde min vedspis.
Region Mitten

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 04 Juni 2021 kl. 00:08
I innebar en mycket intressant trapping. Kan någon med bitar kontrollera om det fungerar på riktigt? Finns det risk att det skramlar?

Det fungerar med den nya valvbågen (vit, med en kort rak del nederst i valvet), men inte alls med den äldre (tan, ren cirkelbåge). Hur stadigt cirkeln sitter kan säkert variera med toleransen på ingående bitar.

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 05 Juni 2021 kl. 10:43
Det fungerar med den nya valvbågen (vit, med en kort rak del nederst i valvet), men inte alls med den äldre (tan, ren cirkelbåge). Hur stadigt cirkeln sitter kan säkert variera med toleransen på ingående bitar.

Bra, men jag var även intresserad av hur min "fyllning" fungerar? Jag klämmer alltså in en 3020 i det övre valvet och fäster de nedre tiles i en 4032.

andreaseldh

Som signalen lyder, MDC: Patienten är rastlös. Här får ni siffrorna 1 och 2!

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 05 Juni 2021 kl. 11:43
Bra, men jag var även intresserad av hur min "fyllning" fungerar? Jag klämmer alltså in en 3020 i det övre valvet och fäster de nedre tiles i en 4032.

Då får du hitta en 3020 med nersliten logo - en fräsch sitter som berget och ger synlig deformation av valvbågen.

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 05 Juni 2021 kl. 11:57
Då får du hitta en 3020 med nersliten logo - en fräsch sitter som berget och ger synlig deformation av valvbågen.

I så fall anser jag att krockvolymerna i Stud-io är felaktiga, detta kan omöjligt vara en godkänd byggmetod. Hur mycket skramlar det med två st 33909 istället?

AndersI

Det blir ju nästan ½ plate i glapp, men du kan ju shimsa med något acceptabelt papper.

Godtfred

Apollo-studs är lite tunnare, kanske två st 35480?

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 05 Juni 2021 kl. 13:15
Apollo-studs är lite tunnare, kanske två st 35480?

Bra förslag!

andreaseldh

Nej, det funkar inte. Jag hittade två 15254 i gömmorna så jag kunde prova själv med 35480. På vägen hittade jag ett annat valv som märkligt nog har tunnare väggar: 2339.

Det får bli 33909 och mycket skrammel!

andreaseldh

Hittade förresten denna bild på finska. Deras Å Ä Ö är samma färger som de svenska, men andra mönster!

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uusimaa_Turku_2011_signal_flag_table.JPG

andreaseldh

Så det närmaste man kan tolka denna signal från Svamp-Bob Fyrkant är alltså RIÄUK på finska!

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 06 Juni 2021 kl. 04:27
Så det närmaste man kan tolka denna signal från Svamp-Bob Fyrkant är alltså RIÄUK på finska!
En, om jag minns rätt, fullkomligt omöjlig kombination bokstäver på finska. Eller om det möjligen skulle kunna vara ett sammansatt ord...  ???

andreaseldh

Om enkelsidiga (och knoppiga eftersom den inte finns i blått) flaggor duger, så kan man använda 35787 för diagonala linjer. Här ser vi signalerna FM: Optisk kontakt med fartyget är icke kontinuerlig och OV: Mina(or) har troligen siktats i bäring ... från mig, på avstånd ... nautiska mil varefter man signalerar bäring med A och siffror för grader, respektive avstånd med R och siffror.